Följ Telia

Telia fortsätter vara det mest hållbara varumärket i branschen

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2021 08:00 CET

I tider där hållbarhet blivit allt viktigare har Europas största studie om hållbarhet, Sustainable Brand Index, för elfte året i rad utsett Telia till det mest hållbara företaget inom telekom. Studien baserar sig på i vilken utsträckning konsumenter kopplar samman varumärke med hållbarhetsarbete.

- Klimatförändring, pandemin, nya sätt att leva och kommunicera samt konsumtionen påverkar hela samhället. För att skapa hållbara förändringar behöver alla hjälpas åt. Därför är jag både glad och stolt över utmärkelsen där svenska folket ser oss som det mest hållbara varumärket i branschen. Vårt fokus bidrar till att vi fortsätter vara ledande år efter år, men vi är inte nöjda. Vi fortsätter bygga ut vårt nät för att bidra till en mer hållbar vardag för människor, företagare och samhället i stort. Nu blickar vi framåt för ett ännu bättre Telia, som tillsammans med leverantörer och kunder ska vara helt koldioxidneutrala senast 2030, säger Anders Olsson, vd på Telia.

Telia satsar brett i det hållbara Folknätet. Telia ska år 2030 vara helt koldioxidneutralt, genom hela värdekedjan. Vi är den första teleoperatören som har ställt krav på att elen som driver våra nät och tjänster inte bara är förnybar utan också att elproduktionen lever upp till särskilt högt ställda krav på miljö, klimat, djur, växter och människor. Därför är den certifierad enligt Bra Miljöval. Återanvändning och möjligheten att lämna in gamla mobiler, bredbandsroutrar och andra IT-produkter är också en viktig satsning. Vad gäller social hållbarhet bidrar vi till att minska det digitala utanförskapet som blivit extra påtagligt under pandemin. Vi ser till att fler äldre, lågdigitala företag samt barn och unga får hjälp. Det i samverkan med kommuner via initiativen Bli Digital och Mer digital, men också genom att stötta barnorganisationer som Bris och Friends.

  • Resan till noll: Kärnan i vårt miljöarbete – en resa mot noll utsläpp och noll avfall. Det inkluderar att vara helt koldioxidneutral genom hela värdekedjan år 2030, - inklusive utsläpp hos såväl leverantörer som kunder
  • El märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval: Telia är Sveriges första operatör med märkningen som innebär högt ställda krav om hänsyn till miljö, klimat, djur, växter och människor. Dessutom är elanvändningen för Telia i stort sett samma som för 20 år sedan, trots att nätkapaciteten har ökat och att det idag skickas 40 gånger mer data genom näten
  • Klimatneutrala: Vi kompenserar de utsläpp vi fortfarande orsakar i vår egen verksamhet, till exempel genom affärsresor och användning av företagsfordon. Vi stödjer miljöprojekt som minskar de globala utsläppen i motsvarande grad. På så vis minskar vi vår totala miljöpåverkan redan nu, samtidigt som vi fortsätter resan mot noll.
  • Tillsammans i Folknätet: Nätet är en plats fylld med möjligheter och är till för oss alla. För att minska det digitala utanförskapet, som under pandemin blivit än mer tydligt, och se till att fler barn och unga får hjälp, stöttar Telia bland annat organisationer som Bris och Friends. Under året drev vi kampanjen #ensammatillsammans - med extra surf till äldre
  • Panta det gamla: För att leva ett uppkopplat liv krävs hårdvara som mobiler, datorer och bredbandsroutrar - IT-produkter som står för såväl avfall som utsläpp. Förra året återanvände vi närmare 100 000 bredbandsroutrar efter rekonditionering. Telia erbjuder såväl företag som konsumenter att panta de hundratusentals mobiler och andra IT-produkter som skräpar i byrålådor och på kontor, så att de kan användas igen eller återvinnas.


Läs mer om Telias hållbarhetsarbete här: www.telia.se/hållbarhet

Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet med 62 000 respondenter och 1400 varumärken. I Sverige har 23 400 respondenter intervjuats om 390 varumärken i 34 branscher. Klicka här för att se den fullständiga rankingen.

Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se