Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Telia stoppar miljontals bluffsamtal genom ny unik lösning

Bedrägerier via bluffsamtal, så kallade Wangiri, är ett stort internationellt problem. Människor som drabbas luras att ringa upp okända utländska nummer och debiteras sedan för dyra samtal. Som en av de första operatörerna i världen inför Telia en ny unik lösning som blockerar Wangiri och förhindrar att miljontals bluffsamtal når Telias kunder.

Bedragarna som ligger bakom bluffsamtalen ändrar hela tiden beteende för att lura människor runt om i världen, exempelvis genom att snabbt byta ut de nummerserier som används vilket gör det svårt att stoppa problemet. Samtalen, så kallade Wangiri, rings via bedragarnas telefonrobotar men avslutas snabbt för att få mottagaren att ringa upp. Då tickar nämligen pengar in på bedragarnas konto och den som ringt samtalet kan få en dyr telefonräkning.

Problemet med att blockera Wangirisamtal är att de ser ut som helt vanliga internationella samtal. Telias nya och unika lösning bygger på en identifiering av Wangiri-trafiken som automatiskt blockerar samtal till och från de identifierade nummerserierna under en tid. En förutsättning för att lösningen ska fungera är att samtalen blockeras redan när de kommer in i Telias internationella grossistnät via Telia Carrier där trafik passerar mellan världens alla operatörer.

-Det känns fantastiskt bra att vi nu kan skydda våra kunder från den här typen av bedrägerier och inte bara i Sverige utan även på våra marknader i Norden och Baltikum. Det är oerhört svårt att förhindra denna typ av trafik och enstaka samtal kan fortfarande slinka igenom, så det är viktigt att aldrig ringa nummer man inte känner igen, men sedan vi införde den lösningen har vi minskat den här typen av samtal med drygt en miljon samtal per vecka, säger Staffan Åkesson, CTO Telia.

Telias blockering mot Wangiri är framtaget av företagets egna säkerhetsspecialister och kommer att införas i Telias nät i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Litauen, Estland, och Lettland.

Ämnen


I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med 20 000 medarbetare i nio länder, varav 6400 kollegor iSverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.
Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia beräknas stoppa 33 miljoner bluffsamtal 2023

Telia beräknas stoppa 33 miljoner bluffsamtal 2023

Försök till bedrägerier över telefon är fortsatt en väl använd metod. Det bekräftas också av Telia som hittills stoppat hela 27 miljoner bluffsamtal i år. Fortsätter det i samma takt kommer det att landa på cirka 33 miljoner bedrägerisamtal. Även runt 2 miljoner bluffsms har stoppats. Telias säkerhetsexpert Simon Binder tipsar om vad man kan göra för att skydda sig från kriminella. 

Rekordmånga bedrägeriförsök har stoppats första halvåret 2024

Rekordmånga bedrägeriförsök har stoppats första halvåret 2024

Telia har under årets första halva stoppat 30 miljoner samtal från kriminella att nå fram, vilket innebär cirka två bluffsamtal i sekunden. Det är att jämföra med 33 miljoner stoppade samtal under hela 2023. Bakom rekordökningen står en ny lösning mot spoofade mobilnummer.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med över 18000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation