Pressmeddelande -
Svenskarna följde tvåtimmarsrekommendationen under Kristi Himmelfärdshelgen
Telias analys av rörelsemönster i Sverige under Kristi Himmelfärdshelgen visar att svenskarna fortsätter att hörsamma myndigheternas rekommendationer. Visserligen åkte fler till närområdena, men resor längre än två timmar från hemorten minskade kraftigt på många håll, till exempel var antalet resor från Nynäshamn till Visby 90 procent lägre än motsvarande period 2019.
Telia Crowd Insights är en tjänst som analyserar anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Det gör att man kan se beteenden och rörelsebehov i samhället, till exempel resmönster och hur vi förflyttar oss. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg.
Under coronapandemin har Folkhälsomyndigheten använt Telias anonymiserade data för att förstå hur grupper av människor rör sig, till exempel mellan kommuner och regioner eller inom en stad. Det ger viktiga insikter i arbetet med att bromsa smittspridningen, och man kan fatta snabbare beslut om eventuella åtgärder, baserade på statistik och exakta datapunkter.
Hemester: Färre till Gotland, fler till Dalarö
Telias analys av hur grupper av människor rörde sig i Sverige visar på en minskning i antalet långresor jämfört med Kristi Himmelfärdshelgen 2019. Till exempel minskade resorna mellan Nynäshamn och Visby med 90 procent, Malmö till Öland (-75%) och Stockholm till Lysekil (-70%).
Däremot ökade resorna i närområden på många håll. I Stockholms skärgård lockade Dalarö 58 procent fler än förra året, Möja 35 procent och Djurö 25 procent fler resenärer. På västkusten lockade Marstrand (+50%), Öckerö (+40%) och Klädesholmen (+38%).
- Vår data visar att vi precis som under påskhelgen lyssnade till myndigheternas rekommendationer och undvek långresor. Samtidigt är andelen som hemestrar betydligt högre än 2019. Snart är det midsommar då många brukar ge sig ut på vägarna och det ska bli intressant att se om trenden håller i sig, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.
Om Telia Crowd Insights
All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights här.
Ämnen
Om Telia
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.
Läs mer på www.telia.se