Gå direkt till innehåll
Simma lugnt: Höganäs och Mörbylånga säkrar stränderna med data och app

Pressmeddelande -

Simma lugnt: Höganäs och Mörbylånga säkrar stränderna med data och app

Höganäs och Mörbylånga ska använda en tjänst från Telia för att informera badsugna om läget på kommunernas stränder. Genom en app kan man enkelt kolla om antalet människor som vistas på samma strand är högt eller lågt, och välja badplats utifrån besöksläget.

Telia Crowd Insights och Telia Crowd Alerts är tjänster som analyserar anonymiserad och aggregerad data som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Det kan handla om mobil nätverksdata som gör att man kan se beteenden och rörelsebehov i samhället, till exempel resmönster och hur vi förflyttar oss. Det kan också handla om data som visar aktiviteten i ett wifinät och på så sätt se densiteten av människor på ett mindre område. Tjänsterna lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje, anlägga en väg eller se besöksströmmar utanför en butik.

Under coronaepidemin har Folkhälsomyndigheten använt Telias anonymiserade data för att förstå hur grupper av människor rör sig, till exempel mellan kommuner och regioner eller inom en stad. Det ger viktiga insikter i arbetet med att bromsa smittspridningen, och man kan fatta snabbare beslut om eventuella åtgärder, baserade på statistik och exakta datapunkter.

För att undvika stora folksamlingar på stränderna i sommar tar Höganäs och Mörbylånga nu hjälp av Telia. Wifi-sensorer placeras i lådor på stränderna som fångar upp anonyma signaler från besökarnas mobiltelefoner. Datan aggegeras i realtid och systemet larmar när mängden människor är fler än normalt eller över ett fördefinierat tröskelvärde. Lösningen integreras i kommunernas appar och hemsidor, och gör att användarna enkelt kan se hur läget är på stränderna.

- Höganäs Kullabygden är extra populärt på sommaren och många vill semestra hemma och besöka oss. Genom denna nya digitala tjänst gör vi det enklare för våra invånare och besökare att se hur folkmängden ser ut på en specifik plats. Genom innovativa lösningar med fokus på att minska smittspridningen i vårt Höganäs och vårt Sverige, gör vi så att kommunen fortsatt kan vara en självklar destination för hemester och avkoppling trots utmanande tider, säger kommunchef Herman Crespin, Höganäs kommun.

- Vi vill säkra våra badplatser för att undvika trängsel. Via vår mobilapp kommer man kunna se om det är grönt, gult eller rött. Är det grönt är det inte så mycket folk där, är det rött bör man åka någon annanstans, säger Kim Ahlqvist, kommunikationschef i Mörbylånga kommun, som tillsammans med Telia kom på idén med den nya mobilfunktionen.

- Det är jättekul att vi snabbt har kunnat anpassa en befintlig tjänst, i nära samarbete med Höganäs och Mörbylånga så att de kan tillhandahålla en smidig tjänst till sina invånare och besökare. Jag hoppas det bidrar till att göra semesterupplevelsen både lite bättre och tryggare, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.

Om Telia Crowd Insights
All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights och Telia Crowd Alerts här.

Ämnen


Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet. 

Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Svenskarnas resande tillbaka på februarinivåer

Svenskarnas resande tillbaka på februarinivåer

Telias analys av svenskarnas rörelsemönster 24 – 31 maj visar att resorna nu bara är sex procent färre än i början av februari. Jämfört med veckan före ökade resorna mest i Västerbotten och Norrbotten (+26%). Gotland var det enda länet där antalet resor minskade (-5%).

Svenskarna följde tvåtimmarsrekommendationen under Kristi Himmelfärdshelgen

Svenskarna följde tvåtimmarsrekommendationen under Kristi Himmelfärdshelgen

Telias analys av rörelsemönster i Sverige under Kristi Himmelfärdshelgen visar att svenskarna fortsätter att hörsamma myndigheternas rekommendationer. Visserligen åkte fler till närområdena, men resor längre än två timmar från hemorten minskade kraftigt på många håll, till exempel var antalet resor från Nynäshamn till Visby 90 procent lägre än motsvarande period 2019.

Svenskarnas resande ökar igen

Svenskarnas resande ökar igen

Telias analys av svenskarnas rörelsemönster från 4 maj till 10 maj visar att resandet ökade över hela landet jämfört med föregående vecka. Stockholmarna och gotlänningarna ökade mest (+10%) medan hallänningarna stod för den minsta ökningen (+2%). I snitt ökade svenskarnas resande med sju procent.

Många undvek Uppsala och Lund under valborg

Många undvek Uppsala och Lund under valborg

Telias analys av svenskarnas rörelsemönster under valborg visar att många hörsammande myndigheternas rekommendationer och undvek resor till de populära valborgsstäderna. Andelen stockholmare som åkte till Uppsala minskade med 65 procent. Resandet inom Uppsala var 39 procent lägre och i Lund 38 procent lägre än 2019, i städernas centrala delar var minskningen över 50 procent.

Kommuner digitaliserar småföretagare i nytt koncept från Telia

Kommuner digitaliserar småföretagare i nytt koncept från Telia

För att stärka företagarna i Sverige och minska den digitala klyftan lanseras Bli Digital - en satsning där Telia tillsammans med kommuner och partners hjälper fler företagare att bli mer digitala och få förutsättningar att bli mer lönsamma, effektiva och konkurrenskraftiga.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation