Gå direkt till innehåll
Telia och Bris förlänger lyckat samarbete för att stötta fler barn

Pressmeddelande -

Telia och Bris förlänger lyckat samarbete för att stötta fler barn

Samarbetet mellan Telia och Bris, Barnens rätt i samhället, möjliggör svåra och viktiga samtal från barn som är i behov av trygghet och stöd. Nu förlängs avtalet med målet att ytterligare förbättra och utöka barnens kommunikationsmöjligheter samt fortsätta stötta barn och föräldrar i det uppkopplade livet.

Telia och Bris samverkar med gemensamt mål om ökad trygghet och stöd för barn och unga. Inom ramen för samarbetet hjälper Telia redan till att upprätthålla Bris nationella stödlinje 116 111, som under 2022 registrerade över 44 000 stödjande samtal. Fler samtal från barn i behov av stöd har möjliggjorts och dessa samtal fortsätter att öka, därför förlängs och fördjupas nu samarbetet.

- Alla barn behöver få den stöttning som de har rätt till, och särskilt viktigt att agera nu när behovet eskalerar. För att säkra att barnen alltid har någonstans att vända sig, på deras villkor och på det sätt som de vill kommunicera på tar vi nu nästa steg med Bris. Tillsammans ska vi fortsätta att utveckla både kommunikationsytor och gemensamma stödinitiativ för en trygg kontakt med Bris, säger Anders Olsson VD på Telia Sverige.

Bris nationella stödlinje 116 111 finns idag via telefon, chatt och mejl. Hos Bris har Telia även möjliggjort samtal nattetid, så att barnen kan få stöd dygnet runt varje dag på året.

-  Nästan 40 procent av samtalen till Bris kommer under tider som vi tidigare hade stängt. Det kan verka tungt att tänka på barn som söker stöd mitt i natten, men när barn berättar finns det hopp och det är först när ett barn söker hjälp som det finns möjlighet till förändring i barnets situation. Att vi även fortsatt kommer kunna svara barn som behöver någon att prata med oavsett tid på dygnet är otroligt viktigt. Vi ser fram emot att fortsätta att utveckla stödet och tillsammans med Telia jobba för ett tryggare liv på nätet, säger Magnus Jägerskog generalsekreterare på Bris.

Med hjälp av Bris experter och kuratorer kommer Telia i det fördjupade samarbetet även förbättra sina familjetjänster som Digital Förälder, Mobilkörkortet och Trygghetspaketet.

Läs mer om Bris arbete och barnens stödbehov i Bris senaste årsrapport för 2022 här.

Telia utvecklar ständigt tjänster och initiativ för en tryggare tillvaro i barnens uppkopplade liv. Läs mer här.

Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Svenska folket uppfattar Telia som branschens mest hållbara varumärke 2023

Svenska folket uppfattar Telia som branschens mest hållbara varumärke 2023

Efter ytterligare ett år med fokus på digital inkludering, bättre uppkoppling och ökad trygghet står det klart att Telia uppfattas som det mest hållbara varumärket i branschen, nu 13 år i rad. Det enligt svenska konsumenter i Europas största studie Sustainable Brand Index™ 2023. Här är några fokusområden och exempel från Telias hållbarhetsarbete 2022.

Staffan Åkesson, Teknisk chef Telia Sverige, Martin Pehrsson, Mobilnäts chef Telia Sverige, Hakan Ekmen, CEO Telecommunication på umlaut.

umlaut: Telia har det bästa och mest pålitliga mobilnätet i Sverige

För sjätte gången tar Telias mobilnät hem segern i det världsledande mätföretaget umlauts, (en del av Accenture), årliga och marknadens mest omfattande test av Sverige fyra största mobilnät. Telia segrar i alla kategorier: tal, data och crowd i en nationell mätning.
Efter omfattande tester av de fyra största mobilnäten i Sverige slår det oberoende mätföretaget umlaut fast att Telia, för sjätte

Telia och Bris har utvecklat anonyma SMS - en ny kanal till barnens stödlinje 116 111

Telia och Bris har utvecklat anonyma SMS - en ny kanal till barnens stödlinje 116 111

Barn som söker stöd kan sedan tidigare kontakta Bris nationella stödlinje för barn anonymt via telefon, chatt och mejl. Det har länge funnits en efterfrågan från barn och unga att också kunna skicka sms. För att möta det behovet har Telia och Bris tillsammans utvecklat en ny teknisk lösning som innebär fullständig anonymitet för barn och unga när de SMS:ar Bris på kortnummer 116 111.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation