Gå direkt till innehåll
FASTIGHETSBRANSCHEN I STORT BEHOV AV FÖRÄNDRING: Ny rapport från Telia föreslår nödvändiga åtgärder

Nyhet -

FASTIGHETSBRANSCHEN I STORT BEHOV AV FÖRÄNDRING: Ny rapport från Telia föreslår nödvändiga åtgärder

Fastighetsbranschen måste genomgå en snar förändring för att möta nya krav på effektivitet, hållbarhet och optimalt inomhusklimat. Men medan 87 procent av fastighetsägare och förvaltare inser såväl brådskan som värdepotentialen i digitalisering, så har 70 procent av dem ännu inte påbörjat några transformationsplaner. I en ny rapport beskriver Telia och konsult- och analysföretaget Arthur D. Little åtgärder som kan bidra till en omställning i branschen.

Efter år av avkastningar utan några större ansträngningar, bland annat från stigande fastighetspriser, upplever fastighetsbranschen nu ett bakslag till följd av Coronapandemin. På bara några veckor blev hemarbete normen för många, och sedan länge etablerade beteenden och affärsmodeller förändrades direkt. Många av de nya kraven är här för att stanna, och fastighetsägare och fastighetsförvaltare kommer behöva erbjuda högre flexibilitet, bättre kostnadseffektivitet och högre komfort och nöjdhet bland hyresgäster än någonsin tidigare. Digitalisering är en av de avgörande faktorerna.

– Även om Covid-19 nu har satt fastighetsbranschen i strålkastarljuset så fanns utmaningarna redan innan pandemin. Ökad urbanisering, större miljömedvetenhet och de växande digitala kraven från hyresgäster gör att fastighetsägare behöver ta till sig digitala verktyg för att fortsätta att vara konkurrenskraftiga. Vi vill hjälpa fastighetsbranschen att möta de nya behoven och bli mer kostnadseffektiva och få en mer hållbar drift och förvaltning – och det är hög tid att börja nu, säger Telias IoT-chef Björn Hansen.

I rapporten har fastighetsägare och chefer i fastighetsbranschen i Norden och Baltikum identifierat flera mål, men också de största utmaningarna som måste övervinnas för att nå målen. Avgörande digitala lösningar är, till exempel, Internet of Things (IoT) och andra lösningar som ger insikter baserade på data. Det kan handla om analyser kring människors resmönster och lösningar som ger realtidsdata för fastighetsförvaltning, samt information om hur människor rör sig i och runt byggnader. Denna data kan sedan ligga till grund för pricksäkra analyser och insikter och underlätta för bättre beslut och underhållsplanering.

– När man kombinerar insikter från IoT-data med anonymiserad rörelsedata kan våra kunder få en djupare förståelse för hur en fastighet används, ta fram mer exakta prognoser och se hur rörelsemönster i och utanför en byggnad påverkar användningen av lokalerna. Sådana insikter har inte bara visat sig vara viktiga under pandemin, utan är också avgörande för att kunna driva effektiva och hållbara fastigheter, säger Kristofer Ågren, chef för Data Insights på Telia.

För att hålla jämna steg och kunna konkurrera med de så kallade ”digital-native” företag som etablerar sig på marknaden, måste fastighetsägare utveckla sina tjänster.

– Under det senaste decenniet har en ny generation av digitala företag tagit sig in på fastighetsmarknaden och förändrat de hundra år gamla affärsmodellerna med nya digitala tjänster för att hyra eller leasa och för att hantera tjänster och lösningar i och runt fastigheten. För att möta de nya behoven och hitta nya intäkter behöver fastighetsägare och förvaltare påskynda digitaliseringen av sina verksamheter och sina tjänster. Denna rapport sammanfattar fastighetsbranschens syn på nuläget och dess utmaningar och prioriteringar. Den beskriver också flera exempel på vad fastighetsbranschen kan göra för att accelerera sin digitala resa, säger Agron Lasku, partner och chef för telekom, IT, media och elektronik på Arthur D. Little.

Ladda ner rapporten här

Ämnen

Kategorier

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Pressansvarig 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation