Nyhet -
Telia samarbetar med modemagasinet Café i kampen mot näthat
Telia är i år sponsor och samarbetspartner till modemagasinet Cafés årliga event Cafés stora modepris som hålls den 25 november. Café kommer under eventet att dela ut pris till en rad varumärken riktat mot herrar. I år finns ett nytt pris - Årets influencer, som delas ut av Telia tillsammans med Café till en välklädd förebild i den digitala modevärlden. Telia har tidigare tagit initiativ till att använda mode som ett sätt att ta ställning mot näthat. Nu fortsätter vi lyfta den viktiga frågan bland de modeinfluencer som samlats, där alla är enormt viktiga förebilder för nätklimatet.
Under en längre tid och med en rad initiativ har Telia arbetat för ett shysstare klimat på nätet. Tidigare i höstas lanserades initiativet Fashion against hate, en unik kollektion mot näthat tillsammans med modebutiken APLACE. Överskottet av kollektionen går till Friends och deras arbete mot mobbning på nätet och sociala medier. Nu fortsätter Telia det viktiga arbetet genom att träffa de allra största modeinfluencerna och lyfta den viktiga frågan.
– Cafés Stora Modepris är det äldsta och viktigaste priset inom svenskt herrmode, och att Telia vill vara en del av det är otroligt inspirerande. Deras kampanj #Hatahat, där de bland annat skapat en snygg - och viktig - modekollektion med APLACE, visar att de vågar ligga i framkant och sticka ut. Precis som många av våra läsare. Nytt för i år är att Café tillsammans med Telia utsett Årets influencer - en person som är en viktig och välklädd förebild inom den digitala modevärlden. Vi på Café ser fram emot att hylla den vinnaren, samt årets designer och alla andra vinnarna tillsammans med Telia, säger Jonas Terning, chefredaktör Café.
– Vi delar våra kunders passion för livet online och som marknadsledare är nätklimatet en viktig fråga för oss. Vi har under en längre tid drivit kampanjen #Hatahat mot näthat och i år visat att man kan ta ställning på olika sätt. Bland annat genom mode i och med vår lansering av den unika kollektionen Fashion Against Hate. Vi är väldigt glada att Café delar vår kamp och att vi tillsammans kan bidra till en större medvetenhet om livet online och inspirera till ett schysstare nät, säger Lars ”Laxen” Axelsson, marknadschef Telia.