Gå direkt till innehåll
Telia tar ställning för Kärleken – nu tar vi #hatahat till Pride

Pressmeddelande -

Telia tar ställning för Kärleken – nu tar vi #hatahat till Pride

I våras lanserade Telia sitt erbjudande Fri surf Sociala medier och startade samtidigt kampanjen #hatahat tillsammans med antimobbingorganisationen Friends för att motverka näthat. Telia jobbar vidare med sin starka ställning mot näthat och finns ute på stan under Stockholm Pride för kärlek – i alla former.

I samband med att kampanjen mot näthat startade i våras delades en tröja ut med trycket #hatahat. Tröjan och trycket har fått enorm uppmärksamhet vilket har lett till en otrolig kärleksspam av förfrågningar till Telia om beställningar av tröjan.

Då så många hörde av sig, bestämde Telia att ge skolklasser, grupper och föreningar möjlighet att beställa tröjor kostnadsfritt och vara en del i kampen mot näthat. Som motprestation ombads alla skicka en motivering om hur just de bidrar i arbetet med ett kärleksfullare internet och i vilka sammanhang man kommer bära tröjan med uppmaningen #hatahat. Totalt har över 25.000 tröjor med #hatahat delats ut.

Nu fortsätter Telia sitt arbete att ta ställning för ett schysstare klimat på nätet och delar ut den populära tröjan – nu i ny regnbågsfärgad version - under hela Pride. På ett lite annorlunda sätt kommer Telia cykla runt uppkopplade och alla besökare på Pride kommer kunna följa oss digitalt för att hitta oss och få den nya tröjan.

-Vi blev verkligen överväldigade av att så många ville engagera sig mot näthat och intresset för våra #hatahat-tröjor, det var helt fantastiskt. Skolklasser, idrottsklubbar, lag i amerikansk fotboll som arbetar med hbtq-frågor, församlingshemmet i Hjo med språkcafé för nyanlända och ridklubbar som aktivt jobbar mot mobbning - det är bara ett axplock av de som hörde av sig och berättade om hur de aktivt jobbar mot näthat och som vi delade ut tröjan till. Nu fortsätter vi vår satsning på ett mer kärleksfullt internet och delar ut tröjan på Pride till alla som är med i vår tävling där. Om vi kan få fler att ta ställning mot näthat har vi i alla fall kommit en liten bit på väg till ett schysstare klimat på nätet, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.

För mer information, kontakta gärna Telias pressavdelning 0771-775830 eller besök vårt nyhetsrum teliapress.se

Ämnen

Kategorier


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Foto: Magnus Klackenstam

Telia lanserar Fashion against hate - en unik modekollektion mot näthat tillsammans med APLACE

Telia fortsätter arbetet mot näthat genom ett nytt unikt samarbete med modebutiken APLACE. Konstnärerna och illustratörerna Finsta, Elin Klefbom och Stina Löfgren har fått fria händer att skapa varsin symbol mot näthat som trycks på en helt ny modekollektion, Fashion against hate, och lanseras i APLACE butiker och online den 28 september. Överskottet går till Telias samarbetspartner Friends.

Foto: Magnus Klackenstam

Telia och APLACE lanserar Fashion against hate – ikväll släpps modekollektion mot näthat

​Ikväll kl. 18:00 startar försäljningen av den unika modekollektionen mot näthat, Fashion against hate, som har skapats av konstnärerna och illustratörerna Finsta, Elin Klefbom och Stina Löfgren. Kollektionen finns till försäljning i APLACE butiker och online. Överskottet av försäljningen går till Telias samarbetspartner Friends och deras arbete mot mobbning på sociala medier.

​Telia lyfter förebilder i kampen mot näthat på Social Media Party

​Telia lyfter förebilder i kampen mot näthat på Social Media Party

Den 1 oktober samlas de största influenserna bakom Sveriges mest populära bloggar, poddar och sociala medier-konton och för att träffa sina följare. Telia är huvudsponsor och kommer under eventet lyfta den viktiga frågan om näthat. Telia och Friends delar också ut hederspriset Telia Love Award, till en förebild som utmärkt sig i kampen för ett schysstare nät.

Modedesignern Ida Sjöstedt släpper exklusiv kollektion mot näthat tillsammans med Telia

Modedesignern Ida Sjöstedt släpper exklusiv kollektion mot näthat tillsammans med Telia

Den modemedvetne får nu en unik möjlighet att ta ställning för ett shysstare klimat på nätet. Idag släpps en limiterad tech-kollektion mot näthat – Fashion against hate by Ida Sjöstedt. En unik modekollektion som pryds av ett gyllene fredshjärta och går i linje med den hyllade svenska modedesignern Idas Sjöstedts egen vårkollektion.

Telia lanserar chattbot i kampen mot näthat

Telia lanserar chattbot i kampen mot näthat

Tidigare i år dök internetfenomenet Momo Challenge upp och blev en viral snackis som spred skräck runtom i världen och målade upp nätet som en farlig plats. I samband med World Kindness Day den 13 november väljer vi att bemöta fenomenet genom att lansera Mormor Challenge - världens snällaste chattbot. Initiativet sker inom ramen för Telias samarbete med Friends, för ett schysstare klimat på nätet.

Foto: Magnus Klackenstam

Telia samarbetar med modemagasinet Café i kampen mot näthat

​Telia är i år sponsor och samarbetspartner till modemagasinet Cafés årliga event Cafés stora modepris som hålls 25 november. I år finns ett nytt pris - Årets influencer, som delas ut av Telia tillsammans med Café till en välklädd förebild i den digitala modevärlden. Telia har tidigare initiativ med mode mot näthat. Nu fortsätter vi lyfta den viktiga frågan bland de modeinfluencer som samlats.

Telia dubblar kärleksgåvor till Friends

Telia dubblar kärleksgåvor till Friends

Tillsammans med Friends arbetar vi för en trygg och kärleksfull tillvaro för barn och unga på nätet. På alla hjärtans dag drar vi igång en kampanj där alla som vill kan bidra i kampen genom att swisha en gåva till Friends via Telias nummer 900 5273. Telia dubblar alla kärleksgåvor.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation