Pressmeddelande -
Svenskarnas resande ökade under vecka 17
Telias analys av svenskarnas rörelsemönster 20 – 26 april visar att resandet har ökat med tio procent sedan förra veckan. Antalet resor steg i alla län utom Jämtland, störst är ökningen i Västmanland med 25 procent fler resor. Skåne är nu på nästan samma nivåer som i början av februari.
Telia Crowd Insights är en tjänst som analyserar anonymiserad och aggregerad mobil nätverksdata som är justerad för att representera hela Sveriges befolkning. Det gör att man kan se beteenden och rörelsebehov i samhället, till exempel resmönster och hur vi förflyttar oss. Tjänsten lanserades kommersiellt 2017 och används vanligen i stads- och samhällsplanering, till exempel när man ska dra en ny busslinje eller anlägga en väg.
Under coronaepidemin har Folkhälsomyndigheten använt Telias anonymiserade data för att förstå hur grupper av människor rör sig, till exempel mellan kommuner och regioner eller inom en stad. Det ger viktiga insikter i arbetet med att bromsa smittspridningen, och man kan fatta snabbare beslut om eventuella åtgärder, baserade på statistik och exakta datapunkter.
Telias analys av hur grupper av människor rörde sig under 20-26 april jämfört med veckan innan visar att resandet i snitt ökade med cirka 10 procent. Störst var ökningen i Västmanland (+25%), följt av Södermanland (+24%) och Dalarna (+22%). Jämtland var enda länet där resorna minskade jämfört med föregående vecka (-2%). I Västerbotten, Norrbotten, Västernorrland, Stockholm, Skåne och Halland var ökning begränsad, samtliga län låg under fem procents ökning jämfört med veckan innan.
Telia har även tittat på hur svenskarnas resande har förändrats sedan början av februari. Från att ha minskat kraftigt fram till slutet av mars är nu trenden uppåtgående. I Skåne är resorna bara tre procent färre än i februari, i Stockholm 16 procent färre, och i Västra Götaland 23 procent färre.
- Vår data visar att vi börjat röra oss mer igen under april. Siffrorna i sig ger naturligtvis ingen förklaring till varför svenskarna har börjat röra på sig mer. Kanske fler väljer att åka till jobbet eller åker längre för att göra ärenden eller åka på utflykt, säger Kristofer Ågren, chef för affärsområde dataanalys.
Om Telia Crowd Insights
All data anonymiseras och aggregeras helt automatiserat innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person. Läs mer om Telia Crowd Insights här
Förändring per län
Västmanlands län | 25% |
Södermanlands län | 24% |
Dalarnas län | 22% |
Örebro län | 22% |
Östergötlands län | 22% |
Värmlands län | 21% |
Uppsala | 21% |
Gotlands län | 21% |
Blekinge län | 18% |
Kronobergs län | 18% |
Kalmar län | 16% |
Västra Götaland | 14% |
Jönköpings län | 8% |
Gävleborgs län | 5% |
Hallands län | 4% |
Skåne | 4% |
Stockholm | 4% |
Västernorrlands län | 3% |
Norrbottens län | 2% |
Västerbottens län | 1% |
Jämtlands län | -2% |
Sverige | 10% |
Ämnen
Om Telia
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.
Läs mer på www.telia.se