Pressmeddelande -
Telia lanserar chattbot i kampen mot näthat
Tidigare i år dök internetfenomenet Momo Challenge upp och blev en viral snackis som spred skräck runtom i världen och målade upp nätet som en farlig plats. I samband med World Kindness Day den 13 november väljer vi att bemöta fenomenet genom att lansera Mormor Challenge - världens snällaste chattbot. Initiativet sker inom ramen för Telias samarbete med Friends, för ett schysstare klimat på nätet.
Internetfenomenet Momo Challenge spred sig under sommaren och blev snabbt viralt. Det påstods vara en utmaning på nätet som via chatt-appar uppmanade till elaka, otäcka och ibland farliga handlingar. Nu lanserar Telia istället chattboten Mormor Challenge – med målet att minska näthat och i motsats till Momo uppmana till att sprida mer kärlek online.
– Internet ger oss fantastiska möjligheter, men som med mycket annat finns det såklart baksidor. Som ledande aktör är det därför viktigt att ta ansvar och en tydlig ställning. Därför är vi stolt samarbetspartner till Friends, där vi genom åren har tagit ut en rad initiativ i det viktiga arbetet mot näthat. Med Mormor Challenge vill vi med glimten i ögat och med enkla medel visa att vi tillsammans och med gemensamma krafter kan se till att göra internet härligare, säger Anders Tillander, chef för Telias konsumentaffär.
Mormor Challenge är en chattbot där användaren kan gå in via dator, surfplatta eller mobil och chatta med ”Mormor”. Mormor uppmanar till olika snälla handlingar online, till exempel att höra av sig till någon man inte sett på länge, skicka hjärtemojisar till någon som behöver kärlek eller stötta en youtuber med ett taskigt kommentarsfält. Mormorboten svarar i sin tur med bilder, GIF:ar och hejarop.
– 60 000 barn i Sverige är utsatta för mobbning och vi på Friends vet att just kränkningar på internet är vanligt förekommande, både bland barn och vuxna. Vi är glada att Telia på olika sätt vill jobba för ett schysstare internet, och stödjer oss i vårt arbete mot mobbning. Det finns många positiva saker med internet, men det är viktigt att vuxna är goda förebilder och har en ständig dialog med barn och unga om samtalstonen på nätet, säger Per Leander generalsekreterare stiftelsen Friends.
Hjälp oss att sprida mer kärlek på nätet och gör Mormor Challenge här!
En liten handling kan göra stor skillnad. Därför har Friends tagit fram Snällkalendern som uppmanar alla att göra en snäll handling varje dag fram till jul. Kalendern finns att köpa på samtliga av Telias butiker. För att läsa mer om Telias och Friends arbete mot nätmobbning, besök vår hemsida.
Ämnen
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se