Pressmeddelande -
Telias mobilnät bäst i Sverige och topp fem i världen enligt umlaut
Telias mobilnät bevisar återigen sin styrka och pålitlighet, även i kristider. För femte året* i rad rankas nätet som bäst i umlauts oberoende och världsledande nätverkstest. Med toppresultat i samtliga kategorier fortsätter Telia att sätta en ny högsta standard för mobilnät i Sverige – och i världen.
En säker och pålitlig uppkoppling är inte bara en förutsättning för dagens moderna samhälle, det är grundläggande för kristider, där allt från extrema väder till konflikter kan påverka tillgängligheten. Årets mätning från det internationella mätföretaget umlat visar att, av de fyra största operatörerna i Sverige, levererar Telias mobilnät detta bäst, i alla kategorier (tal, data och crowdsourcing). Med en imponerade totalpoäng på 971 av 1000 möjliga är Telias resultat dessutom bättre än förra året och kvalar in som “exceptionell”.
– Vi är otroligt stolta över att vårt mobilnät återigen utses som bäst och, som enda operatör i Sverige, kvalar in på exceptionell nivå, alltså världsklass. Detta är resultatet av de enorma satsningar vi har gjort för att modernisera och framtidssäkra vår infrastruktur. Vi har byggt nytt, fördubblat kapaciteten i 4G och rullat ut 5G till 95 procent av Sveriges befolkning. Att fortsätta leverera en robust, säker och pålitlig uppkoppling till våra kunder är för oss en kärnfråga – inte minst i oroliga tider där Sveriges digitala försvarsförmåga måste stärkas, säger Anders Olsson, vd för Telia Sverige.
Umlauts årliga mobiltest är marknadens mest detaljerade mätning av tal, data och apptjänster (crowdsourcing), som tillsammans återger en tydlig bild av den faktiska upplevelsen. Testerna omfattar cirka 10,500 km, från söder till norr och i såväl storstad som på landsbygd.
- Taltjänster: Samtalskvalitet, uppringningstid och lyckade uppkopplingar utvärderas. Telia får 267 av 270 poäng.
- Datatjänster: Upp- och nedladdning av filer, surf och streaming testas. Telia får 469 av 480 poäng.
- Crowdsourcad kvalitet: Baserat på mätningar via mobila appar under 24 veckor. Telia får 235 av 250 poäng.
Från vänster: Martin Pehrsson, mobilnätschef för Telia Sverige, Hakan Ekman, Global Networks Lead, Comms Industry, Accenture, Anders Olsson, vd för Telia Sverige, Staffan Åkesson, Teknisk chef för Telia Sverige och Ajay Mishra, Nordics Networks Lead, Accenture.
Ta del av hela undersökningen, klicka här.
*enligt umlauts mätmetod de senaste fem åren. Totalt vinner Telia åtta år i rad.
Ämnen
Kategorier
Om Telia
I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 16000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia. Läs mer på www.telia.se