Pressmeddelande -
54 miljoner bedrägeriförsök stoppade 2024 – rekordökning med 64%
Det har blivit tuffare för kriminella. Under 2024 har Telia stoppat hela 54 miljoner bedrägerisamtal, vilket motsvarar två samtal i sekunden eller fem samtal per svensk. En dramatisk ökning från de 33 miljoner som stoppades under 2023. Framgången beror på att Telia under året även har kunnat blockera spoofade mobilnummer.
Genom en ny lösning gör Telia det svårare för kriminella att komma åt svenskarnas bankkonton. Den senaste lösningen, som Telia varit ensam om under hela 2024, hindrar spoofade samtal av svenska mobilnummer från Telias nummerbas. Nu står det klart att lösningen visat sig mycket effektiv, med 17 miljoner stoppade samtal på bara ett år. Utöver det har även 37 miljoner wangiri-samtal stoppats, vilket betyder att antalet stoppade samtal närmast dubblerats i år.
– Under julfirandet kopplar många av med nära och kära. Det gör däremot inte de kriminella, de passar på. Med vår teknik gör vi det svårare för Grinchen, eller rättare sagt bedragarna, att förstöra svenskarnas jul. Även om vi nu kan stoppa två bedrägeriförsök i sekunden kan vi inte stoppa allt. Därför är det viktigt att alla är extra vaksamma, oavsett om du shoppar digitalt i mellandagarna eller får ett samtal du inte väntat dig, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.
Med ett snitt på 4,5 miljoner stoppade bedrägerisamtal varje månad, där februari toppade med hela 8,5 miljoner samtal, är det tydligt att bedrägeriförsöken i Sverige inte ser ut att minska. Antalet stoppade samtal förväntas dessutom att öka rejält under nästa år när hela branschen infört en gemensam teknisk lösning för att hindra i stort sett alla spoofade mobilnummer från utlandet, i linje med Post-och telestyrelsen (PTS) kommande krav.
– Bedrägerier är ett samhällsproblem och kräver en samlad insats på nationell nivå. Det här året har vi stoppat fem bedrägeriförsök per svensk och minskat risken för att fler faller offer för dessa ohederliga brott som undergräver förtroendet för digitala tjänster och orsakar betydande ekonomiska skador i samhället. Jag ser fram emot att tillsammans med hela branschen stoppa ännu fler, säger Amanda Landqvist.
Med julstress, mellandagsrea och paketleveranser runt hörnet är det lättare att bli utsatt för olika typer av bedrägerier. Drygt nio av tio anser att det är deras eget ansvar som privatperson att säkerställa och stärka sin digitala säkerhet, samtidigt som var femte svensk saknar tillräcklig kunskap för att skydda sig mot nätbedrägerier, det enligt undersökningar från Telia och Svenskarna och Internet. Med några enkla steg kan alla minska risken för att bli utsatta.
5 tips för att hålla Grinchen borta i jul
1. Var misstänksam: Om du får ett oväntat samtal från någon som påstår sig vara från en bank, myndighet eller liknande, var skeptisk, särskilt om de ber om känslig information som lösenord och verifiering via bank-id.
2. Kontrollera uppringarens identitet: Om du är osäker på samtalets äkthet, avsluta samtalet och ring upp verksamheten på deras officiella nummer.
3. Uppmärksamma hot och stress: Bedragare har ofta metoder för att skapa en känsla av brådska eller hota med konsekvenser om du inte agerar direkt. Ta dig tid och tänk igenom situationen.
4. Ge inte ut personlig information: Dela aldrig personlig information som lösenord, bankuppgifter eller verifiera via bank-id över telefon om du inte är helt säker eller om det inte är på din begäran.
5. Se upp för skumma länkar och annonser: Granska avsändare och innehåll i mejl, sms och annonser extra noga innan du klickar på länkar, öppnar sidor och agerar. Klicka aldrig om du inte är säker på att avsändaren är äkta och pålitlig.
Spoofing Genom Spoofing manipulerar avsändaren sitt utländska nummer för att det ska se ut som om det kommer från en pålitlig, lokal källa – exempelvis bank, företag och privatpersoner. Detta för att lura mottagaren att svara på samtalet eller öppna ett meddelande. Syftet därefter är att socialt manipulera mottagaren till att lämna ut känsliga uppgifter eller få denne att använda banktjänster som BankID.
Wangiri Wangiri är en metod där man blir uppringd av kriminella från okända internationella nummer med en signal i syfte att få en att ringa upp, vilket kan medföra en hög avgift.
För att ytterligare hjälpa svenskarna att stärka sitt skydd mot digitala hot har Telia under hösten lanserat en kostnadsfri digital säkerhetskontroll som en del initiativet "Tänk Säkert" som drivs av Polisen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Säkerhetskontrollen består av en steg-för-steg-guide med tio enkla steg för att stärka skyddet i mobiltelefoner, surfplattor och datorer.
Här kan du ta del av fler tips, klicka på länkarna för att läsa mer om Telias trygghetspaket och digitala säkerhetskontroll.
Ämnen
Kategorier
Om Telia
I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia. Läs mer på www.telia.se