Gå direkt till innehåll
Mobiltrend: Få pantar mobilen men unga gör det bäst

Pressmeddelande -

Mobiltrend: Få pantar mobilen men unga gör det bäst

Telia har i en undersökning tagit tempen på svenskarnas vanor av att städa, laga eller panta sin mobil. Bara hälften uppger att de rensar mobilen regelbundet, många köper hellre nytt än att laga en trasig och få pantar, dock är återvinning tre gånger vanligare bland yngre.

Att köpa en ny mobil varje år kan vara lockande men det är inte hållbart. Om den istället underhålls kan den leva och kännas som ny längre. Men bara hälften uppger att mobilen rensas regelbundet, och av de som sällan eller aldrig gör det ser ungefär fyra av tio (42%) ingen anledning. Samtidigt uppger hela sju av tio (69%) att de skulle rensa oftare om de visste att det förlänger mobilens livstid.

Samma återhållsamma trend återspeglas i frågan om reparationer. Bara lite mer än hälften (57%) skulle lämna in mobilen för lagning om den gick sönder. Hälften (51%) av de som inte agerar tycker att det kostar för mycket och nästan 4 av 10 (36%) köper hellre nytt.

- Av de som rensar vill äldre frigöra minne, medan yngre vill förlänga livstiden. Så viss insikt kring varför finns, men man verkar inte har koll på alla fördelarna och den kunskapen får vi fortsätta jobba för att höja. Samtidigt är det intressant att många hellre köper nytt än att laga och att kostnaden inte är primär orsak, det behöver vi gräva i och se vad vi kan påverka. Det borde ju vara lika självklart som att laga annan dyr teknik, som en dator eller tvättmaskin, säger Henrik Lönnevi, chef för Telias konsumentaffär.

Har en mobil gjort sitt kan den också lämnas in för återbruk eller återvinning men hela sex av tio (64%) har aldrig pantat sin mobil. De som pantat mest är i åldrarna 16–34 år, både i närtid och de senaste 10 åren. De som pantat minst eller aldrig av alla kategorier är mellan 55 – 64 år. En av de största drivkrafterna för att panta är för majoriteten att få ett erbjudande eller få något tillbaka.

- Det tar tid att förändra vanor men jag skulle ändå säga att både vi och kunderna befinner oss i ett bättre skifte. Undersökningen pekar på att unga är mer drivande, och jag tror vi snart kommer se en ökning hos alla. För att accelerera det har vi under året gjort det enklare att lämna och byta in sina gamla telefoner, samtidigt ser vi till att våra kunder alltid får något tillbaka, avslutar Henrik Lönnevi.

Städa mobilen

  • 4 av 10 (37%) tycker det tar för lång tid (37%
  • Bara 18% vet inte riktigt hur man gör
  • Hela 6 av 10 skulle göra det oftare om de hade en guide steg-för-steg

Laga mobilen

  • Nära 8 av 10 (75%) i åldrarna 18–34 skulle lämna in för lagning
  • Mest priskänsliga är unga (61%) mellan 18–24 år samt äldre (58%) mellan 45–54 år
  • 2 av 10 i åldrarna 45–54 år vågar inte lämna ifrån sig mobilen på grund av sin privata data

Panta mobilen

  • Unga upp till 35 år (20%) har pantat 10 gånger mer än äldre 55+ (2%) det senaste året
  • Av dom som ännu inte pantat skulle hela 6 av 10 kunna tänka sig att panta en mobil
  • Kan mest tänka sig panta vid ekonomisk ersättning (65%) och vid hjälp med att radera innehåll (34%)

Om undersökningen
Mantap Global/CINT har under april 2022 på uppdrag av Telia frågat ett riksgenomsnitt av 1079 svenskar i åldrarna 16 och 75 år om deras mobilvanor i samband med underhåll och återvinning.

Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia är branschens mest hållbara varumärke

Telia är branschens mest hållbara varumärke

Svenska konsumenter har för tolfte året i rad utsett Telia till det mest hållbara varumärket inom telekom i Europas största studie om hållbarhet, Sustainable Brand Index. Studien undersöker i vilken utsträckning som konsumenter kopplar samman varumärke med hållbarhetsarbete.

Nytt oberoende test: Telias mobilnät vinner i alla kategorier

Nytt oberoende test: Telias mobilnät vinner i alla kategorier

Det världsledande mätföretaget umlaut slår fast att Telias mobilnät vinner för femte gången på totalen och segrar även inom samtliga mätkategorier: tal, data och crowd. Det efter att omfattande tester genomförts på Sveriges fyra största mobilnät i storstadsområden, mindre städer och vägnät.

Sju steg för en bättre mobil - den nya hållbara checklistan

Sju steg för en bättre mobil - den nya hållbara checklistan

Den genomsnittliga livslängden för en smartphone är cirka tre år. Därefter påverkas batteritiden och programuppdateringarna blir färre. Det är också då många väljer att byta till en ny eller bättre begagnad. Men Telias mobilexpert har städknep som ger mobilen längre liv.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation