Pressmeddelande -
Fullsatt när Sunne och Telia lär äldre bli mer digitala
Sunne kommun och Telia tar krafttag mot det digitala utanförskapet. Med hjälp av högstadieungdomar från Fryxellska skolan i Sunne och personal på kommunen lotsar man äldre ut på nätet.
Regeringen är tydlig med att Sverige ska vara bäst i världen på att dra nytta av digitaliseringens möjligheter och att digitaliseringen av offentlig sektor ska snabbas på. Samtidigt uppskattas så många som 400 000 äldre befinna sig i ett digitalt utanförskap. Ett utanförskap som blir allt mer allvarligt för den enskilde och för samhället i takt med att vi bli allt mer digitala. Telia och Sunne kommun har bestämt sig för att göra något åt saken och vill hjälpa äldre att bli mer digitala enligt ett nytt utbildningsprogram från Telia, kallat ”Mer Digital”.
– Det kvittar om man har tillgång till datorer och mobiler om man inte vet hur och vad man ska använda tekniken till. Jag tror att vi kommer att bli beroende av digitala tjänster för att upprätthålla servicenivån i samhället. Då måste vi utbilda invånarna så att alla kan ta del av tjänsterna, säger Gunilla Ingemyr (C), kommunstyrelsens ordförande Sunne.
Telia har sedan våren 2017 ett samarbete med Sunne kommun för att göra kommunen till Sveriges första digitalt framtidssäkrade kommun. Det innebär att Telia tar ett helhetsgrepp i kommunen och ersätter det gamla kopparnätet med framtidsäkra lösningar via fiber och mobilt till den 31 januari 2019. En prioriterad del i samarbetet är att minska det digitala utanförskapet bland kommunens äldre.
– Digitalisering är något fantastiskt. Det gör livet enklare och för människor samman. Just därför är det så oerhört viktigt att vi tar de äldre i handen och hjälper dem in i den digitala världen, säger Mia Forsäng, ansvarig för Telias utbildningsprogram mot digitalt utanförskap, Mer Digital.
Utbildningarna hölls på Selma Spa i Sunne mellan den 22-24 januari. Totalt lotsas 300 äldre ut på nätet av cirka 50 högstadieungdomar och 20 kommunanställda. Intresset har varit rekordstort och alla tre utbildningstillfällen var fullsatta redan innan jul.
På utbildningarna får deltagarna till exempel lära sig
- •att ringa ett videosamtal
- •att söka efter information på Internet
- •testa sociala medier
- •skaffa en egen e-postadress
Med projektet Mer digital vill Sunne och Telia
- •inkludera människor i den digitala utvecklingen
- •ge grundläggande utbildning för äldre personer som idag inte använder IT
- •öka användningen av kommunens och andra e-tjänster
- •öka förståelsen för dagens och framtidens digitala samhälle
- •få fler att ansluta sig till fiber
För mer information, kontakta gärna Telias pressavdelning 0771-775830 eller besök vårt nyhetsrum teliapress.se
Ämnen
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se