Pressmeddelande -
Svenskarnas resande tillbaka på februarinivåer
Telias analys av svenskarnas rörelsemönster 24 – 31 maj visar att resorna nu bara är sex procent färre än i början av februari. Jämfört med veckan före ökade resorna mest i Västerbotten och Norrbotten (+26%). Gotland var det enda länet där antalet resor minskade (-5%).
Telia Crowd Insights är en tjänst som analyserar anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Det gör att man kan se beteenden och rörelsebehov i samhället, till exempel resmönster och hur vi förflyttar oss. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg.
Under coronaepidemin har Folkhälsomyndigheten använt Telias anonymiserade data för att förstå hur grupper av människor rör sig, till exempel mellan kommuner och regioner eller inom en stad. Det ger viktiga insikter i arbetet med att bromsa smittspridningen, och man kan fatta snabbare beslut om eventuella åtgärder, baserade på statistik och exakta datapunkter.
Telias analys av hur grupper av människor rörde sig under 24-31 maj jämfört med veckan innan visar att resandet i snitt ökade med cirka 13 procent. Störst var ökningen i Västerbotten och Norrbotten (+26%) och Jönköping, Västra Götaland och Västernorrland (+14%). Gotland var enda länet där resorna minskade jämfört med föregående vecka (-5%). I Blekinge, Södermanland, Värmland och Kalmar var ökning begränsad, samtliga län låg under fem procents ökning jämfört med veckan innan.
Telia har även tittat på hur svenskarnas resande har förändrats sedan början av februari. Från att ha minskat kraftig fram till slutet av mars har nivåerna legat ganska stilla under april och maj. Men förra veckan skedde en markant ökning och det totala antalet resor i Sverige är nu bara sex procent färre än under veckan 3-9 februari.
Av de tre storstadsregionerna ligger Stockholm fortfarande 20 procent under februarinivåerna, i Skåne är resorna 10 procent färre och i Västra Götaland 7 procent färre jämfört med februari.
- I förra veckan såg vi den största förändringen sedan mars. Flest resor gjordes under helgen och det sammanföll med de första riktiga sommardagarna; man kanske åkte på utflykt eller tog sig till sommarstugan. Samtidigt har en del arbetsplatser börjat öppna igen och det kan säkert ha bidragit till ökningen, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.
Om Telia Crowd Insights
All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights här.
Ämnen
Om Telia
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.
Läs mer på www.telia.se