Gå direkt till innehåll

Ämnen: Livsstil, mode, fritid

  • Telia åter branschens mest hållbara varumärke enligt svenska konsumenter

    Telia åter det mest hållbara varumärket enligt svenska konsumenter i Sustainable Brand Index 2024 för 14:e året i rad. Telia fortsätter att fokusera på cybersäkerhet, digital tillgänglighet och inkludering för att erbjuda ett säkert och tryggt uppkopplat liv för alla. Besök Telias webbplats för mer information.

  • Telia och övriga i branschen säger adjö till 2G och 3G - byt nät nu!

    I Sverige stängs 2G- och 3G-näten ned i slutet av 2025 vilket påverkar allt från larm och kortterminaler till äldre mobiler och nödtelefoner i hissar. Men alltför få känner till detta. Därför lanserar bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige, tillsammans med Telia och övriga mobiloperatörer, informationsinitiativet ”Byt nät nu!” med målet att fler svenskar byter till modern teknik.

  • Telia och Bris har utvecklat anonyma SMS - en ny kanal till barnens stödlinje 116 111

    Barn som söker stöd kan sedan tidigare kontakta Bris nationella stödlinje för barn anonymt via telefon, chatt och mejl. Det har länge funnits en efterfrågan från barn och unga att också kunna skicka sms. För att möta det behovet har Telia och Bris tillsammans utvecklat en ny teknisk lösning som innebär fullständig anonymitet för barn och unga när de SMS:ar Bris på kortnummer 116 111.

  • Telia presenterar 5G-löken

    Den håller längre och kräver mindre bekämpningsmedel. Den är också mycket godare enligt Gustav Leonhardt, vinnare av Årets Kock 2021 och Sveriges representant i Bocuse d’Or 2024. 5G-löken är ett exempel på hur en av de vanligaste ingredienserna i det svenska köket, med hjälp av 5G-nätet och ny teknik, tas till en helt ny nivå. Den 27 oktober släpps 5G-löken i hela Sverige.

  • Telia återtar topplacering för Digital-TV i årets SKI

    Telia tar hem förstaplaceringen i nöjd kund-index för Digital-TV enligt årets rapport från SKI, svenskt kvalitetsindex. Stor del av kundnöjdheten påverkas i år av kanalutbud, prisvärdhet och möjligheten att själv välja och styra sitt innehåll.

  • Telia Sverige säkrar viktigt spektrum för fortsatt utbyggnad av mobilnätet

    Post- och telestyrelsen (PTS) har meddelat resultatet av frekvensauktionen för de tre stora mobilbanden 900 MHz, 2,1 GHz och 2,6 GHz. Telia Sverige säkrade spektrum i samtliga tre frekvensband - 2x15 MHz i 900 MHz bandet, 2x20 MHz i 2,1 GHz bandet och 2x30 i 2,6 GHz bandet. Tillstånden för de förvärvade spektrumen gäller i 23 respektive 25 år och och är viktiga för den fortsatta digitaliseringen.

  • Stormsommaren 2023: så mycket ökade svenskarna mobilsurfande

    Från het till ostadig till storm. Enligt SMHI går sommaren 2023 till historien som sommaren som bytte karaktär, och det gjorde även svenskarnas surfvanor. Enligt Telias mobildata ökade surfen med hela 21 procent i snitt jämfört med förra sommaren. Hallänningarna sommarsurfade mest i Telias nät med en rejäl peak första stormveckan på hela 44 procent.

  • Sju steg för en bättre mobil - den nya hållbara checklistan

    Den genomsnittliga livslängden för en smartphone är cirka tre år. Därefter påverkas batteritiden och programuppdateringarna blir färre. Det är också då många väljer att byta till en ny eller bättre begagnad. Men Telias mobilexpert har städknep som ger mobilen längre liv.

  • Mobiltrend: Få pantar mobilen men unga gör det bäst

    Telia har i en undersökning tagit tempen på svenskarnas vanor av att städa, laga eller panta sin mobil. Bara hälften uppger att de rensar mobilen regelbundet, många köper hellre nytt än att laga en trasig och få pantar, dock är återvinning tre gånger vanligare bland yngre.

  • Telia laddar upp med brittisk tv-underhållning från BritBox

    Streamingtjänsten BritBox, som drivs av ITV och BBC, fortsätter sin expansion i Sverige genom ett nytt distributionssamarbete med Telia. Från den 28e april erbjuds den största och mest omfattande samlingen av brittisk underhållning till Telias tv- och streamingkunder.

  • Telia först ut att erbjuda den barnsmarta mobilklockan Xplora X5 Play med eSIM

    Telia fortsätter att satsa på ett bättre uppkopplat liv för hela familjen och är nu först i Sverige med att kunna erbjuda eSIMS-versionen av den prisade mobilklockan Xplora X5 Play för barn. En trygg och rolig första mobil som fokuserar på det som är viktigt för barnen - att enkelt kunna hålla kontakt med hela familjen.

  • Telia lanserar helt nytt och unikt underhållningskoncept

    Den 1 juni lanserade Telia ett helt unikt och exklusivt koncept som tar med hela familjen på en underhållningsresa med Netflix, C More, och 5G+ med oändlig surf. Det nya helhetserbjudandet innebär att alla kan ta del av de senaste filmerna, serierna och underhållningen – mer av allt oavsett var man befinner sig sommar.

  • Telia och Friends lanserar Mobilkörkortet – för en trygg start för barn på nätet

    Vi kopplar upp oss mer än någonsin, det gör även barnen. En uppkopplad mobil innebär en värld av möjligheter, men också baksidor. Nu tar Telia och Friends nya tag i kampen för ett tryggt liv på nätet och lanserar Mobilkörkortet. Ett roligt kunskapstest för hela familjen och ett smart och samtalsöppnande verktyg för föräldrarna, så att de enklare kan navigera barnen rätt.

  • SMS blomstrade på alla hjärtans dag och mest bland seniorerna

    Årets stora kärleksdag gick inte obemärkt förbi Folknätet när vanliga sms fick ett oväntat uppsving med nästan 26 procent jämfört med en helt vanlig söndag. Mest kärlek stod seniorerna för, som skickade hela 58 procent fler meddelanden än vanligt. Sörmlänningarna var mest kärleksfulla på sms medan skåningarna var mer svårflörtade.

  • Telia utsedd till Sveriges mest hbtqi-vänliga arbetsplats 2020

    Telia tilldelas hbtqi-priset som den mest hbtqi-vänliga arbetsplatsen 2020 av Sveriges största fackförbund Unionen. Telia får priset för sitt sätt att tydligt ta ställning för hbtqi-personer, även i länder där deras rättigheter är ifrågasatta.

Visa mer