Pressmeddelande -
Telia återtar topplacering för Digital-TV i årets SKI
Telia tar hem förstaplaceringen i nöjd kund-index för Digital-TV enligt årets rapport från SKI, svenskt kvalitetsindex. Stor del av kundnöjdheten påverkas i år av kanalutbud, prisvärdhet och möjligheten att själv välja och styra sitt innehåll.
Enligt de senaste resultaten från SKI har hela Digital-TV-branschen sett en liten nedgång, men Telia har genom betydande förbättringar under året istället ökat med 2,4 punkter jämfört med 2022, och är dessutom en av endast två aktörer i undersökningen som står för en ökning i kundnöjdhet.
- Vi är otroligt glada över att vi återfått förtroendet och fler nöjda kunder. Detta är ett kvitto på vårt orubbliga engagemang över året om att fortsatt säkra värde, bästa möjliga upplevelse och innehåll till våra tv-tittare. Vi kan också i egna uppföljningar för NPS se att förbättringarna som vi har introducerat i år har varit relevanta och tagits väl emot av våra kunder, säger Oscar Karlsson, chef för konsumentaffären på Telia.
Under det senaste året har Telia konsekvent fokuserat på att förbättra kundupplevelsen, både vad gäller användargränssnitt och innehåll. Sedan tidigare kan Telia också erbjuda unika tv-paket med filmer, serier eller sport, och under året har även innehåll för befintliga tv-paket breddats.
- Vi har breddat flera av våra tv-paket med Viaplay och TV4 Play+ och som alltid planerar vi för ännu mer innehåll framåt. Ett annat framsteg för upplevelsen är vår produktutveckling, där våra kunder nu har tillgång till en ny programguide med förbättrad sökfunktion och genrepresentation, för att enklare hitta vad de ska titta på. En större andel kunder använder nu också vår senaste tv- och streamingbox, vilket garanterar en bättre tittarupplevelse, säger Oskar Karlsson, och fortsätter:
- Sammantaget har vi under det gångna året lyssnat, lärt och utvecklats, och det kommer vi fortsätta med för att behålla och ytterligare stärka vårt ledarskap inom Digital-TV, avslutar Oscar Karlsson.
Under året har också användningen av streamingtjänster ökat, vilket säkrar att kunderna kan titta på sitt favoritinnehåll när och var de vill. Ökningen gäller olika streamingtjänster som Telia erbjuder, inklusive TV4 Play+, Netflix, Viaplay, HBO Max och flera andra. Ytterligare höjdpunkter från det gångna året inkluderar nytt populärt innehåll som BBC Nordic+.
Topplista hos Telias tv-tittare
Populäraste programmet 2023: Wahlgrens värld
Populäraste serien 2023: Maria Wern
Populäraste filmen: Beck - Quid Pro Quo
Tre mest populära genres: Drama, Crime, Reality
Telias tv-tjänst blev även i augusti 2023 utsedd till bäst enligt tittarna. Det via en oberoende undersökning genomförd av Nordic Bench på uppdrag av TV-Nyheterna.
Om undersökningen
Totalt genomfördes 1687 intervjuer med privata konsumenter för Digital TV. Intervjuerna har genomförts via telefon under perioden september/oktober 2023. Personer i åldern 18–79 år bosatta i Sverige. För mer information om studien från SKI, Svenskt kvalitetsindex, klicka här.
Ämnen
Kategorier
Om Telia
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 21 000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.
Läs mer på www.telia.se