Gå direkt till innehåll

Ämnen: Detaljhandel

  • Telia påbörjar utfasning av 3G för att ge plats åt ny teknik

    Det digitala samhället kräver snabba nät med hög kapacitet för att leverera moderna tjänster och en bra kundupplevelse. För att ge ännu mer plats åt nya högpresterande 5G nät och uppdaterade 4G-nät, påbörjas nu utfasningen av det gamla 3G-nätet. Ambitionen är att all användning ska vara överflyttad till nya moderna nät i slutet av 2023.

  • Telia lanserar Kalmars första 5G-nät

    Idag är det premiär för 5G i Kalmar. Telia tänder upp stadens första publika 5G-nät och snabbare och bättre uppkoppling, med start i stadskärnan.
    Tack vare tillgång till spektrum i 5G-auktionen kan Telia nu lansera 5G i Kalmar. Det nya 5G-nätet som i nuläget täcker delar av stadskärnan kommer bidra till bättre och snabbare uppkoppling där många människor är i rörelse samtidigt.
    - Kalmar är

  • Ready for takeoff: Telia testar livestreaming för drönare

    Telia har tillsammans med Ericssons inkubator, Ericsson ONE utvecklat en ny videostreamingtjänst för drönare som gör det enklare att hålla koll på svårtillgängliga platser, till exempel byggarbetsplatser, järnvägar, elnät och höga byggnader. Tjänsten är den första i Sverige som gör det möjligt att dela en video i realtid till flera personer samtidigt på ett säkert sätt. Det skapar nya möjligheter

  • Telia vinnare i 5G-auktionen och säkrar fortsatt bästa nät

    Post- och telestyrelsen (PTS) har idag meddelat resultatet av den avslutade frekvensauktionen. Telia har säkrat 120 MHz i 3,5 GHz-bandet för den fortsatta utbyggnaden av 5G. En viktig tillgång som kommer bidra till Sveriges digitala konkurrenskraft de kommande åren.

  • Årets jul firades med många och långa mobilsamtal

    ​Att fira högtider uppkopplade på distans har blivit vardag för många men nu visar Telias egna data att vanliga mobilsamtal haft störst betydelse under årets julvecka. Det pratades både fler tillfällen och längre jämfört med 2019 - där både gotlänningar och seniorer stod för nära en 50 procentig ökning av sin samtalslängd. Mest pratglada var svenska folket dagen före julafton.

  • Telias data avslöjar förändrade tv-vanor bland svenskarna

    Nya tv-vanor och mer underhållning i svenska hem efter ett annorlunda år, det bekräftar Telias egna data. Telias tv-kunder har vänt den nedåtgående trenden för vanlig tv och tittat oftare och längre jämfört med 2019, samtidigt har streaming skjutit i höjden. Södermanlänningar har tittat mest från boxen under året medan invånarna i region Kronoberg stod för mest streaming.

  • Telias mobilnät bäst i Sverige - igen

    ​Efter flera veckors mätning och utvärdering av operatörernas mobilnät på den svenska marknaden slår det världsledande och oberoende mätföretaget Umlaut (tidigare P3) fast att Telias nät rankas som det bästa i Sverige - för fjärde året rad. Med 939 poäng av 1000 möjliga på totalen tar Telia hem förstaplatsen och vinner dessutom samtliga tre mätkategorier – tal, data och crowd.

  • Miljoner svenskar ställer om till en digital jul

    Svenskarna står inför en annorlunda julhelg med hårda restriktioner. Enligt en helt färsk SIFO-undersökning från Telia planerar var tredje svensk, främst de äldre, att fira julen digitalt med familj och vänner. Julbordet och julklappsöppningen är de viktigaste stunderna att dela och helst via videosamtal och mobilen.

  • Gjensidige väljer Telia som leverantör av kontaktcenterlösning

    Gjensidige har valt kontaktcenterlösningen Telia ACE för sin kundtjänst i Sverige, Norge och Danmark. Avtalet omfattar operatörstjänster, telefoniväxel, kontaktcenter och AI-funktioner för kundmötet, och tar kundmötet in i framtiden med banbrytande teknologi.

  • Telia bland de 20 bästa i världen på digital inkludering

    I en helt ny global ranking av World Benchmarking Alliance kvalar Telia in på 19:e plats av 100 teknikföretag för arbetet med att öka den digitala inkluderingen. Telia utmärker sig speciellt inom cybersäkerhet och stöd för barns säkerhet på nätet.

  • Skärpta råd får fler att jobba hemma

    ​Andelen hemmajobbare ökar igen och är tillbaka på samma nivåer som i slutet av maj. Störst andel hemmajobbare finns i Stockholm, följt av Uppsala och Skåne. Det visar data från från Telias tjänst Crowd Insights.

  • Tv från Telia en tittarsuccé – vinner SKI för sjätte året i rad

    I tider där underhållning är viktigare än någonsin tar Telias tv-tjänst hem sin sjätte raka vinst i årets SKI, Svenskt kvalitetsindex. Här rankas tv-aktörer utifrån kundnöjdhet och det står klart att innehåll, enkelhet och kvalitet är avgörande för tittarnas upplevelse. Enligt Telias egna data har kunderna också tittat på mer tv i år. Samtidigt har streaming via Telia Play skjutit i höjden.

  • Telia levererar tv till 23 100 kunder i Örebro

    Idag får alla boende i ÖrebroBostäder möjlighet att välja ett grundpaket av tv-kanaler från Telia. Telia har tecknat avtal med ÖrebroBostäder som leverantör av ett grundpaket av tv-kanaler. ÖrebroBostäder äger och förvaltar 23 100 lägenheter i Örebro kommun.

  • Nytt trendbrott för sommaren 2020 - seniorerna surfar som aldrig förr

    Enligt ny data från Telia har trenden med längre mobilsamtal fortsatt även under sommaren. Nytt trendbrott är dock att surfandet ökat betydligt bland svenskarna jämfört med samma period förra året. De som har både pratat och surfat mest är seniorerna, med 20 procent längre samtal och hela 26 procent mer surf i Telias nät.

  • Effektivare vattenförbrukning i Skåne

    ​VA SYD ska använda tjänsten Telia Crowd Insights för att bättre förstå hur befolkningsrörelser påverkar vatten- och avloppsflöden i fem skånska kommuner. Telia Crowd Insights är anonymiserad och aggregerad data från Telias mobilnätverk som visar aktivitets- och rörelsemönster. För VA SYD kan tjänsten bidra till att t.ex. identifiera dricksvattenläckage och bättre dimensionera avloppssystem.

  • Telia och Google i AI-samarbete för en ännu bättre kundtjänstupplevelse

    Med 150 miljoner samtal och 200 miljoner digitala kontakter varje år är plattformen Telia ACE Nordens ledande kundtjänstlösning. För att vässa kundmötet ytterligare har Telia och Google Cloud inlett ett partnersamarbete för att integrera Googles Cloud artificial intelligence (AI) i Telia ACE.

  • Tittarsiffrorna i taket när läktarna ekade tomma

    Fotbollssäsongen har dragit igång inför tomma läktare – och det märks. Enligt Telias data ökade antalet tittare i söndags med hela 348 procent jämfört med avspark förra året.

Visa mer