Gå direkt till innehåll
Telia beräknas stoppa 33 miljoner bluffsamtal 2023

Pressmeddelande -

Telia beräknas stoppa 33 miljoner bluffsamtal 2023

Försök till bedrägerier över telefon är fortsatt en väl använd metod. Det bekräftas också av Telia som hittills stoppat hela 27 miljoner bluffsamtal i år. Fortsätter det i samma takt kommer det att landa på cirka 33 miljoner bedrägerisamtal. Även runt 2 miljoner bluffsms har stoppats. Telias säkerhetsexpert Simon Binder tipsar om vad man kan göra för att skydda sig från kriminella. 

Oktober är EU:s informationssäkerhetsmånad, så även i Sverige under temat ”Tänk Säkert”. Syftet är att höja kunskapen hos allmänheten och bland företag, vilket är en nödvändig pusselbit för att hindra att bedrägeriförsöken lyckas. Tack vare Telia är det också ett högt antal bedrägeriförsök som aldrig lyckas.

Via filter i nätet har Telia fram till sista september stoppat cirka 27 miljoner bluffsamtal. Fortsätter det i samma takt kommer antalet stoppade samtal landa på cirka 33 miljoner för 2023, vilket är att jämföra med totalt 29 miljoner stoppade bluffsamtal 2022. I maj 2023 noterades 4,6 miljoner vilket är flest stoppade samtal för en enskild månad i år.

– Bedrägerier är ett stort samhällsproblem som påverkar oss alla och de kommer i många olika former. Försöken kan börja i telefonen och sluta på nätet eller vice versa, och det är många gånger otroligt avancerade försök, där de kriminella tar tid på sig att vinna ditt förtroende. Så även om våra tekniska lösningar framgångsrikt stoppar många försök så räcker inte det., Allmänheten behöver också vara vaksamma och agera mer säkert, säger Simon Binder, säkerhetsexpert på Telia Cygate.

Enligt svenskarna och internet har över hälften av svenskarna utsatts för något slags bedrägeriförsök på nätet. Många av dessa försök kan med hjälp av exempelvis AI, artificiell intelligens, bli svårare att upptäcka då den nya tekniken kan hjälpa bedragare till professionella mail och sidor utan stavfel.

– Vi får räkna med att det kommer att bli ännu mer sofistikerat, där bluffen nödvändigtvis inte går att avgöra genom språk eller design. Det kan vi inte helt stoppa, därför är det viktigare än någonsin att skydda dina konton med starka lösenord och multifaktorautentisering och att skydda dina uppkopplade enheter. Tillsammans blir vi mer motståndskraftiga, säger Simon Binder.

Phishing, eller nätfiske, kan ta sig olika former från bluffsamtal och sms till chattkontakter. Syftet är alltid att komma åt känsliga uppgifteroch på ställen där särskilt ungdomar är aktiva, som olika spelplattformar, är det inte heller ovanligt med bedrägliga kontakter i chattar eller falska programuppdateringar som syftar till att kapa spelkonton eller profiler.

Här är Simons fem råd för att skydda dig mot nätfiskarna.

1. Var uppmärksam och källkritisk!
Var vaksam på samtal du inte förväntar dig. Lämna aldrig ut kreditkortsuppgifter, inloggningsuppgifter, koder eller andra känsla uppgifter i mejl, sms eller telefon. Logga heller inte in eller verifiera dig på banken om du inte kan verifiera företaget eller granska ärendet de framför. Motring om du är osäker.

2. Öppna inte okända länkar i mejl och sms
Klicka aldrig på länkar i e-post om du inte är säker på att avsändaren är äkta och pålitlig. Många företag har en offentlig lista på vilka avsändaradresser de använder. (Här är till exempel Telias information.)

3. Slarva inte med lösenord
Skapa starka lösenord för olika onlinetjänster, med ett långt lösenord behöver du inte byta det lika ofta. En så kallad lösenordshanterare kan hjälpa dig skapa olika komplexa lösenord och använd alltid tvåfaktorsautentisering där det är möjligt.

