Gå direkt till innehåll
Sju steg för en bättre mobil - den nya hållbara checklistan

Pressmeddelande -

Sju steg för en bättre mobil - den nya hållbara checklistan

Livslängden för en smartphone är i snitt cirka tre år. Därefter påverkas batteritiden och programuppdateringarna blir färre. Det är också då många väljer att byta till en ny eller bättre begagnad. Telias mobilexpert Mattias Hartmann har städknepen som ger mobilen längre liv.

Enligt en undersökning från Telia städar bara hälften av svenskarna sin mobil regelbundet. De som städar sällan eller aldrig ser ingen anledning eller tycker att det tar för lång tid. Men 7 av 10 skulle rensa oftare om de visste att mobilens livstid förlängs och 6 av 10 om de hade tillgång till en bra guide.

Här är sju städtips från Telias mobilexpert Mattias Hartmann som ger mobilen nytt och längre liv:

1. Hälsokontroll Efter att ha flitigt använt mobilen kan flera insatser behövas. Med hjälp av appar och inbyggda funktioner kan du kontrollera vilka åtgärder din telefon behöver, allt från batteristatus, arbets- och lagringsminne och om mobilen drabbats av virus.

2. Städa i ditt digitala liv. Ibland rensar vi vår källare eller överfyllda garderob för att göra plats, och ibland behöver samma ske i mobilen. Om du har tusentals bilder, filmer och dokument som samlats på hög, spara favoriterna och säkra dem i molnet.

- Mobilen är ju både en del av livet och jobbet men det syns inte alltid hur mycket man faktiskt samlar på sig digitalt. Det är värt en rensning då du ökar både utrymme och prestanda, berättar Mattias.

3. Maxa dina samtalsupplevelser Idag kan du med några enkla inställningar få snabbare samtalsuppkoppling, bättre täckning och HD-kvalitet. Om mobilnätet krånglar kan du också ringa via tillgänglig wifi. Så se till att VoLTE och wifi-samtal är aktiverat i mobilen.

4. Klagar barnen på för lite lagringsutrymme? Då kan det vara dags att rensa i appar som producerar rörligt innehåll, exempelvis TikTok som kan vara en riktig lagringstjuv. Be dina barn städa bland drafts, alltså utkast, på videos som de har sparade på sin mobil frigör många megabyte.

- Backa all data i molnet också, så inte alla favoritklipp och andra filer försvinner med mobilen om olyckan skulle vara framme. Slå på säkerhetskopiering i bakgrunden så är du säker på att ditt och barnens digitala liv är i tryggt förvar, säger Mattias.

5. Städa bort gamla appar och parade enheter Över tid kan listan av parade enheter via bluetooth bli lång, samtidigt kan det finnas en uppsjö av skräpande appar. Rensa de enheter du inte kopplar upp på dagligen och radera de appar och konton som inte används.

6. Stäng webbsidor och appar efter användning Mobilen kan bli väldigt slö om appar och sidor puttrar i bakgrunden. Se därför till att stänga dessa helt när du är klar. Du kan också rensa cacheminne och gammal data, oftast via ”Inställningar på telefonen”.

7. Panta, laga eller byt ut till bättre begagnat – Har du testat alla tips men märker att mobilen har gjort sitt? Istället för att den ska skräpa i en byrålåda kan du lämna in den för lagning och återbruk eller återvinning beroende på skick. 

- Tänk att du fyller 36 fotbollsplaner eller nästan hela Skansen med mobiltelefoner, så många ligger och skräpar i Sverige. För att ändra detta tar vi hand om mobilen oavsett var i livsrörelsen den befinner sig för kunden. Ingen mobil ska glömmas bort och alla ska kunna återbrukas eller återvinnas, oavsett märke eller skick, säger Mattias och fortsätter:

- Förutom att panta har vi gjort det enkelt att reparera mobilen hos oss, då vi vill att fler ska vilja byta sin spruckna skärm istället för att köpa ny. På precis samma självklara sätt som att laga stenskott på bilen eller byta delar i en gamingdator.

Om undersökningen

Mantap Global/CINT har under april 2022 på uppdrag av Telia frågat ett riksgenomsnitt av 1079 svenskar i åldrarna 16 och 75 år om deras mobilvanor i samband med underhåll och återvinning. Läs mer om resultatet, klicka här.

Ämnen


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Mobiltrend: Få pantar mobilen men unga gör det bäst

Mobiltrend: Få pantar mobilen men unga gör det bäst

Telia har i en undersökning tagit tempen på svenskarnas vanor av att städa, laga eller panta sin mobil. Bara hälften uppger att de rensar mobilen regelbundet, många köper hellre nytt än att laga en trasig och få pantar, dock är återvinning tre gånger vanligare bland yngre.

Telia är branschens mest hållbara varumärke

Telia är branschens mest hållbara varumärke

Svenska konsumenter har för tolfte året i rad utsett Telia till det mest hållbara varumärket inom telekom i Europas största studie om hållbarhet, Sustainable Brand Index. Studien undersöker i vilken utsträckning som konsumenter kopplar samman varumärke med hållbarhetsarbete.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med över 18000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation