Pressmeddelande -
Mål- och dataexplosion när Sverige krossade Mexiko i fotbolls-VM
Blågult var målhungriga och de blågula fansen var datahungriga. Under Sveriges match mot Mexiko ökade datatrafiken i Telias mobilnät med 120% och i Telias tv-tjänst med 250% – störst ökning hittills under VM.
I Sveriges match mot Sydkorea ökade mobildatatrafiken med 80% och tv-trafiken med 250%. När Sverige ställdes mot Tyskland på midsommardagen var motsvarande siffror 30% och 100%. Och igår, när Blågult krossade Mexiko ökade mobildatatrafiken med hela 120% och tv-trafiken med 250% jämfört med samma dag och tid veckan innan VM. Det var den största trafikökningen hittills under VM.
– Dataanvändningen är starkt sammanflätad med var vi befinner oss och vilken tid på dygnet det är. Matcherna mot Sydkorea och Mexiko spelades på vardagar under eftermiddagen när många var på jobbet. Då såg vi rejäla peakar i både mobildatatrafiken och i vår streamingtjänst. På midsommardagen spelade Sverige senare vilket troligen innebär att fler var hemma, därför var trafikökningen inte lika kraftig, säger Anders Tillander, chef för Telias konsumentaffär.
I åttondelsfinalen väntar Schweiz. Matchen spelas på tisdag klockan 16.00 och visas på TV4.
– Det här fantastiska landslaget får fler och fler fans, och jag tror att vi får en rejäl ökning i datatrafiken igen på tisdag. Nästa vecka har fler svenskar gått på semester och man kanske ser matchen i sommarstugan, i bilen eller på hotellet. Och ju längre Blågult går, ju större kommer dataanvändning att bli. Vädret, laget och Granen ger ju inte så lite 94-vibbar, säger Anders Tillander.
Rättigheterna ligger i år hos SVT och TV4, kanaler som du lätt har åtkomst till via Telias digital-tv eller streamingtjänst Telia Play.
Ämnen
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se