4. Använd alltid säkerhetsprogram
Skydd är A och O. Det är grundläggande i det totala skyddet av en dator eller mobil. Ett bra program stoppar en mängd olika hot och skyddar dig mot till exempel skadliga webbplatser, intrång, virus och andra skadeprogram. Det finns mängder att välja på – vi rekommenderar så klart vårt samlade skydd Telia Trygghetspaket som även innehåller juristhjälp, men viktigast är ett skydd överhuvudtaget.

5. Vad du gör om du blivit ID-kapad
Först och främst – du är inte ensam om att drabbas. Om du råkar ut för detta ska du genast göra en polisanmälan. Spärra ditt personnummer, id-kort och körkort. Bestrid eventuella fakturor eller reklamera transaktioner, även hos banken.

Tillsammans bekämpar vi bedrägerier och brott på nätet. På telia.se/tänksäkert hittar du fler tips.

Ämnen


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19 000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Nu har 7 av 10 svenskar tillgång till Telias 5G-nät

Nu har 7 av 10 svenskar tillgång till Telias 5G-nät

Telia har moderniserat mobilnätet och byggt 5G i en rasande fart det senaste året. Nu når det mer klimatsmarta 5G-nätet 73 procent av Sveriges befolkning, vilket innebär att 7 av 10 svenskar har tillgång till en säkrare, snabbare och mer pålitlig teknik som lägger grunden för en väl fungerande digital infrastruktur och hållbar utveckling av samhället.

Telia stoppade 29 miljoner bluffsamtal under 2022

Telia stoppade 29 miljoner bluffsamtal under 2022

Svenskar är ett hett mål för bedragare. Det visar data från Telia, som under 2022 stoppade miljontals bluffsamtal och bedrägliga sms i nätet. Inför Safer Internet Day tipsar Telias säkerhetsexpert Simon Binder hur hela familjen kan skydda sig från cyberkriminella.

Telia stoppar miljontals bluffsamtal genom ny unik lösning

Bedrägerier via bluffsamtal, så kallade Wangiri, är ett stort internationellt problem. Människor som drabbas luras att ringa upp okända utländska nummer och debiteras sedan för dyra samtal. Som en av de första operatörerna i världen inför Telia en ny unik lösning som blockerar Wangiri och förhindrar att miljontals bluffsamtal når Telias kunder.

Telia bekämpar miljontals bluffsamtal via Spoofing med helt nya åtgärder

Telia bekämpar miljontals bluffsamtal via Spoofing med helt nya åtgärder

För att bekämpa bedrägerisamtal via spoofing blockerar Telia, tillsammans med övriga operatörer, fasta svenska nummer som ringer från utlandet från den 5 december. Telia blir samtidigt först i Sverige med en teknisk lösning för att även spärra ”spoofade” mobilnummer.

Rekordmånga bedrägeriförsök har stoppats första halvåret 2024

Rekordmånga bedrägeriförsök har stoppats första halvåret 2024

Telia har under årets första halva stoppat 30 miljoner samtal från kriminella att nå fram, vilket innebär cirka två bluffsamtal i sekunden. Det är att jämföra med 33 miljoner stoppade samtal under hela 2023. Bakom rekordökningen står en ny lösning mot spoofade mobilnummer.

Telia åter branschens mest hållbara varumärke enligt svenska konsumenter

Telia åter branschens mest hållbara varumärke enligt svenska konsumenter

Telia åter det mest hållbara varumärket enligt svenska konsumenter i Sustainable Brand Index 2024 för 14:e året i rad. Telia fortsätter att fokusera på cybersäkerhet, digital tillgänglighet och inkludering för att erbjuda ett säkert och tryggt uppkopplat liv för alla. Besök Telias webbplats för mer information.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med över 18000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation