Gå direkt till innehåll
Telia och Bris har utvecklat anonyma SMS - en ny kanal till barnens stödlinje 116 111

Pressmeddelande -

Telia och Bris har utvecklat anonyma SMS - en ny kanal till barnens stödlinje 116 111

Barn som söker stöd kan sedan tidigare kontakta Bris nationella stödlinje för barn anonymt via telefon, chatt och mejl. Det har länge funnits en efterfrågan från barn och unga att också kunna skicka sms. För att möta det behovet har Telia och Bris tillsammans utvecklat en ny teknisk lösning som innebär fullständig anonymitet för barn och unga när de SMS:ar Bris på kortnummer 116 111.

Barnrättsorganisation Bris tar årligen emot runt 45 000 anonyma samtal via telefon, chatt och mejl, men det har också funnits stor efterfrågan på SMS. Med hjälp av unik teknisk utveckling som genomförts i nära samarbete mellan Telia och Bris kan barn och unga som behöver stöd och föredrar sms nu skicka det anonymt till Bris stödlinje 116 111.

Den nya stödkanalen smygstartade redan under september 2023 och säkerställer att barn som söker stöd via SMS till Bris kuratorer kan göra det dygnet runt och utan rädsla för att deras kontakt med Bris upptäcks av någon i deras närhet. Det är alltid anonymt och kostnadsfritt, syns inte på mobilräkningen och mobilnumret blir heller inte synligt hos Bris.

– Telia verkar sedan länge för en trygg och säker tillvaro för barn, både i det digitala och fysiska livet. Därför bidrar vi på olika sätt för att göra skillnad för barnen i samhället. Vi är otroligt stolta över vårt samarbete med Bris och de tekniska delar vi utvecklat för att möjliggöra ännu en säker kommunikationskanal för alla de barn som behöver stöd. Vi har också samordnat i branschen så att detta gäller oavsett vilken operatör barnen har, säger Oscar Karlsson, chef för konsumentaffären på Telia.

För att öka kännedomen om att barn och unga nu kan SMS:a till 116 111, och samtidigt betona att alla som kontaktar Bris är anonyma, aktiverar Telia en nationell kampanj. I olika digitala kanaler kommer nio svenska stjärnor inom e-sport, ishockey och musik, att bidra med personliga berättelser ur sin barndom. Och de är anonyma - precis som barnen.

– För att fler barn ska få tillgång till stöd behöver vi både utforma stöd utifrån deras villkor och säkerställa att barn känner till hur de kan få hjälp. Därför är vi otroligt glada över att samarbetet med Telia ökar både tillgången till och kunskapen om stöd till barn. Genom den tekniska utvecklingen och kampanjen som om att det nu går att SMS:a Bris hoppas vi att fler barn söker stöd hos oss. Att söka stöd, oavsett kontaktväg, är ett första steg mot förändring, säger Magnus Jägerskog generalsekreterare på Bris.

Från och med den 18 januari går det att ta del av berättelser från de anonyma idolerna, klicka här.

Här kan du läsa mer om hur den anonyma SMS-tjänsten fungerar, klicka här.

Om Bris
Bris, Barnens rätt i samhället, är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Läs mer om det stöd Bris erbjuder till barn och unga, klicka här.

Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19 000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia och Bris förlänger lyckat samarbete för att stötta fler barn

Telia och Bris förlänger lyckat samarbete för att stötta fler barn

Samarbetet mellan Telia och Bris, Barnens rätt i samhället, möjliggör svåra och viktiga samtal från barn som är i behov av trygghet och stöd. Nu förlängs avtalet med målet att ytterligare förbättra och utöka barnens kommunikationsmöjligheter samt fortsätta stötta barn och föräldrar i det uppkopplade livet.

Telia åter branschens mest hållbara varumärke enligt svenska konsumenter

Telia åter branschens mest hållbara varumärke enligt svenska konsumenter

Telia åter det mest hållbara varumärket enligt svenska konsumenter i Sustainable Brand Index 2024 för 14:e året i rad. Telia fortsätter att fokusera på cybersäkerhet, digital tillgänglighet och inkludering för att erbjuda ett säkert och tryggt uppkopplat liv för alla. Besök Telias webbplats för mer information.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation