Nyhet -
Telia erbjuder SAO-jobb för att ge fler unga en väg in i arbetslivet
Telia är med och utvecklar Studiemotiverande Arbetslivsorientering (SAO) i Sverige. Modellen ersätter PRAO med avlönat arbete för unga i årskurs 8–9. Syftet är att skapa vägar in i arbetslivet och öka studiemotivationen för unga i utsatta områden. Under våren välkomnar Telia högstadieelever till kontoret i Sundsvall och butiker i Stockholm.
SAO-jobb är en utveckling av PRAO, men som istället för oavlönat arbete under 1–2 veckor erbjuder eleverna en anställning där de arbetar två timmar i veckan med riktiga, men anpassade arbetsuppgifter, för en lön på 120 kronor per timme. Modellen är i linje med Arbetsmiljöverkets riktlinjer för ungas arbete och har utvecklats av det ideella initiativet Nästa Generation Sverige, i samarbete med skolor och företag på arbetsmarknaden, däribland Telia.
- Vi är stolta över att ha med oss så pass många starka och långsiktiga partners för att erbjuda SAO-jobb i Sverige. Vårt mål är att etablera SAO som ett självklart sätt att bryta utanförskapet bland unga i samtliga utsatta områden, och för det behöver vi arbetsgivare som har mod och kraft att öppna de dörrar de har makt över, säger Evin Cetin, initativtagare till Nästa Generation Sverige.
Under våren 2025 kommer de första cirka hundra eleverna från Väsby skola i Upplands Väsby och S:t Olofsskolan i Sundsvall att få chansen att arbeta genom SAO-modellen. Telia kommer att ta emot fyra högstadieelever som kommer att arbeta två timmar i veckan under ett år i Telias butiker på Kungsgatan och Mall of Scandinavia i Stockholm, samt Telias kontor i Sundsvall. Målet är att successivt utvärdera och utveckla konceptet för att på sikt kunna erbjuda det i fler delar av Sverige.
- Vi på Telia ser detta som en viktig del av vårt långsiktiga engagemang för att skapa möjligheter för unga i Sverige. Genom att erbjuda SAO-jobb kan vi bidra till att bryta utanförskap och ge ungdomar som saknar etablerade nätverk en chans att utvecklas både i skolan och arbetslivet. Med nya perspektiv och idéer kommer de även att utveckla oss – och långsiktigt hoppas vi att det kommer att öka intresset bland unga för Telia och telekombranchen, säger Marie Ågren, HR-chef på Telia.
Mer information om SAO finns på Nästa Generation Sveriges hemsida: ngsverige.se