Gå direkt till innehåll
Telia erbjuder SAO-jobb för att ge fler unga en väg in i arbetslivet

Nyhet -

Telia erbjuder SAO-jobb för att ge fler unga en väg in i arbetslivet

Telia är med och utvecklar Studiemotiverande Arbetslivsorientering (SAO) i Sverige. Modellen ersätter PRAO med avlönat arbete för unga i årskurs 8–9. Syftet är att skapa vägar in i arbetslivet och öka studiemotivationen för unga i utsatta områden. Under våren välkomnar Telia högstadieelever till kontoret i Sundsvall och butiker i Stockholm.

SAO-jobb är en utveckling av PRAO, men som istället för oavlönat arbete under 1–2 veckor erbjuder eleverna en anställning där de arbetar två timmar i veckan med riktiga, men anpassade arbetsuppgifter, för en lön på 120 kronor per timme. Modellen är i linje med Arbetsmiljöverkets riktlinjer för ungas arbete och har utvecklats av det ideella initiativet Nästa Generation Sverige, i samarbete med skolor och företag på arbetsmarknaden, däribland Telia.

- Vi är stolta över att ha med oss så pass många starka och långsiktiga partners för att erbjuda SAO-jobb i Sverige. Vårt mål är att etablera SAO som ett självklart sätt att bryta utanförskapet bland unga i samtliga utsatta områden, och för det behöver vi arbetsgivare som har mod och kraft att öppna de dörrar de har makt över, säger Evin Cetin, initativtagare till Nästa Generation Sverige.

Under våren 2025 kommer de första cirka hundra eleverna från Väsby skola i Upplands Väsby och S:t Olofsskolan i Sundsvall att få chansen att arbeta genom SAO-modellen. Telia kommer att ta emot fyra högstadieelever som kommer att arbeta två timmar i veckan under ett år i Telias butiker på Kungsgatan och Mall of Scandinavia i Stockholm, samt Telias kontor i Sundsvall. Målet är att successivt utvärdera och utveckla konceptet för att på sikt kunna erbjuda det i fler delar av Sverige.

- Vi på Telia ser detta som en viktig del av vårt långsiktiga engagemang för att skapa möjligheter för unga i Sverige. Genom att erbjuda SAO-jobb kan vi bidra till att bryta utanförskap och ge ungdomar som saknar etablerade nätverk en chans att utvecklas både i skolan och arbetslivet. Med nya perspektiv och idéer kommer de även att utveckla oss – och långsiktigt hoppas vi att det kommer att öka intresset bland unga för Telia och telekombranchen, säger Marie Ågren, HR-chef på Telia.

Mer information om SAO finns på Nästa Generation Sveriges hemsida: ngsverige.se

Ämnen

Kategorier

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Media Content Panel
Telia_Company_004.png
Telia_Company_004.png
Licens:
Medieanvändning
Filformat:
.png
Storlek:
1280 x 853, 2,3 MB
Ladda ner

Relaterat innehåll

Telia är branschens mest hållbara varumärke för femtonde året i rad

Telia är branschens mest hållbara varumärke för femtonde året i rad

Efter ett framgångsrikt år inom digital inkludering, säkerhet och modern uppkoppling har Telia återigen utsetts till det mest hållbara varumärket inom telekombranschen av svenska konsumenter i Europas största studie om hållbarhet, Sustainable Brand Index 2025.

Telias mobilnät bäst i Sverige och topp fem i världen enligt umlaut

Telias mobilnät bäst i Sverige och topp fem i världen enligt umlaut

Telias mobilnät bevisar återigen sin styrka och pålitlighet, även i kristider. För femte året* i rad rankas nätet som bäst i umlauts oberoende och världsledande nätverkstest. Med toppresultat i samtliga kategorier fortsätter Telia att sätta en ny högsta standard för mobilnät i Sverige – och i världen.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 16000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation