Gå direkt till innehåll
Telia och Friends lanserar Mobilkörkortet – för en trygg start för barn på nätet

Pressmeddelande -

Telia och Friends lanserar Mobilkörkortet – för en trygg start för barn på nätet

Vi kopplar upp oss mer än någonsin, det gör även barnen. En uppkopplad mobil innebär en värld av möjligheter, men också baksidor. Nu tar Telia och Friends nya tag i kampen för ett tryggt liv på nätet och lanserar Mobilkörkortet. Ett roligt kunskapstest för hela familjen och ett smart och samtalsöppnande verktyg för föräldrarna, så att de enklare kan navigera barnen rätt.

Mobil till barnen är idag en självklarhet för många och i snitt börjar barn använda en skärm redan vid 6 års ålder. För dem är det ingen större skillnad på att umgås på skolgården eller över skärmen och sett till kränkningar är det lika verkligt oavsett var det sker. Däremot skiljer det sig i hur de guidas, vilket också bekräftas av svenska föräldrar i en ny SIFO-undersökning från Telia. Hela nio av tio föräldrar är oroliga för baksidorna med nätet och att barnen ska råka illa ut. En femtedel uppger att de inte hjälpt sina barn med en introduktion till livet på nätet. Hos föräldrar till 6–9 åringar är det mer än var fjärde.

- De allra flesta barn vi pratat med i vårt arbete vill ha hjälp av en vuxen inom området och det är också vuxnas skyldighet att lyssna, engagera och agera. Föräldrarna spelar en nyckelroll i det och många är redan idag duktig på att prata med sitt barn om livet på nätet, men vi ser också att det finns en osäkerhet i vad man ska prata om. Med Mobilkörkortet hoppas vi kunna stötta hela familjen att komma igång, ju tidigare desto bättre, säger Anna-Carin Wettefors, Sakkunnig på Stiftelsen Friends.

Enligt Friends utsätts mer än 60 000 barn för mobbning varje år. I Telias undersökning uppger en femtedel att deras barn har råkat illa ut på nätet och många av dessa föräldrar önskar att de pratat om nätet med sina barn i tidigare ålder. Det visar hur viktigt det är med vägledning inför barnens första möte med mobiltelefonen och nätet. Vid frågan om Mobilkörkortet skulle vara intressant att ta med sina barn uppger sex av tio att de är intresserade. Bland föräldrar med barn 6–9 år är hela sju av tio intresserade av att ta Mobilkörkortet.

- På Telia har vi under många år jobbat för att bidra till ett tryggt och säkert liv online och det är något vi tycker är otroligt viktigt. Tillsammans med Friends vill vi nu på ett helt nytt sätt bidra till en tryggare nätvardag för hela familjen. Vi hoppas att Mobilkörkortet ska öppna upp för fler samtal mellan föräldrar och barn, stötta introduktionen av barnens skärmtid och inspirera till en trygg start och ett roligt liv på nätet, säger Anna Augustson, Hållbarhetschef på Telia.

Mobilkörkortet
Mobilkörkortet är ett stöttande verktyg för hela familjen med syfte att underlätta introduktionen till livet på nätet. Samtidigt är det ett roligt och lärorikt test för barnen. Det vänder sig främst till föräldrar med barn 6–9 år, men vem som helst är självklart välkommen att testa, då det kan variera mellan familjer om när det börjar bli aktuellt med skärmtid eller en första mobil.

Mobilkörkortet består av en kunskapsdel och ett test med olika kapitel som tar upp olika ämnen, bland annat om hur man är en bra kompis - men även säkerhet, troll och virus, spel och sociala medier.

Exempel på kapitel:

  • Schysst på nätet
  • Idoler och spel
  • Säker på mobilen

I varje kapitel finns:

  • En kort inledning med bakgrund och teori
  • Tips till barn
  • Tips till föräldrar
  • Frågor som föräldrar kan ställa sitt barn

Den som klarar testet belönas med ett digitalt mobilkörkort och en snygg sticker att ha i mobilen eller att dela med sina kompisar. Börja ta Mobilkörkortet tillsammans med barnen redan idag: www.mobilkörkortet.se




Mer fakta från SIFO-undersökningen

  • Nio av tio (92%) barn hade tillgång till en mobil, surfplatta eller dator genom familjemedlemmar innan de fick egen. Bland 6–9 åringar är det så många som 95 procent.
  • Nio av tio (93%) föräldrar är rädda för att deras barn ska råka ut för hot, hat och kränkningar av barn (43%) eller vuxna (44%) på sin skärm. Fler än hälften (52%) är också rädda att deras barn ska få olämpligt innehåll skickat till sig.
  • Drygt fyra av tio (44%) föräldrar säger att deras barn råkat ut för incidenter på nätet som fått barnen att må dåligt och nästan åtta av tio (79%) av föräldrarna till utsatta barn uppger att det är ett annat barn som utsatt deras egna barn för hot eller hat. 
  • Bland anledningar till att föräldrar väntar med en ordentlig introduktion nämns svårigheter i att förklara nätet och farorna.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes online den 16–19 mars i Kantar Sifos onlinepanel med föräldrar till barn i åldern 6–16 år. Panelen består av slumpmässigt rekryterade personer och är representativ för landet vad gäller kön, ålder och region. Svarsfrekvensen är 49 procent där 2040 personer fick möjlighet att svara och 1009 av dem valde att svara på undersökningen.

Ämnen

Kategorier


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia fortsätter vara det mest hållbara varumärket i branschen

Telia fortsätter vara det mest hållbara varumärket i branschen

I tider där hållbarhet blivit allt viktigare har Europas största studie om hållbarhet, Sustainable Brand Index, för elfte året i rad utsett Telia till det mest hållbara företaget inom telekom. Studien baserar sig på i vilken utsträckning konsumenter kopplar samman varumärke med hållbarhetsarbete.

- Klimatförändring, pandemin, nya sätt att leva och kommunicera samt konsumtionen påverk

Telia bland de 20 bästa i världen på digital inkludering

Telia bland de 20 bästa i världen på digital inkludering

I en helt ny global ranking av World Benchmarking Alliance kvalar Telia in på 19:e plats av 100 teknikföretag för arbetet med att öka den digitala inkluderingen. Telia utmärker sig speciellt inom cybersäkerhet och stöd för barns säkerhet på nätet.

Bild: Xplora

Telia först ut att erbjuda den barnsmarta mobilklockan Xplora X5 Play med eSIM

Telia fortsätter att satsa på ett bättre uppkopplat liv för hela familjen och är nu först i Sverige med att kunna erbjuda eSIMS-versionen av den prisade mobilklockan Xplora X5 Play för barn. En trygg och rolig första mobil som fokuserar på det som är viktigt för barnen - att enkelt kunna hålla kontakt med hela familjen.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med över 18000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation