Pressmeddelande -
Telias telefonkiosk återuppstår i ny version till isolerade äldre
Tillsammans med Mörbylånga och Trelleborgs kommun vill Telia bidra till kära återseenden i tider av isolering. Genom ett pilotprojekt får nu boende på äldreboenden tillgång till ny teknik men i bekant format – en telefonkiosk.
Ett videosamtal där man ser den man pratar med, kan vara ovärderligt vid långa avstånd, eller som nu när många sitter ofrivilligt isolerade på äldreboende. Ny teknik kan dock upplevas som krångligt. För att råda bot på det genomför Telia nu ett pilotprojekt tillsammans med Mörbylånga och Trelleborgs kommun. Genom att förpacka ny teknik i bekant format – en telefonkiosk, vill man bidra till mer gemenskap i tider av isolering.
Projektet innebär att Telia placerar en ny version av den gamla telefonkiosken på Äppelvägens äldreboende i Mörbylånga och Borgvallens äldreboende i Trelleborg. Telefonkioskens vanliga knappsats och telefonlur har ersatts av en iPad där menyn förenklats för att göra det enklare att testa videosamtal utan förkunskaper.
- För många äldre är steget att göra ett inköp av en surfplatta eller smartphone stort. Det är ny teknik som är obekant och inget man vill sitta själv med vid köksbordet. Genom att presentera tekniken i något som påminner om en telefonkiosk, i det allmänna rummet, kan de boende testa sig fram vilket vi hoppas ska ge en massa kära återseenden, säger Mia Forsäng, ansvarig för Mer Digital på Telia.
Många unga har säkert aldrig sett en telefonkiosk, men för äldre var den lika bekant som dagens smartphones. Det är dock många äldre som aldrig hållit i en smartphone eller upplevt den närhet ett videosamtal kan ge. Trots att vissa äldreboenden nu har olika digitala och fysiska lösningar för ökad kontakt med nära och kära har besöksförbudet inneburit en begränsad gemenskap, en begränsning projektet vill minska.
- Sedan besöksförbudet infördes har vi använt digitala lösningar för att våra hyresgäster ska kunna ha kontakt med sina anhöriga. Tack vare en lösning med plexiglas-skärmar kan vi nu också erbjuda fysiska besök. Det här blir ett kul sätt för oss att skapa möten där gammalt möter nytt. Den nya telefonkiosken kan också skapa spännande diskussioner om hur tider förändras och hur vårt sätt att kommunicera förändras, säger Nadja Nyman, enhetschef på Borgvallens vård- och omsorgsboende i Trelleborg.
- När vi mött många av de äldre i vår kommun har vi märkt att det finns en rädsla för att göra fel när det kommer till ny digital teknik. Den här lösningen gör det enkelt att göra rätt. Samtidigt som våra äldre känner igen sig med telefonkiosken. Jag vet att de äldre här på Äppelvägens äldreboende kommer ha mycket glädje av att på ett snabbt och smidigt sätt komma i kontakt med sina anhöriga, säger Jenny Westerlund, enhetschef på Äppelvägens äldreboende
* I pilottesten går det att ringa till iPhone via Facetime, på sikt kan tjänsten utvecklas för att innefatta videosamtal till fler operativsystem och mobiltelefoner.
Ämnen
Om Telia
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.
Läs mer på www.telia.se