Gå direkt till innehåll
Upplevelser – avgörande för framtidens handel

Pressmeddelande -

Upplevelser – avgörande för framtidens handel

Att kunna tillgodogöra sig den snabba teknikutvecklingen och digitaliseringen för att förstärka upplevelsen kring erbjudandet i butiker blir avgörande för framtidens handel. Resan från köpupplevelse till upplevelseköp har börjat, enligt en ny rapport från Telia.

Att konsumera upplevelser är idag en självklarhet för de flesta svenskar och det får stöd i statistiken. För sju av tio  konsumenter är upplevelser viktigt. Det handlar om allt från kultur, nöje och mat till resor och hälsa. Upplevelser blir nu också allt viktigare när vi besöker butiker, enligt en ny rapport från Telia som utforskar butikens förändrade roll, från att leverera köpupplevelse till att i stället erbjuda upplevelseköp.

Upplevelsekonsumtionen skapar nya möjligheter för butiken

Upplevelser i samband med butiksbesök kan bidra till att man besöker en viss butik oftare, väljer just den butiken framför en annan eller väljer att spendera mer tid i butiken. Fyra av tio konsumenter uppger att de skulle besöka en butik oftare om den erbjöd en upplevelse i form av en restaurang, barnpassning eller olika typer av event, oavsett butikskategori.

E-handeln är på stark frammarsch och butikskedjorna spås gå en tuff framtid till mötes. Trots det är fysisk närvaro fortsatt viktigt för många företag och alltfler e-handlare väljer att öppna permanenta eller tillfälliga butiker för att exponera sina produkter. Butikerna kommer spela en fortsatt viktig roll i konsumenternas liv men utformningen och rollen förändras i takt med nya digitala konsumentbeteenden och upplevelser blir allt viktigare för kunderna.

- Butikens styrka ligger i det fysiska, att leverera en tjänst som går att se, känna och dofta, på ett sätt som digitala kanaler har svårt att göra. Vi tror framtiden ligger i hybrida butikslösningar där tekniken och digitaliseringen används för att skapa eller förstärka upplevelser kring erbjudandet, berättar Elin Allison, affärsområdesansvarig för Handel i Telias företagsaffär.

Exempel på teknik som kan användas i hybrida butikslösningar:

  • Digitala skärmar som anpassar erbjudanden efter vilken typ av kunder som rör sig i butiken vid olika tidpunkter.
  • Med hjälp av appar och uppkoppling via butikens gästnätverk kan en kund både få hjälp att hitta i butiken och få personliga erbjudanden baserat på intressen och köpmönster
  • Digitala speglar i provrummen låter konsumenten prova plagg som inte finns eller är slut i den fysiska butiken och komplettera sitt butiksinköp med inköp online.
  • Heatmaps hjälper butiken förstå hur kunderna rör sig i butiken, t.ex. när det blir kö, och kan ligga till grund för att skapa en ännu bättre kundupplevelse.

Ett exempel på hur framtidens butiksupplevelse kan se ut är AMF Fastigheters koncept The Lobby som nyligen öppnade i Stockholm.

− Digitaliseringen förändrar sättet vi ser på den fysiska butiken och vilka krav vi ställer på upplevelsen. Hela branschen behöver hitta sätt att förnya sig, tänka nytt och dra nytta av digitaliseringens möjligheter. The Lobby är vårt sätt att ta nästa steg mot framtidens butiksupplevelser där besökarna får uppleva produkter, tjänster och lösningar från internationella och svenska varumärken. Vi kommer kontinuerligt att ändra och uppdatera innehållet och utvecklas tillsammans med våra varumärken och konsumenter, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef AMF Fastigheter.

- I och med digitaliseringens framfart och att e-handeln växer kommer vi också se flera olika typer av butikskoncept, allt från mer avskalade butiksmiljöer som mer fungerar som lagershoppar eller uthämtningsställen för e-handel till pop-ups och mer permanenta butikslösningar där fokus ligger på inspiration och upplevelseköp, avslutar Elin Allison.

Fler insikter från undersökningen finns samlade i rapporten Från butiksdöd till Upplevelseköp - konsumentens syn på framtidens butik.

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med över 18000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation