Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Kommuner digitaliserar småföretagare i nytt koncept från Telia

För att stärka företagarna i Sverige och minska den digitala klyftan lanseras Bli Digital - en satsning där Telia tillsammans med kommuner och partners hjälper fler företagare att bli mer digitala och få förutsättningar att bli mer lönsamma, effektiva och konkurrenskraftiga.

En digital verksamhet skapar nya möjligheter och underlättar arbetslivet för många småföretagare. I tider som dessa kan det också vara avgörande för många företags överlevnad. För att hjälpa fler företagare runtom i landet att ta tillvara de digitala möjligheter som finns för att växa och utvecklas satsar nu Telia på att, tillsammans med kommuner och partners, utbilda fler i nyttan och fördelarna med ny teknik och digitala arbetssätt.

- Vi har gått in i tuffare tider med ökade krav på effektivitet och nya lösningar, vilket försvårar för lågdigitala småföretagare. Men tack vare exempelvis molnbaserade tjänster har de samma förutsättningar som högdigitala företag. Och viljan finns, däremot kan det vara svårt för många att ta första steget och där kan vi vara till hjälp. På sikt hoppas vi såklart också att det här minskar den digitala klyftan som våra årliga rapporter visar på, säger Mia Forsäng, affärsutvecklare och ansvarig för Bli Digital på Telia.

Bli Digital liknar Telias framgångskoncept Mer Digital där unga lär äldre, men vänder sig till småföretagare. Först i Sverige att ansluta sig till satsningen är Trelleborgs kommun, Sundsvalls kommun och Mörbylånga kommun.

- Trelleborgs kommun har mycket goda erfarenheter av ungdomar som har hjälpt våra seniorer att bli mer digitala. När nu Telia kommer med nästa briljanta projekt är det självklart att vi som kommun vill var med. Det är en del i vårt arbete med att få ett ännu starkare och nöjdare näringsliv i kommunen, säger Mikael Rubin, kommunstyrelsens ordförande, Trelleborgs kommun.

- Ett tillväxthinder – framför allt för många mindre företag – är att man saknar en digital mognad för att kunna göra fler och bättre affärer. Telias koncept ger oss ett ypperligt tillfälle att bidra till kompetensutveckling bland våra lågdigitala företag, säger Eva Nyh Hederberg, vd på Näringslivsbolaget i Sundsvall.

- Det känns som en helt rätt satsning i tider som dessa och våra småföretagare är viktiga för oss. Under den här krisen vi genomgår har vi lärt oss mycket, inte minst att vi alla behöver bli mer digitala. Vi hoppas att denna satsning ska göra skillnad för vårt näringsliv, säger Ann Willsund, kommundirektör på Mörbylånga kommun.

Efter sommaren kommer kommunerna att samla sina lokala företagare och med hjälp av Telia ge stöttning, höja kunskapen och möjliggöra en snabb digital utveckling. Även partners, studenter och Telias personliga tekniker kommer att finnas på plats för inspiration och hjälp.

Här kan du ta del av Telias digitala index – en årlig rapport tillsammans med Nepa som kartlägger hur redo svenska företag är på att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter.

Ämnen


Om Telia

Telia har varit med och byggt Sverige i över 170 år, och med cirka 16 000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 i Sverige, fortsätter vi att driva utvecklingen framåt – lokalt, nationellt och internationellt.

I Sverige är Telia den ledande telekomoperatören med en unik förmåga och infrastruktur som erbjuder robust, säker och pålitlig uppkoppling – för hela landet. Från seniorer och familjer till småföretag och samhällskritiska verksamheter. Vi möjliggör digitaliseringens kraft i vardagen och är en del av Sveriges totalförsvar. Med Sveriges största fiberaccessnät, det enda nationella transportnätet och ett mobilnät i världsklass skapar vi en enklare, smartare och mer meningsfull vardag och framtid.

Tryggt, hållbart och säkert. Det är Telia.

Kontakter

Relaterat innehåll

  • Låg digitalisering hämmar företagens lönsamhet och tillväxt

    Tillsammans med Nepa fortsätter Telia granska digitaliseringsgraden hos svenska företag. Den digitala klyftan består och undersökningen visar också att företagens digitala satsningar har direkt koppling till resultatet. Lågdigitala företag riskerar att slås ut medan högdigitala företag ser positiva effekter på både lönsamhet, kundnöjdhet, hållbarhet och välmående medarbetare.

  • Fler får mer gjort på hemmakontoret - men kollegorna saknas

    Telia har tillsammans med Nepa tagit tempen på hur svenskarna upplever hemmakontoret under pandemin. Majoriteten av distansarbetande svenskar tycker att arbetet fungerar bra och anser att de får lika mycket gjort som vanligt eller mer jämfört med innan. Däremot har arbetsglädjen försämrats avsevärt och så många som fyra av tio anser sig sakna samhörigheten med kollegorna.

  • Mer Digital i Stockholms Skärgård

    Telias uppskattade satsning på att utbilda Sveriges seniorer i att bli Mer Digitala fortsätter nu i åtta skärgårdskommuner i Stockholm. I samarbete med länsstyrelsen i Stockholm lanseras utbildningen våren 2019 med finansiering av Post och Telestyrelsen.