Pressmeddelande -
Trendvändning: Telias data visar att fjällen lockade under påskhelgen
Ny data avslöjar en trendvändning vad gäller antalet besökare i fjällen under påskdagarna. Enligt Telias analys om rörelsemönster ökade antalet påskfirare i de tre största skidortsregionerna i Sverige jämfört med föregående år. Störst ökning var det i Sälen, med mer än 10 procent jämfört med påsken 2022.
Det ekonomiska läget är fortsatt tufft för många svenska konsumenter och Telias anonymiserade rörelsedata kunde under sportlovet visa ett avhållsamt mönster vad gällde resor till fjällen. Efter en ny analys under påskhelgen i de tre största skidortsregionerna Åre, Sälen och Härjedalen syns nu en vändning. Antalet påskfirare på plats från skärtorsdagen till annandag påsk, ökade jämfört med förra året.
I Malung-Sälen ökade antalet personer med 11 procent jämfört med påsken 2022. Härjedalen ökade med nio procent, medan ökningen i Åre låg på fyra procent. Samtidigt minskade aktiviteten i andra delar av Sverige. Sex procent färre spenderade sin påsk på Gotland, till exempel, jämfört med påsken 2022.
– Det verkar som att fjällaktiviteter lockat under påsken 2023 och skidorterna har haft mer folk på plats än under påsken 2022. Det kan naturligtvis ha flera olika anledningar så som hur tidigt eller sent påsken ligger eller bättre väder, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys på Telia.
Telia har analyserat ett antal populära orter runt om i landet baserat på förändringen av aktivitet under påskdagarna, alltså hur många som befann sig inom ett visst område under en viss period, i det här fallet från skärtorsdagen den 6 april till annandag påsk den 10 april, jämfört med samma helgdagar 2022.
Urval: Så mycket ökade eller minskade antalet personer i påsk (i procent 2023 jämfört med 2022):
Sälen +11
Härjedalen +9
Åre +4
Göteborg -1
Malmö -4
Värmdö -5
Lysekil -5
Gotland -6
Om Telia Crowd Insights
Telias analys bygger på anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata från tjänsten Telia Crowd Insights, som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg.
All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights här.
Ämnen
Kategorier
Om Telia
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.
Läs mer på www.telia.se