Gå direkt till innehåll
Staffan Åkesson, Teknisk chef Telia Sverige, Martin Pehrsson, Mobilnäts chef Telia Sverige, Hakan Ekmen, CEO Telecommunication på umlaut.
Staffan Åkesson, Teknisk chef Telia Sverige, Martin Pehrsson, Mobilnäts chef Telia Sverige, Hakan Ekmen, CEO Telecommunication på umlaut.

Pressmeddelande -

umlaut: Telia har det bästa och mest pålitliga mobilnätet i Sverige

För sjätte gången tar Telias mobilnät hem segern i det världsledande mätföretaget umlauts, (en del av Accenture), årliga och marknadens mest omfattande test av Sverige fyra största mobilnät. Telia segrar i alla kategorier: tal, data och crowd i en nationell mätning.

Efter omfattande tester av de fyra största mobilnäten i Sverige slår det oberoende mätföretaget umlaut fast att Telia, för sjätte gången, levererar bäst nätkvalitet och kundupplevelse vid användning av mobila tjänster i Sverige. Mätningarna sker under en längre tid i storstadsområden, mindre städer och vägnät. Telia vinner med totalt 941poäng av 1000 möjliga, hela 81 poäng bättre än närmaste konkurrent.

- umlauts mätningar är både omfattande och detaljerade eftersom de utvärderar en helhet av mobilnätupplevelsen i olika geografier och därmed även visar resultatet av den faktiska upplevelsen för våra kunder. En säker och robust mobiluppkoppling är avgörande för de flesta idag, både för privatpersoner och företag, och vi är oerhört stolta över att vi återigen fått bevis på att vi kan leverera Sveriges bästa och mest pålitliga nät, säger Anders Olsson, vd Telia Sverige.

umlauts årliga test, är marknadens mest detaljerade och kvalitativa mätning av tal och data. Under testen körs mätbilar ca:1000 mil runt om i Sverige samtidigt kombineras detta med mätningar som sker i mobila appar (crowdsourcing). Tillsammans ger detta en mycket bra bild av hur de mobila näten i Sverige fungerar.

- Vi är mitt i vår största nätmodernisering någonsin, där vi bygger nytt, fördubblar kapaciteten, ökar säkerheten samtidigt som vi rullar ut 5G-nätet som just nu når mer än halva Sveriges befolkning och fler än 100 tätorter. Det var otroligt glädjande att ta emot beskedet att vi återigen står som vinnare i alla tre kategorierna. Vi ser vinsten som ett tydligt kvitto på att vår modernisering och uppgradering av nätet verkligen har gett resultat och en bättre användarkvalitet för våra kunder, säger Staffan Åkesson, Teknisk chef, Telia Sverige.

Inom tal fick Telia fick 261 poäng av 270 möjliga, där samtalskvalitet, uppringningstid och lyckade uppkopplingar är exempel på vad som utvärderas. Inom data fick Telia 441 poäng av 480 möjliga, efter test av bland annat upp- och nedladdning av filer, surf och streaming på webbsidor och YouTube. I kategorin ”Crowd” har tester utförts under mätperioden på 24 veckor. Dessa mätningar sker i mobila appar och Telia fick 239 poäng av 250 möjliga.


Ta del av hela rapporten, klicka här!

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia och Ericsson lanserar NorthStar - nytt innovationsprogram för 5G i industrin

Telia och Ericsson lanserar NorthStar - nytt innovationsprogram för 5G i industrin

Det nya programmet NorthStar ger industribolag tillgång till en helt ny 5G-innovationshubb där de kan utforska de senaste 5G-teknikerna som network slicing och positionering. Inledningsvis kommer programmet fokusera på fordonsindustrin och utvecklingen av smarta och hållbara transportlösningar. Första kunden är AstaZero, en testmiljö för automatiserade transportsystem som drivs av RISE.

Trendvändning: Telias data visar att fjällen lockade under påskhelgen

Trendvändning: Telias data visar att fjällen lockade under påskhelgen

Ny data avslöjar en trendvändning vad gäller antalet besökare i fjällen under påskdagarna. Enligt Telias analys om rörelsemönster ökade antalet påskfirare i de tre största skidortsregionerna i Sverige jämfört med föregående år. Störst ökning var det i Sälen, med mer än 10 procent jämfört med påsken 2022.

Telia och Bris förlänger lyckat samarbete för att stötta fler barn

Telia och Bris förlänger lyckat samarbete för att stötta fler barn

Samarbetet mellan Telia och Bris, Barnens rätt i samhället, möjliggör svåra och viktiga samtal från barn som är i behov av trygghet och stöd. Nu förlängs avtalet med målet att ytterligare förbättra och utöka barnens kommunikationsmöjligheter samt fortsätta stötta barn och föräldrar i det uppkopplade livet.

Svenska folket uppfattar Telia som branschens mest hållbara varumärke 2023

Svenska folket uppfattar Telia som branschens mest hållbara varumärke 2023

Efter ytterligare ett år med fokus på digital inkludering, bättre uppkoppling och ökad trygghet står det klart att Telia uppfattas som det mest hållbara varumärket i branschen, nu 13 år i rad. Det enligt svenska konsumenter i Europas största studie Sustainable Brand Index™ 2023. Här är några fokusområden och exempel från Telias hållbarhetsarbete 2022.

Lågdigitala företag lever farligt i en turbulent ekonomi

Lågdigitala företag lever farligt i en turbulent ekonomi

Knappt hann företags-Sverige andas ut från pandemin så står landet i ett allvarligt ekonomiskt läge med ökade omkostnader, konkurser och den högsta inflationen på 30 år - men läget är inte lika tufft för alla. Telias digitala index 2023 visar att en digitaliserad verksamhet fungerar som en krockkudde i krisen då endast 15 procent av de högdigitala företagen drabbas hårt.

Telia bekämpar miljontals bluffsamtal via Spoofing med helt nya åtgärder

Telia bekämpar miljontals bluffsamtal via Spoofing med helt nya åtgärder

För att bekämpa bedrägerisamtal via spoofing blockerar Telia, tillsammans med övriga operatörer, fasta svenska nummer som ringer från utlandet från den 5 december. Telia blir samtidigt först i Sverige med en teknisk lösning för att även spärra ”spoofade” mobilnummer.

Nu har 7 av 10 svenskar tillgång till Telias 5G-nät

Nu har 7 av 10 svenskar tillgång till Telias 5G-nät

Telia har moderniserat mobilnätet och byggt 5G i en rasande fart det senaste året. Nu når det mer klimatsmarta 5G-nätet 73 procent av Sveriges befolkning, vilket innebär att 7 av 10 svenskar har tillgång till en säkrare, snabbare och mer pålitlig teknik som lägger grunden för en väl fungerande digital infrastruktur och hållbar utveckling av samhället.

Magna ansluter till Telia och Ericssons 5G-innovationsprogram NorthStar – för att förbättra trafiksäkerhet

Magna ansluter till Telia och Ericssons 5G-innovationsprogram NorthStar – för att förbättra trafiksäkerhet

Magna, en av de största leverantörerna till bilindustrin, går med i Telia och Ericssons 5G-innovationsprogram NorthStar för att vidareutveckla och förbättra lösningar för avancerade förarassistanssystem (ADAS). Den senaste 5G-tekniken för millimetervågor kommer att testas i ett nytt privat 5G-nät som byggts på Magnas testbana i Vårgårda – en av de första installationerna av sitt slag i Sverige.

Stormsommaren 2023: så mycket ökade svenskarna mobilsurfande

Stormsommaren 2023: så mycket ökade svenskarna mobilsurfande

Från het till ostadig till storm. Enligt SMHI går sommaren 2023 till historien som sommaren som bytte karaktär, och det gjorde även svenskarnas surfvanor. Enligt Telias mobildata ökade surfen med hela 21 procent i snitt jämfört med förra sommaren. Hallänningarna sommarsurfade mest i Telias nät med en rejäl peak första stormveckan på hela 44 procent.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation