Gå direkt till innehåll

Ämnen: Detaljhandel

  • FOREX Bank växlar till nytt fibernät från Telia i hela Norden

    Telia har fått i uppdrag att bygga ett helt nytt fiberbaserat datanät till FOREX Banks verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Affären omfattar även ansvar för drift, underhåll och utveckling av nätet som knyter samman FOREX Banks 110 kontor och bankbutiker i Norden. Avtalet löper över 36 månader.

  • Julen - en härlig tid att vara online

    Idag startar Telias julkampanj som i år bygger på kundinsikter om det viktigaste med julen - att få vara tillsammans med nära och kära. Kampanjen har tagits fram tillsammans med reklambyrån Forsman & Bodenfors med temat Julen – en härlig tid att vara online, som ska uppmuntra till allt det goda och härliga som händer på internet.

  • Telia lanserar chattbot i kampen mot näthat

    Tidigare i år dök internetfenomenet Momo Challenge upp och blev en viral snackis som spred skräck runtom i världen och målade upp nätet som en farlig plats. I samband med World Kindness Day den 13 november väljer vi att bemöta fenomenet genom att lansera Mormor Challenge - världens snällaste chattbot. Initiativet sker inom ramen för Telias samarbete med Friends, för ett schysstare klimat på nätet.

  • Maria Rönnberg ny HR-chef för Telia Sverige

    Maria Rönnberg har utsetts till HR-chef för Telia Sverige. Maria kommer från tjänsten som chef för koncernenheten Strategy & Development inom People & Brand på Telia Company. Hon ersätter Jannike Grüner som tar nästa steg inom Telia Company och blir chef för HR, kundtjänst- och butiksorganisationen inom Telia Danmark. Maria Rönnberg ingår i den svenska ledningsgruppen och tillträder 1 september.

  • ​Ännu en seger, ännu ett datarekord

    Blågults segertåg i fotbolls-VM fortsätter och så gör de blågula fansens dataanvändning. När Sverige mötte Schweiz gick tv-trafiken i (nät)taket och ökade med 500%. Hittills de högsta siffrorna för tv-tjänsten under VM.

  • ​Telia och Region Gotland ingår digitaliseringssamarbete

    Telia och Region Gotland har ingått ett samarbetsavtal för att utforska hur digitalisering kan bidra till att utveckla viktiga områden, som till exempel vården och turistnäringen. Parterna kommer även arbeta för att underlätta för fler gotlänningar att kunna ta del av nya smarta tjänster genom att minska det digitala utanförskapet

  • Mål- och dataexplosion när Sverige krossade Mexiko i fotbolls-VM

    Blågult var målhungriga och de blågula fansen var datahungriga. Under Sveriges match mot Mexiko ökade datatrafiken i Telias mobilnät med 120% och i Telias tv-tjänst med 250% – störst ökning hittills under VM och som visar att vi lever i helt nya uppkopplade tider.

  • Telia del i telekomkoalition som ECPAT bildar mot sexuell exploatering av barn

    Sveriges största telekomoperatörer går samman och bildar tillsammans med ECPAT Sverige en Telekomkoalition mot sexuella övergrepp på barn på nätet. Telekomkoalitionens medlemmar ska arbeta för att förhindra, försvåra och förebygga att deras tjänster och produkter missbrukas av förövare. Tillsammans ska man arbeta aktivt för att stoppa exploateringen av barn på nätet.

  • Telia och ApParkingspot i samarbete för smartare parkering.

    Startupbolaget ApParkingspot är parkeringsplatsernas svar på Airbnb - där personer som behöver parkering sammanförs med andra som har en plats att hyra ut. Nu inleder ApParkingspot och Telia ett samarbete där fastighetsägare får tillgång till en automatiserad tjänst som hyr ut parkeringar när de inte används.

  • En gig för varje balja: Telia delar ut surf för svenska VM-mål

    1994. Det var sommar, sol och fotbollsfeber. Vi är många som minns bronsbragden i USA då Sverige nätade hela 15 gånger. Telia hoppas nu på en repris i årets Fotbolls-VM. För varje mål som Sverige sätter ger Telia en gigabyte surf till Telias mobilkunder med Telia Play – tv-tjänsten där man kan se alla matcher på SVT och TV4.

  • Blockkedjan testad live – kan spara miljarder åt bostadsköpare och bolånekunder

    Lantmäteriet, SBAB, Landshypotek Bank, Telia, ChromaWay, Evry, Skatteverket, Svensk Fastighetsförmedling och Kairos Future presenterade den 11 juni ett livetest av en blockkedjelösning för fastighetstransaktioner. Under seminariet genomfördes en helt digital fastighetsöverlåtelse av en gotländsk fastighet.

  • Unikt samarbete ger fiber till hela Kalmars landsbygd

    En snabb och stabil uppkoppling blir allt viktigare för att kunna arbeta, leva och bo, oavsett om man bor i staden eller på landsbygden menade kommunstyrelsens ordförande Johan Persson kommunstyrelsens ordförande när han tillsammans med Ove Alm, chef för Telia Infra, idag tog första spadtaget för fiberutbyggnaden på landsbygden.

  • ​Anders Tillander ny chef för Telias konsumentaffär

    Anders Tillander har utsetts till chef för konsumentaffären i Telia Sverige. Anders kommer närmast från en tjänst som chef för Telias fiberaffär. Han kommer att ingå i Telia Sveriges ledningsgrupp och tillträder sin nya tjänst direkt. Anders Tillander ersätter Jonas Hasselberg som lämnar Telia för nytt uppdrag.

  • Telia först i Sverige med rikstäckande nät för sakernas internet – Narrowband IoT

    Idag öppnar Telias första och rikstäckande nät, Narrowband Internet of Things (NB-IoT), för dagens och framtidens uppkopplade saker. Enligt Internet of Things forecast 2018 kommer det att finnas runt 30 miljarder uppkopplade saker i världen år 2022. Med det nya NB-IoT-nätetskapas helt nya möjligheter att utveckla tjänster och lösningar för den uppkopplade och smarta framtiden.

  • 5G, hjärtstartare, drönare tillsammans räddar de liv – Telia visar framtidens lösningar vid nordiska ministermötet

    I Sverige drabbas årligen ca 6000 personer av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhusmiljö, endast 10 % överlever. Om behandling inleds inom 3 minuter överlever uppemot 70 %. Vid nordiska ministermötet i Örnsköldsvik visar Telia tillsammans med Karolinska Institutet och Ericsson, hur man med hjälp av 5G-tekniken kan använda drönare för att rädda liv.

  • Upplevelser – avgörande för framtidens handel

    Att kunna tillgodogöra sig den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen för att förstärka upplevelsen kring erbjudandet i butiker blir avgörande för framtidens handel. Resan från köpupplevelse till upplevelseköp har börjat, enligt en ny rapport från Telia.

Visa mer