Gå direkt till innehåll
Telia är branschens mest hållbara varumärke för femtonde året i rad

Pressmeddelande -

Telia är branschens mest hållbara varumärke för femtonde året i rad

Efter ett framgångsrikt år inom digital inkludering, säkerhet och modern uppkoppling har Telia återigen utsetts till det mest hållbara varumärket inom telekombranschen av svenska konsumenter i Europas största studie om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2025.

- I en turbulent omvärld är det avgörande att vi som ledande samhällsaktör säkerställer en hållbar, ansvarsfull och trygg utveckling av det uppkopplade livet. Hållbarhet är en integrerad del av vår verksamhet, och vi accelererar våra insatser inom flera områden. Vi är i slutfasen av vårt moderniseringsarbete – gammal energikrävande teknik är snart historia och mer än 95 procent av svenskarna har tillgång till vårt 5G-nät. Vi ökar också både säkerheten och den digitala inkluderingen, säger Anders Olsson, vd Telia Sverige.

- Att vi fortsätter uppfattas som hållbarast i branschen är fantastiskt, och ett bevis på vårt långsiktiga och engagerade arbete inom hållbarhet. Under året har vi fokuserat mycket på initiativ som erbjuder stöd och resurser för barn och föräldrar. Tillsammans med Bris har vi utvecklat en ny teknisk lösning som innebär fullständig anonymitet för barn och unga när de sms:ar Bris på kortnummer 116 111, tillägger Anna Augustson, Hållbarhetschef på Telia.

Under 2024 har Telia fortsatt att göra betydande framsteg inom hållbarhetsområdet, som en integrerad del i Telias strategi och verksamhet och med fokus på tre huvudsakliga områden.

Klimat och cirkularitet

Telia har intensifierat sitt klimatarbete med ambitiösa mål, inklusive ett netto-noll mål för 2040 som innebär en minskning av utsläppen med minst 90 procent. Exempel:

  • Telia byter ut gammal energikrävande teknik till modern uppkoppling, vilket bidrar till en mer hållbar och energieffektiv framtid.
  • Nätverk och datacenter drivs sedan flera år på 100 % förnybar el, vilket minimerar Telias utsläpp, och arbetet för att minska förbrukning och miljöpåverkan fortsätter i olika initiativ.
  • Fortsatt fokus på hållbart återbruk, återvinning och återanvändning av mobiler och annan teknik, samt smarta kartonger som bidrar till mindre material och färre resor.

Digital inkludering och säkerhet
Digitalisering möjliggör utveckling för människor och företag, samtidigt som den främjar trygghet, inkludering, konkurrenskraft och tillgänglighet. Telia strävar efter att alla ska kunna nyttja samhällets digitala möjligheter fullt ut, och det ska vara tryggt och säkert. Exempel:

  • Under 2024 nådde Telia cirka 230 000 svenskar med olika digitala inkluderingsinitiativ, däribland Mobilkörkortet för barn och utbildningsevent för äldre, småföretagare och nyanlända. Tillsammans med Bris har Telia utvecklat en ny stödlinje med anonyma sms.
  • Telia arbetar för ett tryggt uppkopplat liv för alla kunder genom att ersätta gammal teknik med moderna nät som är betydligt pålitligare och säkrare, däribland 5G.
  • Under 2024 stoppade Telia med sina tekniska lösningar hela 54 miljoner bedrägerisamtal, vilket motsvarar två samtal per sekund eller fem samtal per svensk.

Ansvarsfulla affärer
Telia jobbar aktivt för att säkerställa etiska affärsmetoder, motverka korruption och främja mänskliga rättigheter och ett inkluderande arbetsklimat. Exempel:

  • Telia arbetar för ansvarsfull utveckling och användning av AI, och har antagit vägledande principer för att säkerställa att tekniken används på ett etiskt och hållbart sätt.
  • I samband med avtal har Telia högt ställda krav på bland annat social hållbarhet och mänskliga rättigheter och cirkulära flöden i hela leverantörskedjan. Inom ramen för detta utbildar Telia sina kunder för att Sveriges verksamheter och företag ska förbättra sin förmåga att kravställa på långsiktigt hållbara lösningar.
  • Telia bedriver säkerhetskänslig verksamhet och reglerar deltagande genom säkerhetsskyddsavtal. Telia arbetar också för att skydda barn på nätet genom samarbete med exempelvis Ecpat och Childhood, och via säkerhetsfilter.

För mer information om Telias hållbarhetsarbete, besök vår hemsida.

Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 16000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia, Ericsson och Trafikverket i Europaprojekt: Från 2G till säker 5G på svenska tågsträckor

Telia, Ericsson och Trafikverket i Europaprojekt: Från 2G till säker 5G på svenska tågsträckor

I ett samverkansprojekt ska Europas kritiska kommunikationsstandard för tåg uppgraderas från dagens 2G-baserade system (GSM-R) till det nya 5G-systemet (FRMCS), vilket krävs för att bedriva en säker och hållbar järnvägstrafik. I Sverige är Telia tillsammans med Trafikverket och Ericsson först ut med att testa det. Bland annat i Telias 5G-nät på en 40 km lång tågsträcka mellan Katrineholm och Åby.

Telias mobilnät bäst i Sverige och topp fem i världen enligt umlaut

Telias mobilnät bäst i Sverige och topp fem i världen enligt umlaut

Telias mobilnät bevisar återigen sin styrka och pålitlighet, även i kristider. För femte året* i rad rankas nätet som bäst i umlauts oberoende och världsledande nätverkstest. Med toppresultat i samtliga kategorier fortsätter Telia att sätta en ny högsta standard för mobilnät i Sverige – och i världen.

Del av Telias mobilbasstation i Roslagen. Foto: Soltech/Tekniska Lösningar AB

Telia och PTS genombrott: flera månaders reservkraft på mobilbasstation med vätgas som en av flera hållbara energikällor

I ett pilotprojekt på en mobilbasstation i Roslagen har Telia och Post- och Telestyrelsen (PTS) lyckats förlänga reservkraften från dagens 4 timmar till 110 dagar. Detta genom en kombination av egenproducerad fossilfri vätgas, bränsleceller, solceller och batterier. Ett banbrytande resultat för Sveriges mobiltillgänglighet som banar väg för framtidens beredskap vid omfattande elavbrott.

Telia åter branschens mest hållbara varumärke enligt svenska konsumenter

Telia åter branschens mest hållbara varumärke enligt svenska konsumenter

Telia åter det mest hållbara varumärket enligt svenska konsumenter i Sustainable Brand Index 2024 för 14:e året i rad. Telia fortsätter att fokusera på cybersäkerhet, digital tillgänglighet och inkludering för att erbjuda ett säkert och tryggt uppkopplat liv för alla. Besök Telias webbplats för mer information.

Telia och Bris har utvecklat anonyma SMS - en ny kanal till barnens stödlinje 116 111

Telia och Bris har utvecklat anonyma SMS - en ny kanal till barnens stödlinje 116 111

Barn som söker stöd kan sedan tidigare kontakta Bris nationella stödlinje för barn anonymt via telefon, chatt och mejl. Det har länge funnits en efterfrågan från barn och unga att också kunna skicka sms. För att möta det behovet har Telia och Bris tillsammans utvecklat en ny teknisk lösning som innebär fullständig anonymitet för barn och unga när de SMS:ar Bris på kortnummer 116 111.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 16000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation