Gå direkt till innehåll
Nytt oberoende test: Telias mobilnät vinner i alla kategorier

Pressmeddelande -

Nytt oberoende test: Telias mobilnät vinner i alla kategorier

Det världsledande mätföretaget umlaut slår fast att Telias mobilnät vinner för femte gången på totalen och segrar även inom samtliga mätkategorier: tal, data och crowd. Det efter att omfattande tester genomförts på Sveriges fyra största mobilnät i storstadsområden, mindre städer och vägnät.
 

För sjätte året i rad har det världsledande och oberoende mätföretaget umlaut (nu en del av Accenture) utvärderat nätkvaliteten och den faktiska kundupplevelsen vid användning av mobila tjänster i Sverige. Efter en längre tids analys och dedikerad mätning av de största operatörerna på den svenska marknaden utses Telias mobilnät till vinnare igen, med 936 poäng av 1000 möjliga på totalen. Telenor går om Tele2 på andraplatsen jämfört med året innan och Tre är fortsatt sist.
 
- Det här är fantastiska nyheter! Vi är mitt i en pågående modernisering av vårt nät för att säkerställa att våra kunder fortsatt kan ta del av snabb och säker uppkoppling. Gammal utrustning byts till ny och energisnål, vi mer än fördubblar kapaciteten på 4G och rullar samtidigt ut 5G i hög takt runtom hela Sverige. Trots det utmanande arbetet bibehåller vi högst kvalitet i alla kategorier och kommer ut som vinnare igen, det är vi riktigt stolta över, säger Anders Olsson, vd Telia Sverige.
 
Totalt inkluderar årets tester av tal och data cirka 45 procent av Sveriges befolkning eller motsvarande cirka 4,7 miljoner människor. 5G är ny bland mätparametrarna i år, även omfattningen av körtesterna i landet. Inom tal utvärderas exempelvis samtalskvalitet, uppringningstid och lyckade uppkopplingar. Telia fick 291 poäng av 300 möjliga. Inom dataområdet testas bland annat surf på webbsidor, streaming på YouTube samt upp- och nedladdning av filer, här fick Telia 410 poäng av 450 möjliga.
 
I kategorin ”Crowd” har tester utförts i 24 veckor och inkluderat 96,7 procent av Sveriges befolkning på en yta av 127,172 km2. Dessa mätningar sker i mobila appar och Telia fick 235 poäng av 250 möjliga.
 
- Grattis till teamet på Telia! När du slår på telefon och ansluts till ett mobilnät tänker du sällan på vad som händer bakom kulisserna för att kunna ringa, surfa, skicka sms, streama och ladda upp innehåll. Kundupplevelsen hänger mycket på prestandan av mobilnätet, som styr hur bra det fungerar. Det är vad vi noga mäter, från Torneå i norr till Malmö i söder och med moderna metoder som ändras och uppdateras varje år för att spegla den snabba teknikutvecklingen, säger Hakan Ekmen, CEO på umlaut.
 
Ta del av hela rapporten, klicka här!


 
Om umlaut
Umlaut anses världsledande inom mobil benchmarking, med objektiva och globalt accepterade testmetoder av mobil nätverksprestanda. Idag utvärderas mer än 200 mobilnät i mer än 120 länder via deras unika metodik, en teknisk analys som möjliggör unika jämförelser mellan nätverksprestanda och kapacitet samt med starkt fokus på den faktiska kundupplevelsen. Deras rapporter utformas för att ge en oberoende översikt över det aktuella läget för mobila tjänster och umlauts tester räknas som industristandard för trovärdig kvalitetsmätning över hela världen. Läs mer: https://www.umlaut.com/en/benc...

Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Pressansvarig 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation