Gå direkt till innehåll
Länsstyrelsen Stockholm och Telia lanserar Digital i Sverige, en bättre digital start för nyanlända

Pressmeddelande -

Länsstyrelsen Stockholm och Telia lanserar Digital i Sverige, en bättre digital start för nyanlända

För att välkomna fler nyanlända till ett uppkopplat liv i Sverige lanserar Telia och Länsstyrelsen Stockholm ”Digital i Sverige”. Ett initiativ där riktade utbildningsinsatser via SFI och DigitalTolk ska skapa trygghet, inspiration och ökad kunskap kring grundläggande digitala samhällstjänster.

Sverige är idag ett digitalt toppresterande land med stora möjligheter för de som är teknikvana. Har man däremot inte kunskap, eller känner sig otrygg att delta i det digitala samhället, riskerar man utanförskap. Telia har länge jobbat för att motverka det genom initiativ som prisbelönta Digital Senior, Digital Förälder och Digital Företagare. Nu vidareutvecklar Telia och Länsstyrelsen Stockholm det framgångsrika konceptet och lanserar Digital i Sverige, med fokus på att guida och hjälpa nyanlända till en bättre start.

- Att inkludera alla är grunden för ett jämställt och demokratiskt samhälle, det gäller även det uppkopplade livet. Därför jobbar vi aktivt med att minska det digitala utanförskapet och inkludera fler. Det görs genom våra nätsatsningar och genom kunskapshöjande initiativ, men det behövs också ett bredare, gemensamt ansvar. Därför känns det riktigt bra att vi, tillsammans med Länsstyrelsen Stockholm, så tydligt kan bidra till att nyanlända i Sverige får ett bra stöd för att snabbt kunna ta del av vår uppkopplade vardag. Digital i Sverige är ett viktigt tillskott i vårt arbete för digital inkludering, säger Anders Olsson, vd på Telia Sverige.

Utbildningsträffarna startas upp med piloter under november, i samarbete med Telia, Länsstyrelsen Stockholm, DigitalTolk och Nordea, och pågår fram till sista december 2023. Kommuner inom Stockholmsregionen kommer genom SFI (Svenska för invandrare) att stå värdar och DigitalTolk kommer tolka alla språk och översätta allt utbildningsmaterial. Telia bidrar med teknik och digital expertis för ökad förståelse och kunskap kring möjligheter på nätet, där ingår också guidning om exempelvis betalningstjänster och BankID tillsammans med Nordea.

- Digitaliseringen har skapat stora möjligheter som lett till att många av våra viktigaste samhällstjänster huvudsakligen sker digitalt, exempelvis hur vi betalar. Som ny i Sverige möts du av en digital vardag som ställer krav på dig som individ att kunna hantera digitala tjänster och verktyg, något du kanske är van vid fast i andra kontexter och former eller så öppnas nu helt nya dörrar. Det är viktigt att åskådliggöra att digital kompetens och mognad är individuellt och att det kan finnas utmaningar i att hantera de verktyg och tjänster som erbjuds. Därför tror vi att detta projekt tillsammans med Telia kan göra stor skillnad, då vi gemensamt arbetar för digital inkludering, säger landshövding i Stockholms län Sven-Erik Österberg.

- Att ge ett språk, en röst och en möjlighet att ta del av vårt gemensamma samhälle, att ge människor en möjlighet att förstå varandra, är det som driver oss framåt. Vi har förändrat tolkbranschen från grunden genom vår digitala plattform och hoppas att vårt deltagande i Digital i Sverige ska hjälpa fler nyanlända att börja använda grundläggande digitala tjänster så fler kan inkluderas, säger Leyla Sarac, medgrundare DigitalTolk.

Målsättningen med Digital i Sverige är att nå 900 deltagare det första året. Först ut är Stockholms Stad den 30 november och 1 december, följt av Danderyds kommun den 5 och 7 december.

Läs mer om Telias digitala inkluderingsinitiativ här: Digital Senior, Digital Förälder och Digital företagare

Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia är branschens mest hållbara varumärke

Telia är branschens mest hållbara varumärke

Svenska konsumenter har för tolfte året i rad utsett Telia till det mest hållbara varumärket inom telekom i Europas största studie om hållbarhet, Sustainable Brand Index. Studien undersöker i vilken utsträckning som konsumenter kopplar samman varumärke med hållbarhetsarbete.

Telia donerar kontantkort till flyktingar via Röda Korset

Telia donerar kontantkort till flyktingar via Röda Korset

Telia skänker kontantkort för att hjälpa människor som flyr till Sverige från Ukraina. Korten är förladdade med samtal, sms, mms och surf inom Sverige och kommer att delas ut av Röda Korset. Även fria samtal till och från Ukraina ingår.

Nytt oberoende test: Telias mobilnät vinner i alla kategorier

Nytt oberoende test: Telias mobilnät vinner i alla kategorier

Det världsledande mätföretaget umlaut slår fast att Telias mobilnät vinner för femte gången på totalen och segrar även inom samtliga mätkategorier: tal, data och crowd. Det efter att omfattande tester genomförts på Sveriges fyra största mobilnät i storstadsområden, mindre städer och vägnät.

Telia och Bris förlänger lyckat samarbete för att stötta fler barn

Telia och Bris förlänger lyckat samarbete för att stötta fler barn

Samarbetet mellan Telia och Bris, Barnens rätt i samhället, möjliggör svåra och viktiga samtal från barn som är i behov av trygghet och stöd. Nu förlängs avtalet med målet att ytterligare förbättra och utöka barnens kommunikationsmöjligheter samt fortsätta stötta barn och föräldrar i det uppkopplade livet.

Svenska folket uppfattar Telia som branschens mest hållbara varumärke 2023

Svenska folket uppfattar Telia som branschens mest hållbara varumärke 2023

Efter ytterligare ett år med fokus på digital inkludering, bättre uppkoppling och ökad trygghet står det klart att Telia uppfattas som det mest hållbara varumärket i branschen, nu 13 år i rad. Det enligt svenska konsumenter i Europas största studie Sustainable Brand Index™ 2023. Här är några fokusområden och exempel från Telias hållbarhetsarbete 2022.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation