Pressmeddelande -
umlaut: Telia har det bästa och mest pålitliga mobilnätet i Sverige
För sjätte gången tar Telias mobilnät hem segern i det världsledande mätföretaget umlauts, (en del av Accenture), årliga och marknadens mest omfattande test av Sverige fyra största mobilnät. Telia segrar i alla kategorier: tal, data och crowd i en nationell mätning.
Efter omfattande tester av de fyra största mobilnäten i Sverige slår det oberoende mätföretaget umlaut fast att Telia, för sjätte gången, levererar bäst nätkvalitet och kundupplevelse vid användning av mobila tjänster i Sverige. Mätningarna sker under en längre tid i storstadsområden, mindre städer och vägnät. Telia vinner med totalt 941poäng av 1000 möjliga, hela 81 poäng bättre än närmaste konkurrent.
- umlauts mätningar är både omfattande och detaljerade eftersom de utvärderar en helhet av mobilnätupplevelsen i olika geografier och därmed även visar resultatet av den faktiska upplevelsen för våra kunder. En säker och robust mobiluppkoppling är avgörande för de flesta idag, både för privatpersoner och företag, och vi är oerhört stolta över att vi återigen fått bevis på att vi kan leverera Sveriges bästa och mest pålitliga nät, säger Anders Olsson, vd Telia Sverige.
umlauts årliga test, är marknadens mest detaljerade och kvalitativa mätning av tal och data. Under testen körs mätbilar ca:1000 mil runt om i Sverige samtidigt kombineras detta med mätningar som sker i mobila appar (crowdsourcing). Tillsammans ger detta en mycket bra bild av hur de mobila näten i Sverige fungerar.
- Vi är mitt i vår största nätmodernisering någonsin, där vi bygger nytt, fördubblar kapaciteten, ökar säkerheten samtidigt som vi rullar ut 5G-nätet som just nu når mer än halva Sveriges befolkning och fler än 100 tätorter. Det var otroligt glädjande att ta emot beskedet att vi återigen står som vinnare i alla tre kategorierna. Vi ser vinsten som ett tydligt kvitto på att vår modernisering och uppgradering av nätet verkligen har gett resultat och en bättre användarkvalitet för våra kunder, säger Staffan Åkesson, Teknisk chef, Telia Sverige.
Inom tal fick Telia fick 261 poäng av 270 möjliga, där samtalskvalitet, uppringningstid och lyckade uppkopplingar är exempel på vad som utvärderas. Inom data fick Telia 441 poäng av 480 möjliga, efter test av bland annat upp- och nedladdning av filer, surf och streaming på webbsidor och YouTube. I kategorin ”Crowd” har tester utförts under mätperioden på 24 veckor. Dessa mätningar sker i mobila appar och Telia fick 239 poäng av 250 möjliga.
Ta del av hela rapporten, klicka här!
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Om Telia
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.
Läs mer på www.telia.se