Gå direkt till innehåll

Ämnen: Sociala frågor

  • Distansmonitorering i Västra Götalandsregionen genom Telia

    Västra Götalandsregionen har tecknat avtal med Telia om tjänst för distansmonitorering. 150 patienters mätvärden och självuppskattningar skickas direkt till ansvarig vårdgivare så att försämringar kan upptäckas snabbare och behandling anpassas i god tid.

  • Så kan 5G rädda liv

    Region Västerbotten och Telia har testat hur 5G tekniken kan öka tillgängligheten inom vården där långa avstånd ställer stora krav. Med hjälp av mobil mammografiutrustning uppkopplad via 5G blir det betydligt enklare för många att göra undersökningen utan långa resor. Vid olyckor med stora akutinsatser tittar man också på hur fler liv kan räddas genom att använda drönare uppkopplade med 5G.

  • Teknik kan minska ensamhet bland äldre i jul

    Julhelgen närmar sig och många ser fram emot att umgås med nära och kära. Men högtider döljer också baksidor, bland annat ofrivillig ensamhet. Något som kan bli extra påtagligt för seniorer som inte är digitalt kunniga. För att motverka det slår nu Telia ett slag för tekniken som en lösning. Genom att illustrera hur det kan gå till hoppas Telia att fler kan fira jul tillsammans.

  • Ett oändligt välstämt Folknät när Telia firar jul

    Telia fortsätter att fylla folknätet – nu med oändlig surf, familjefokus och ny skön musik. Med en uppdaterad version av den egna låten ”Vilken värld”, sätter den Umeåbaserade popduon Dolce stämningen i Telias nya reklamfilm. De sällar samtidigt till skaran av artister som Sarah Klang och Titiyo, och storslagna musikaliska tolkningar av Folknätet.

  • Telia lanserar ny tjänst för barn med inflammatorisk tarmsjukdom

    Telia HomeCare - IBD Home, som idag används av vuxna inom den svenska sjukvården, görs nu tillgänglig för barn från fyra år och uppåt. Tjänsten ska stödja patienterna att hantera sin egen hälsa under dygnets alla timmar oberoende av var de befinner sig.

  • Svenska föräldrar ointresserade av barnens största intresse

    Att spela data- och tv-spel är svenska barns absolut vanligaste fritidssysselsättning. Men intresset delas inte av föräldrarna, som lägger tio gånger så mycket tid på barnens fysiska fritidsaktiviteter. Majoriteten av föräldrarna säger att de inte är intresserade och tycker inte att det är roligt att spela tillsammans med barnen, visar en färsk undersökning från Telia.

  • Mer Digital i Stockholms Skärgård

    Telias uppskattade satsning på att utbilda Sveriges seniorer i att bli Mer Digitala fortsätter nu i åtta skärgårdskommuner i Stockholm. I samarbete med länsstyrelsen i Stockholm lanseras utbildningen våren 2019 med finansiering av Post och Telestyrelsen.

  • Telia och Sunnes projekt prisas i Europa

    Telias projekt för att göra värmländska Sunne till Sveriges första digitalt framtidssäkrade kommun, kammade idag hem första pris vid årets European Broadband Awards, en årlig gala i Bryssel där EU-kommissionen prisar Europas bästa bredbandsprojekt. Projektet vann i kategorin Cost reduction and co-investment in a future-proof infrastructure.

  • Telia lanserar chattbot i kampen mot näthat

    Tidigare i år dök internetfenomenet Momo Challenge upp och blev en viral snackis som spred skräck runtom i världen och målade upp nätet som en farlig plats. I samband med World Kindness Day den 13 november väljer vi att bemöta fenomenet genom att lansera Mormor Challenge - världens snällaste chattbot. Initiativet sker inom ramen för Telias samarbete med Friends, för ett schysstare klimat på nätet.

  • Pilotstudie testar ny teknik i primärvården

    Telia, vårdbolaget Capio, och ImagineCare testar en ny tjänst inom primärvården. Tjänsten ska stödja patienterna att hantera sin egen hälsa under dygnets alla timmar oberoende av var man befinner sig. Med hjälp av tekniken får nu 500 patienter med högt blodtryck, hjärtsvikt och psykisk ohälsa möjlighet att testa tjänsten ImagineCare för effektiv vård i hemmet.

  • Innovationsprojektet eSFI ska effektivisera språkinlärning för nyanlända

    Järfälla Kommun, Telia, Samsung och CanopyLAB går nu samman i en ny satsning - ett digitalt pilotprojekt som syftar till att hitta nya, innovativa sätt att driva språkinlärning och lärprocessen för nyanlända, med syfte att möjliggöra för människor att snabbare ta sig in på arbetsmarknaden och i samhället.

  • Telia del i telekomkoalition som ECPAT bildar mot sexuell exploatering av barn

    Sveriges största telekomoperatörer går samman och bildar tillsammans med ECPAT Sverige en Telekomkoalition mot sexuella övergrepp på barn på nätet. Telekomkoalitionens medlemmar ska arbeta för att förhindra, försvåra och förebygga att deras tjänster och produkter missbrukas av förövare. Tillsammans ska man arbeta aktivt för att stoppa exploateringen av barn på nätet.

  • Telia blir en del av den världsunika satsningen Digital Demo Stockholm

    Digital Demo Stockholm är en långsiktig satsning för att hitta nya digitala lösningar på samhällsutmaningar för en smart stad. Satsningen är ett samarbete mellan Stockholms stad, Stockholms läns landsting, KTH, Ericsson, Vattenfall, ABB, Skanska och Scania och nu Telia, där man tillsammans ska bidra till att göra Stockholm till världens smartaste och mest uppkopplade stad år 2040.

  • Modedesignern Ida Sjöstedt släpper exklusiv kollektion mot näthat tillsammans med Telia

    Den modemedvetne får nu en unik möjlighet att ta ställning för ett shysstare klimat på nätet. Idag släpps en limiterad tech-kollektion mot näthat – Fashion against hate by Ida Sjöstedt. En unik modekollektion som pryds av ett gyllene fredshjärta och går i linje med den hyllade svenska modedesignern Idas Sjöstedts egen vårkollektion.

  • Telia dubblar kärleksgåvor till Friends

    Tillsammans med Friends arbetar vi för en trygg och kärleksfull tillvaro för barn och unga på nätet. På alla hjärtans dag drar vi igång en kampanj där alla som vill kan bidra i kampen genom att swisha en gåva till Friends via Telias nummer 900 5273. Telia dubblar alla kärleksgåvor.

  • Telia blir streetsmart i Fryshusets nya mentorprogram

    I ett nytt program inom Fryshusets Up&Coming coachas profiler i näringslivet av streetsmarta ledare med otraditionell bakgrund för att bredda synen på kompetens, talang och mångfald. Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, kommer att inspireras av expertkommentatorn Bojan Djordic, vars karriärsresa har varit långt från traditionell.

  • Telia tar ställning genom mode och tech på Elle-galan 2017

    I samband med Elle-galan inleder Telia ett nytt samarbete med startup-företaget Happy Plugs, kopplat till deras initiativ Happy Childhood, en modekollektion inom tech. Kollektionen har skapats för att stötta den ideella organisationen World Childhood Foundations viktiga arbete för barn världen över.

  • Telia och APLACE lanserar Fashion against hate – ikväll släpps modekollektion mot näthat

    ​Ikväll kl. 18:00 startar försäljningen av den unika modekollektionen mot näthat, Fashion against hate, som har skapats av konstnärerna och illustratörerna Finsta, Elin Klefbom och Stina Löfgren. Kollektionen finns till försäljning i APLACE butiker och online. Överskottet av försäljningen går till Telias samarbetspartner Friends och deras arbete mot mobbning på sociala medier.

Visa mer