Pressmeddelande -
Ny data från Telia: Ingen rusning till fjällen under sportlovet
Telias analys för svenskarnas resande under årets tre första sportlovsveckor visar sammantaget på en minskning till de tre största skidortsregionerna jämfört med föregående år. Enda undantaget var skåningarnas resor till Åre som ökade med hela 22 procent jämfört med 2022.
Svensk ekonomi befinner sig i ett besvärligt läge och enligt Statistikmyndigheten SCB har det påverkat och minskat konsumtionen bland hushållen. Efter en analys av svenskarnas resande under årets sportlovsveckor 7, 8 och 9 visar också Telias data på ett mer avhållsamt mönster.
Sammantaget var det färre resor än 2022 till Åre, Härjedalen och Sälen, med en total minskning på 9 procent från Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Det enda undantaget var resor från Skåneregionen till Åre, som ökade med 22 procent från 2022 och närmade sig samma nivåer som under pandemin åren 2020–2021.
Västra Götaland var den region som ställde in fjällresan i störst utsträckning i år. Resorna till Åre minskade med 27 procent och till Härjedalen och Malung-Sälen minskade resorna med 23 respektive 14 procent. Även fjällresor från Stockholm minskade något, med måttliga 4 procent till Åre och Härjedalen och som mest Malung-Sälen med en minskning på 8 procent.
- Det som sticker ut är att enbart Skåningarna står för ökat resande när resten av landet är mer återhållsamma. På totalen så verkar det ha varit något lugnare i fjällen än förra året, till exempel Åre har färre personer på plats under vecka 7–10 när man jämför mot motsvarande veckor förra året, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys på Telia.
Från Stockholms-, Västra Götalands- och Skåneregionen var Sälen det populäraste skidområdet att åka till, liksom tidigare år.
Om Telia Crowd Insights
Telias analys bygger på anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata från tjänsten Telia Crowd Insights, som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg.
All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights här.
Ämnen
Kategorier
Om Telia
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.
Läs mer på www.telia.se