Följ Telia

SMS blomstrade på alla hjärtans dag och mest bland seniorerna

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2021 11:50 CET

Årets stora kärleksdag gick inte obemärkt förbi Folknätet när vanliga sms fick ett oväntat uppsving med nästan 26 procent jämfört med en helt vanlig söndag. Mest kärlek stod seniorerna för, som skickade hela 58 procent fler meddelanden än vanligt. Sörmlänningarna var mest kärleksfulla på sms medan skåningarna var mer svårflörtade.

Den 14 februari är för många kärlekens dag och firas oftast med rosor, geléhjärtan och choklad. Även en liten kärlekshälsning brukar tillhöra traditionen och i år hälsades det som aldrig förr – på sms. Ny data från Telia visar att surf och samtal höll sig på samma nivåer som en helt vanlig söndag. Däremot fick vanliga sms ett rejält uppsving i alla åldrar där seniorerna stod för den största ökningen.

- Ett meddelande från någon man tycker om kan verkligen ljusa upp tillvaron, speciellt när vi fortfarande ska undvika sociala sammanhang. Vi vet såklart inte om ökningen berodde på kärlekshälsningar men under högtider och alla hjärtans dag tror jag att många vill skicka lite extra omtanke. Det är kul att se att det än en gång är våra äldre som toppar vår data, säger Henrik Lönnevi, chef för konsumentaffären.

Sörmlänningarna skickade mest kärlek under årets hjärtligaste dag, en ökning på 32,2 procent jämfört med en vanlig söndag. Skåningarna var däremot lite mer blygsam med en ökning på 21,5 procent. Sett till underhållning var det kärleksfilmen After we collided som var populärast i tv-soffan.

Så mycket ökade sms-trafiken per region:
Södermanland (32,2 %)
Östergötland (31,1%)
Dalarna (29,9%)
Gotland (29,1%)
Blekinge (29,1%)
Uppsala (28,8%)
Örebro (28,3%)
Gävleborg (27,8%)
Norrbotten (26,9%)
Västmanland (26,9%)
Kalmar (26,3%)
Jönköping (26,2%)
Värmland (26,1%)
Stockholm (25,9%)
Riket (25,6%)
Jämtland (24,5%)
Kronoberg (24,4%)
Halland (24,3%)
Västra Götaland (23,7%)
Västernorrland (22,8%)
Västerbotten (22,4%)
Skåne (21,5%)

Mest hyrda kärleksfilmerna:
1. After we collided
2. 2 hearts
3. Titanic
4. Dating Amber
5. Fifty Shades of Grey

Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se