Gå direkt till innehåll
Telia dubblar kärleksgåvor till Friends

Nyhet -

Telia dubblar kärleksgåvor till Friends

Tillsammans med Friends arbetar vi för en trygg och kärleksfull tillvaro för barn och unga på nätet. På alla hjärtans dag drar vi igång en kampanj där alla som vill kan bidra i kampen genom att swisha en gåva till Friends via Telias nummer 900 5273. Telia dubblar alla kärleksgåvor.

Internet är en fantastisk plats där livet pågår. Men det finns tyvärr en baksida med mobbing och näthat. Ungefär var tredje* ung idag uppger att de blivit kränkta på nätet det senaste året. Med olika initiativ och gemensamma krafter kan vi ändra på det.

- Näthat är något som är otroligt närvarande i unga människor vardag och som marknadsledare är det viktigt för oss att ta ansvar och en tydlig ställning i de här frågorna. Nätet ska vara en trygg plats för alla och därför fortsätter vi med det viktiga arbetet i olika initiativ. På alla hjärtans dag kör vi en insamling till Friends arbete för ett kärleksfullare internet och dagen till ära dubblar vi de gåvor som kommer in, säger Hélène Barnekow, VD Telia Sverige


Tidigare initiativ i arbetet mot näthat
Telia har gett ut boken "Koll på nätet" och tillsammans med Svenska Hjältar häftet ”En liten bok om #NätKärlek”. Telia och Friends har medverkat i Svenska Hjältars skolturné och delade under 2015 ut priset Årets Näthjälte. I samband med att Telia släppte surfen fri på sociala medier under våren 2016 lanserades kampanjen #Hatahat. Låten ”Jag hatar hat” gick varm med Molly Sandén och Magnus Carlsson och #Hatahat blev ett starkt inslag i all kommunikation. I spåret av #Hatahat har en rad initiativ genomförts, bland annat skapades en unik kollektion mot näthat i samarbete med APLACE - där allt överskott av försäljningen gick till Friends viktiga arbete.

*Statistik hämtad från Friends årliga nätrapport 

Ämnen

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia inleder samarbete med Friends - för ett mer kärleksfullt internet

Internet är fantastiskt. Med internet kan vi mötas, dela upplevelser, känslor samt få tillgång till film och musik oavsett var i världen vi befinner oss. Men tyvärr förekommer även hot och kränkningar. Därför inleder Telia ett samarbete med Friends för att tillsammans hitta konkreta lösningar till att göra internet till en mer kärleksfull plats.

Telias kunder surfar fritt på sociala medier - om man lovar att vara schysst

Telias kunder surfar fritt på sociala medier - om man lovar att vara schysst

Som första operatör i Sverige – och världen, erbjuder Telia sina kunder fri surf på sociala medier. Från och med idag kan Telias kunder surfa hur mycket och ofta de vill på de mest populära sociala medietjänsterna Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp, Twitter och Kik, utan att surfmängden påverkas. Men du måste lova att vara schysst!

Telia tar ställning för Kärleken – nu tar vi #hatahat till Pride

Telia tar ställning för Kärleken – nu tar vi #hatahat till Pride

I våras lanserade Telia sitt erbjudande Fri surf Sociala medier och startade samtidigt kampanjen #hatahat tillsammans med antimobbingorganisationen Friends för att motverka näthat. Telia jobbar vidare med sin starka ställning mot näthat och finns ute på stan under Stockholm Pride för kärlek – i alla former.

Foto: Magnus Klackenstam

Telia lanserar Fashion against hate - en unik modekollektion mot näthat tillsammans med APLACE

Telia fortsätter arbetet mot näthat genom ett nytt unikt samarbete med modebutiken APLACE. Konstnärerna och illustratörerna Finsta, Elin Klefbom och Stina Löfgren har fått fria händer att skapa varsin symbol mot näthat som trycks på en helt ny modekollektion, Fashion against hate, och lanseras i APLACE butiker och online den 28 september. Överskottet går till Telias samarbetspartner Friends.

​Telia lyfter förebilder i kampen mot näthat på Social Media Party

​Telia lyfter förebilder i kampen mot näthat på Social Media Party

Den 1 oktober samlas de största influenserna bakom Sveriges mest populära bloggar, poddar och sociala medier-konton och för att träffa sina följare. Telia är huvudsponsor och kommer under eventet lyfta den viktiga frågan om näthat. Telia och Friends delar också ut hederspriset Telia Love Award, till en förebild som utmärkt sig i kampen för ett schysstare nät.

Foto: Magnus Klackenstam

Telia samarbetar med modemagasinet Café i kampen mot näthat

​Telia är i år sponsor och samarbetspartner till modemagasinet Cafés årliga event Cafés stora modepris som hålls 25 november. I år finns ett nytt pris - Årets influencer, som delas ut av Telia tillsammans med Café till en välklädd förebild i den digitala modevärlden. Telia har tidigare initiativ med mode mot näthat. Nu fortsätter vi lyfta den viktiga frågan bland de modeinfluencer som samlats.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation