Gå direkt till innehåll
Ny rapport från Telia visar – knappt 4 av 10 barn faktagranskar inlägg av influencers

Nyhet -

Ny rapport från Telia visar – knappt 4 av 10 barn faktagranskar inlägg av influencers

9 av 10 svenska barn har stött på information som de tror eller vet är falsk/osann. Samtidigt delar två tredjedelar informationen vidare utan att kontrollera källan eller sanningshalten. Det visar en ny rapport från Barn- och ungdomspanelen, ett initiativ av Telia i samarbete med World Childhood Foundation.

Den nya rapporten “Barn och ungdomars erfarenheter av felaktig information på nätet", är baserad på över 5000 enkäter med barn mellan 11 och 17 år i Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Dessutom deltog drygt 500 barn mellan 12–15 år i workshops i skolklasser, där de delade med sig av sina erfarenheter kring falsk information på nätet.

Enligt rapporten uppger 6 av 10 barn i Sverige att de granskar sina källor när de arbetar med skoluppgifter, men resultatet av studien visar också att när de ser något på sociala medier sjunker deras faktakontroll till låga nivåer. Samtidigt uppger bara 4 av 10 att de gör något för att kontrollera om innehållet från influencers är sant.

”Falsk information på internet är ett växande problem i vårt samhälle inte minst inför det allmänna valet till hösten 2022. Insikterna visar att våra svenska skolor gör ett bra jobb, och att det är viktigt att de fortsätter att sätta undervisning av källkritik högt upp på utbildningsagendan. Samtidigt behöver vi fortsätta utveckla verktyg för att motverka spridningen av desinformation och, inte minst, uppmuntra föräldrar att prata med sina barn om nätet från tidig ålder. Här kan Mobilkörkortet som Telia och Friends tagit fram tillsammans vara till hjälp, säger Sara Nordbrand, Hållbarhetschef för Telia Company.

”När det gäller att lita på olika källor på nätet tycker de flesta barn mellan 11 och 17 i Sverige att välkända nyhetssajter är mest pålitliga. Det vanligaste sättet för barn att verifiera om något är sant eller inte är dock att fråga en förälder eller annan familjemedlem, vilket visar på vikten av att föräldrar inte underskattar sin betydelse för barnens nätbeteenden, säger Sara Nordbrand.

Sammanfattning av rapporten:

  • 7 av 10 elever i Sverige har lärt sig i skolan hur man verifierar information online. I åldrarna 14-17 är siffran 8 av 10.
  • Bland de barn som lärt sig detta i skolan anser ungefär hälften att de har lärt sig det tillräckligt.
  • 6 av 10 svenska skolelever delar information som de hittat på nätet med andra.
  • Endast 4 av 10 gör något för att faktakolla inlägg av influencers.
  • 8 av 10 barn i Sverige har upplevt ”clickbait” i någon form.
  • 7 av 10 har upplevt att ett foto eller en video redigerats för att få den att se verklig ut.
  • Välkända större nyhetssajter är den mest pålitliga källan online för barn i Sverige.
  • För äldre barn är det vanligare att besöka andra webbsidor för att jämföra om dessa säger samma sak.
  • 4 av 10 barn anger att Wikipedia är en tillförlitlig källa.
  • Youtube är mer betrodd av yngre barn och i högre grad av pojkar än flickor

Om rapporten

Barn och ungdomars erfarenheter av felaktig information på nätet" är en rapport från Children’s Advisory Panel, ett initiativ av Telia i samarbete med World Childhood Foundation och opinionsinstitutet Ipsos. Rapporten är baserad på 5027 kvantitativa intervjuer i Sverige, Finland, Estland, Lettland och Litauen med barn mellan åldrarna 11 och 17. Intervjuerna genomfördes genom onlinepaneler på sex språk inklusive ryska i de baltiska länderna. Dessutom deltog 502 barn mellan 12-15 i workshops i skolklasser som delade med sig av sina erfarenheter av felaktig information på nätet. Intervjuerna genomfördes mellan den 14 oktober och 25 oktober 2021, medan skolworkshops hölls i oktober och november 2021.

Läs hela rapporten här

Telia arbetar för att skydda och stärka barn med nödvändiga digitala färdigheter online på flera olika sätt:

  • Mobilkörkortet: 2021 lanserade Telia Sverige ett körkort för mobilen ”Mobilkörkortet” för barn 6-9 år och deras föräldrar, tillsammans med barnrättsorganisationen Friends. Syftet med körkortet är att underlätta samtal om mobiltelefonanvändning och livet på nätet, och att ge en trygg och säker start för barn som vill utforska det digitala livet.
  • Telia Trygg surf: Tjänsten skyddar mot virus, skadeprogram och intrång. Det består även av familjeregler som bland annat kan blockera viss typ av innehåll för barn.
  • Telia id-skydd: Övervakar personuppgifter på nätet och ger ett skydd mot ID-kapning.
  • Telia Gaming guide: En guide till föräldrar om barn och gaming.
  • Stöd till Bris så att barn kan höra av sig till dem gratis och anonymt.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia och Friends lanserar Mobilkörkortet – för en trygg start för barn på nätet

Telia och Friends lanserar Mobilkörkortet – för en trygg start för barn på nätet

Vi kopplar upp oss mer än någonsin, det gör även barnen. En uppkopplad mobil innebär en värld av möjligheter, men också baksidor. Nu tar Telia och Friends nya tag i kampen för ett tryggt liv på nätet och lanserar Mobilkörkortet. Ett roligt kunskapstest för hela familjen och ett smart och samtalsöppnande verktyg för föräldrarna, så att de enklare kan navigera barnen rätt.

Bild: Xplora

Telia först ut att erbjuda den barnsmarta mobilklockan Xplora X5 Play med eSIM

Telia fortsätter att satsa på ett bättre uppkopplat liv för hela familjen och är nu först i Sverige med att kunna erbjuda eSIMS-versionen av den prisade mobilklockan Xplora X5 Play för barn. En trygg och rolig första mobil som fokuserar på det som är viktigt för barnen - att enkelt kunna hålla kontakt med hela familjen.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation