Gå direkt till innehåll
Telia bekämpar miljontals bluffsamtal via Spoofing med helt nya åtgärder

Pressmeddelande -

Telia bekämpar miljontals bluffsamtal via Spoofing med helt nya åtgärder

För att bekämpa bedrägerisamtal via spoofing blockerar Telia, tillsammans med övriga operatörer, fasta svenska nummer som ringer från utlandet från den 5 december. Telia blir samtidigt först i Sverige med en teknisk lösning för att även spärra ”spoofade” mobilnummer.

Bedrägerisamtal orsakar betydande skador i Sverige och påverkar både privatpersoner och företag ekonomiskt. Telia stoppar redan miljontals bluffsamtal varje år, så kallade Wangiri, där folk luras att ringa tillbaka till okända utländska nummer. Men bedragare har fler metoder som behöver bekämpas, särskilt Spoofing - en metod som gör det möjligt för bedragare att dölja sitt riktiga nummer med ett annat. Metoden är ett stort samhällsproblem då många tror att samtalet de får är från en pålitlig källa, som exempelvis stora företag eller myndigheter, när det i själva verket är kriminella som ringer.

För att bekämpa Spoofing blockeras alla samtal från utlandet med svenska fasta nummer med start den 5 december 2023, en branschåtgärd rekommenderad av PTS, Post- och Telestyrelsen. Samtidigt är Telia först i Sverige med att även införa blockering av ”spoofade” svenska mobilnummer. Initialt gäller Telias mobilnummer, och på sikt genom branschsamverkan kommer det att gälla alla nummer.

– Blockeringen är en del av en bredare nationell strategi att bekämpa bedrägeri och ett viktigt steg i att förhindra att kriminella når fram. Det känns bra och viktigt att vi på Telia redan nu kan förstärka den insatsen genom att även blockera svenska mobilnummer som vi kan verifiera har utsatts för Spoofing. Vi startar med vår nummerbas, och jobbar för att snart kunna inkludera alla operatörer och därmed alla mobilnummer från Sverige, säger Simon Binder, säkerhetsexpert på Telia Cygate.

Varje månad tar Telias nät emot cirka 15 miljoner samtal från utlandet. Av dessa kommer cirka 3 miljoner in som svenska fasta nummer och kommer enligt den nya åtgärden att blockeras. För att även förhindra ”spoofade” mobilsamtal från utlandet har Telia utvecklat en ny teknisk lösning som gör det möjligt att identifiera om samtalet från det svenska mobilnumret verkligen ska ringa in från utlandet. Det genom att anonymt kontrollera om det inringande numret redan befinner sig i Sverige. Identifieras en dubblett av numret i Telias nät blockeras det falska internationella samtalet.

– Vår anti-spoofing-lösning är redan införd i Finland och har hittills visat väldigt goda resultat. Därför har vi stora förhoppningar på att snart kunna se liknande resultat även här i Sverige, särskilt när vi etablerat den mobila lösningen tillsammans med övriga i branschen. Men redan nu beräknas vi stoppa miljontals bluffsamtal som döljer sitt riktiga mobilnummer, avslutar Simon Binder.

För att undvika att bli lurad av bluffsamtal är det också viktigt att fortsätta vara vaksam och försiktig. Här är några tips:

1. Var misstänksam: Om du får ett oväntat samtal från någon som påstår sig vara från en bank, myndighet eller liknande, var skeptisk, särskilt om de ber om känslig information som lösenord och verifiering via bank-id.

2. Kontrollera uppringarens identitet: Om du är osäker på samtalets äkthet, avsluta samtalet och ring upp verksamheten på deras officiella nummer.

3. Uppmärksamma hot och stress: Bedragare har ofta metoder för att skapa en känsla av brådska eller hota med konsekvenser om du inte agerar direkt. Ta dig tid och tänk igenom situationen.

4. Ge inte ut personlig information: Dela aldrig personlig information som lösenord, bankuppgifter eller verifiera med bank-id över telefon om du inte är helt säker eller om det inte är på din begäran.

5. Informera andra: Dela och varna andra om kända bluffar, särskilt äldre som ofta är måltavlor för den här typen av bedrägerier.

telia.se/tänksäkert kan du ta del av fler tips.

Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19 000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef 0771-77 58 30
Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Staffan Åkesson, Teknisk chef Telia Sverige, Martin Pehrsson, Mobilnäts chef Telia Sverige, Hakan Ekmen, CEO Telecommunication på umlaut.

umlaut: Telia har det bästa och mest pålitliga mobilnätet i Sverige

För sjätte gången tar Telias mobilnät hem segern i det världsledande mätföretaget umlauts, (en del av Accenture), årliga och marknadens mest omfattande test av Sverige fyra största mobilnät. Telia segrar i alla kategorier: tal, data och crowd i en nationell mätning.
Efter omfattande tester av de fyra största mobilnäten i Sverige slår det oberoende mätföretaget umlaut fast att Telia, för sjätte

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation