Gå direkt till innehåll
Kommuner digitaliserar småföretagare i nytt koncept från Telia

Pressmeddelande -

Kommuner digitaliserar småföretagare i nytt koncept från Telia

För att stärka företagarna i Sverige och minska den digitala klyftan lanseras Bli Digital - en satsning där Telia tillsammans med kommuner och partners hjälper fler företagare att bli mer digitala och få förutsättningar att bli mer lönsamma, effektiva och konkurrenskraftiga.

En digital verksamhet skapar nya möjligheter och underlättar arbetslivet för många småföretagare. I tider som dessa kan det också vara avgörande för många företags överlevnad. För att hjälpa fler företagare runtom i landet att ta tillvara de digitala möjligheter som finns för att växa och utvecklas satsar nu Telia på att, tillsammans med kommuner och partners, utbilda fler i nyttan och fördelarna med ny teknik och digitala arbetssätt.

- Vi har gått in i tuffare tider med ökade krav på effektivitet och nya lösningar, vilket försvårar för lågdigitala småföretagare. Men tack vare exempelvis molnbaserade tjänster har de samma förutsättningar som högdigitala företag. Och viljan finns, däremot kan det vara svårt för många att ta första steget och där kan vi vara till hjälp. På sikt hoppas vi såklart också att det här minskar den digitala klyftan som våra årliga rapporter visar på, säger Mia Forsäng, affärsutvecklare och ansvarig för Bli Digital på Telia.

Bli Digital liknar Telias framgångskoncept Mer Digital där unga lär äldre, men vänder sig till småföretagare. Först i Sverige att ansluta sig till satsningen är Trelleborgs kommun, Sundsvalls kommun och Mörbylånga kommun.

- Trelleborgs kommun har mycket goda erfarenheter av ungdomar som har hjälpt våra seniorer att bli mer digitala. När nu Telia kommer med nästa briljanta projekt är det självklart att vi som kommun vill var med. Det är en del i vårt arbete med att få ett ännu starkare och nöjdare näringsliv i kommunen, säger Mikael Rubin, kommunstyrelsens ordförande, Trelleborgs kommun.

- Ett tillväxthinder – framför allt för många mindre företag – är att man saknar en digital mognad för att kunna göra fler och bättre affärer. Telias koncept ger oss ett ypperligt tillfälle att bidra till kompetensutveckling bland våra lågdigitala företag, säger Eva Nyh Hederberg, vd på Näringslivsbolaget i Sundsvall.

- Det känns som en helt rätt satsning i tider som dessa och våra småföretagare är viktiga för oss. Under den här krisen vi genomgår har vi lärt oss mycket, inte minst att vi alla behöver bli mer digitala. Vi hoppas att denna satsning ska göra skillnad för vårt näringsliv, säger Ann Willsund, kommundirektör på Mörbylånga kommun.

Efter sommaren kommer kommunerna att samla sina lokala företagare och med hjälp av Telia ge stöttning, höja kunskapen och möjliggöra en snabb digital utveckling. Även partners, studenter och Telias personliga tekniker kommer att finnas på plats för inspiration och hjälp.

Här kan du ta del av Telias digitala index – en årlig rapport tillsammans med Nepa som kartlägger hur redo svenska företag är på att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter.

Ämnen


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Låg digitalisering hämmar företagens lönsamhet och tillväxt

Låg digitalisering hämmar företagens lönsamhet och tillväxt

Tillsammans med Nepa fortsätter Telia granska digitaliseringsgraden hos svenska företag. Den digitala klyftan består och undersökningen visar också att företagens digitala satsningar har direkt koppling till resultatet. Lågdigitala företag riskerar att slås ut medan högdigitala företag ser positiva effekter på både lönsamhet, kundnöjdhet, hållbarhet och välmående medarbetare.

Fler får mer gjort på hemmakontoret - men kollegorna saknas

Fler får mer gjort på hemmakontoret - men kollegorna saknas

Telia har tillsammans med Nepa tagit tempen på hur svenskarna upplever hemmakontoret under pandemin. Majoriteten av distansarbetande svenskar tycker att arbetet fungerar bra och anser att de får lika mycket gjort som vanligt eller mer jämfört med innan. Däremot har arbetsglädjen försämrats avsevärt och så många som fyra av tio anser sig sakna samhörigheten med kollegorna.

Mer Digital i Stockholms Skärgård

Mer Digital i Stockholms Skärgård

Telias uppskattade satsning på att utbilda Sveriges seniorer i att bli Mer Digitala fortsätter nu i åtta skärgårdskommuner i Stockholm. I samarbete med länsstyrelsen i Stockholm lanseras utbildningen våren 2019 med finansiering av Post och Telestyrelsen.

Branscherna som digitaliserats mest under Corona

Branscherna som digitaliserats mest under Corona

Coronapandemin har påskyndat digitaliseringen hos fyra av tio företag. Det bekräftar nu en omfattande undersökning där Telia och Nepa hört beslutsfattare på svenska företag. Transportbranschen och vårdföretagen är de som tvingats till den största omställningen i digitaliseringsvågen som har svept över landet.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation