Pressmeddelande -
Sverige stod stilla under matchen mot Tyskland - 100 procent trafikökning i Telias nät
Sillen, små grodorna och regnet brukar stå i centrum under svensk midsommarhelg. Men i år var konkurrensen stenhård från annat håll, Fotbolls-VM och Sverige mot Tyskland. Siffror från Telias tv-tjänst Play visar på tittarrekord på midsommardagen.
Lördagskvällar brukar betyda chips, läsk och mys, Tv-serier, filmer och underhållning. Men årets midsommardag var ingen vanlig lördag och matchen mellan Blågult mot Das Mannschaft innebar en dubblerad trafikökning i Telias tv-tjänst Play jämfört med samma tid förra veckan.
-Det är väl få saker som engagerar som Blågult och fotbolls-VM. Vi brukar säga att fotboll är en av lägerelds-tv:ns sista utposter.Vi tittar tillsammans i soffan eller på sportbaren. Nu var många lediga och vi samlades för att fira midsommar och titta på matchen. Det, och svenskarnas kärlek till fotboll och sitt landslag, förklarar den kraftiga ökningen, säger Anders Tillander, chef för Telias konsumentaffär.
Sveriges nästa och sista match i gruppspelet är nu på onsdag klockan 16.00 då Mexiko står för motståndet.
-Många har fortfarande inte gått på semester och det är ganska tidigt på eftermiddagen. Jag tror att många kommer att följa matchen i mobilen och vi får sannolikt en rejäl ökning i mobildatatrafiken på onsdag, och jag hoppas och tror att Durmaz & Co tar oss till åttondelsfinalen, säger Anders Tillander.
#backadurmaz
Den 27 juni väntar Mexico (SVT - 16:00). Rättigheterna ligger i år hos SVT och TV4, kanaler som du lätt har åtkomst till via Telias digital-tv eller streamingtjänst Telia Play.
En gig för varje balja
Varje mål kommer innebära 1 GB surf som delas ut till Telias mobilkunder med abonnemanget Telia Mobil Komplett och som har eller skaffar streaming-tjänsten Telia Play
Ämnen
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se