Följ Telia

Telias data avslöjar förändrade tv-vanor bland svenskarna

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2020 11:13 CET

Nya tv-vanor och mer underhållning i svenska hem efter ett annorlunda år, det bekräftar Telias egna data. Telias tv-kunder har vänt den nedåtgående trenden för vanlig tv och tittat oftare och längre jämfört med 2019, samtidigt har streaming skjutit i höjden. Södermanlänningar har tittat mest från boxen under året medan invånarna i region Kronoberg stod för mest streaming.

Under perioden januari till november 2020 har tv-tittandet ökat med omkring 5 procent jämfört med samma period året innan. Största ökningen var mars och april månad med cirka 8 procent, men en liknande uppgång indikeras även i oktober och november i år. Under året har streamingtjänsten fått en ännu större roll och använts 11 procent mer jämfört med 2019. Även här sticker mars och april ut mest med en ökning på hela 23 procent.

- Det här tv-året har verkligen tagit nya vändningar, som helt andra sätt att se på och ta del av tv-underhållning. Biobesöken byttes ut mot filmpremiärer i tv-soffan och publikstödet på läktaren byttes ut till hejarop framför teven. Allmänt har svenskarnas intresse för vanlig tv länge minskat enligt MMS årliga rapporter, därför är det också roligt att tv-tittandet ökar hos våra kunder, säger Henrik Lönnevi, konsumentchef på Telia.

Ett tronskifte på tittartoppen och gotlänningar är mest traditionella
De som tittat mest på vanlig tv under året är södermanlänningarna, däremot kan gotlänningarna ses som mest traditionella då de befinner sig i topplistan för vanlig teve men i botten vad gäller streaming. Telias data visar också att traditionellt tv-tittande är mindre populärt i storstäder. Sett till mest tittade kanaler var SVT1 den populäraste via tv-boxen under 2019. I år tar TV4 topplaceringen och är dessutom den mest streamade kanalen, en position de både behållit och stärkt jämfört med förra året.

- Det har varit ett omtumlande år och det märks att underhållning har haft en större roll i svenskarnas hem. En ny vardag har formats och med det ökar också kraven på oss att leverera en enkel, dynamisk och kvalitativ tv-upplevelse. Och det är precis vad vi fortsätter att satsa på 2021 – mer underhållning, ännu mer sport och premiuminnehåll för hela familjen, avslutar Henrik Lönnevi.

Tv-året hos Telia 2020



*Tittartid från januari – november 2020 jämfört med riket under samma period

På uppdrag av TV-Nyheterna utsåg Nordic Bench Telias tv-tjänst till bäst enligt tittarna via en oberoende undersökning genomförd i maj 2020. Telias tv-tjänst tog även hem sin sjätte raka vinst i årets SKI, svenskt kvalitetsindex.

Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se