Gå direkt till innehåll
Foto: Magnus Klackenstam
Foto: Magnus Klackenstam

Pressmeddelande -

Telia lanserar Fashion against hate - en unik modekollektion mot näthat tillsammans med APLACE

Telia fortsätter arbetet mot näthat genom ett nytt unikt samarbete med modebutiken APLACE. Konstnärerna och illustratörerna Finsta, Elin Klefbom och Stina Löfgren har fått fria händer att skapa varsin symbol mot näthat. Symbolerna kommer att tryckas på en helt ny modekollektion, Fashion against hate, som lanseras i APLACE butiker och online den 28 september. Överskottet från försäljningen går till Telias samarbetspartner Friends.

Telias initiativ mot näthat som startade i våras genom kampanjen #hatahat fick ett enormt gensvar över hela Sverige. Över 25 000 #hatahat t-shirts delades ut till skolklasser, grupper och föreningar. Med Fashion against hate tar vi nästa steg. Ett unikt samarbete där flera konstnärer och APLACE på ett nytt och inspirerande sätt bidrar i kampen mot näthat.

- Det engagemang vi såg under vårens kampanj i bland annat sociala medier och genom alla som valde att bära vår tröja mot näthat visar att människor vill ha ett schystare klimat på nätet. Mode är ett starkt sätt att visa att man tar ställning. Nu fortsätter vi att ta ansvar och sätta ljus på den här viktiga frågan på ett helt nytt sätt, säger Hélène Barnekow, vd Telia Sverige.

Den unika kollektionen lanseras den 28 september och kommer finnas tillgänglig i limiterad upplaga och under en begränsad tid i APLACE butiker i Stockholm och Malmö samt online. Det innefattar bland annat hoodies, t-shirts, mobilskal, kepsar och pins.

- Som en modeaktör med en stark digital närvaro samt i en tid där det är extra viktigt att ta hand om varandra så känns vår medverkan i detta initiativ självklar. Vi är stolta över att kunna vara delaktiga i att lyfta denna viktiga fråga, säger Kristian Rajnai, medgrundare APLACE.

Vid köp av kollektionen bidrar man direkt till Telias samarbetspartner Friends - den största organisationen i Sverige som jobbar mot mobbning. Överskottet från kollektionen går till deras arbete mot mobbning i sociala medier. Ingen kan göra allt – men alla kan göra något.

För mer information, kontakta gärna Telias pressavdelning 0771-775830 eller besök vårt nyhetsrum teliapress.se

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Telia tar ställning för Kärleken – nu tar vi #hatahat till Pride

Telia tar ställning för Kärleken – nu tar vi #hatahat till Pride

I våras lanserade Telia sitt erbjudande Fri surf Sociala medier och startade samtidigt kampanjen #hatahat tillsammans med antimobbingorganisationen Friends för att motverka näthat. Telia jobbar vidare med sin starka ställning mot näthat och finns ute på stan under Stockholm Pride för kärlek – i alla former.

Telias kunder surfar fritt på sociala medier - om man lovar att vara schysst

Telias kunder surfar fritt på sociala medier - om man lovar att vara schysst

Som första operatör i Sverige – och världen, erbjuder Telia sina kunder fri surf på sociala medier. Från och med idag kan Telias kunder surfa hur mycket och ofta de vill på de mest populära sociala medietjänsterna Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp, Twitter och Kik, utan att surfmängden påverkas. Men du måste lova att vara schysst!

Foto: Magnus Klackenstam

Telia och APLACE lanserar Fashion against hate – ikväll släpps modekollektion mot näthat

​Ikväll kl. 18:00 startar försäljningen av den unika modekollektionen mot näthat, Fashion against hate, som har skapats av konstnärerna och illustratörerna Finsta, Elin Klefbom och Stina Löfgren. Kollektionen finns till försäljning i APLACE butiker och online. Överskottet av försäljningen går till Telias samarbetspartner Friends och deras arbete mot mobbning på sociala medier.

​Telia lyfter förebilder i kampen mot näthat på Social Media Party

​Telia lyfter förebilder i kampen mot näthat på Social Media Party

Den 1 oktober samlas de största influenserna bakom Sveriges mest populära bloggar, poddar och sociala medier-konton och för att träffa sina följare. Telia är huvudsponsor och kommer under eventet lyfta den viktiga frågan om näthat. Telia och Friends delar också ut hederspriset Telia Love Award, till en förebild som utmärkt sig i kampen för ett schysstare nät.

Modedesignern Ida Sjöstedt släpper exklusiv kollektion mot näthat tillsammans med Telia

Modedesignern Ida Sjöstedt släpper exklusiv kollektion mot näthat tillsammans med Telia

Den modemedvetne får nu en unik möjlighet att ta ställning för ett shysstare klimat på nätet. Idag släpps en limiterad tech-kollektion mot näthat – Fashion against hate by Ida Sjöstedt. En unik modekollektion som pryds av ett gyllene fredshjärta och går i linje med den hyllade svenska modedesignern Idas Sjöstedts egen vårkollektion.

Foto: Magnus Klackenstam

Telia samarbetar med modemagasinet Café i kampen mot näthat

​Telia är i år sponsor och samarbetspartner till modemagasinet Cafés årliga event Cafés stora modepris som hålls 25 november. I år finns ett nytt pris - Årets influencer, som delas ut av Telia tillsammans med Café till en välklädd förebild i den digitala modevärlden. Telia har tidigare initiativ med mode mot näthat. Nu fortsätter vi lyfta den viktiga frågan bland de modeinfluencer som samlats.

Telia dubblar kärleksgåvor till Friends

Telia dubblar kärleksgåvor till Friends

Tillsammans med Friends arbetar vi för en trygg och kärleksfull tillvaro för barn och unga på nätet. På alla hjärtans dag drar vi igång en kampanj där alla som vill kan bidra i kampen genom att swisha en gåva till Friends via Telias nummer 900 5273. Telia dubblar alla kärleksgåvor.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation