Gå direkt till innehåll
Telia och ApParkingspot i samarbete för smartare parkering.

Pressmeddelande -

Telia och ApParkingspot i samarbete för smartare parkering.

Startupbolaget ApParkingspot är parkeringsplatsernas svar på Airbnb - där personer som behöver parkering sammanförs med andra som har en plats att hyra ut. Nu inleder ApParkingspot och Telia ett samarbete där fastighetsägare får tillgång till en automatiserad tjänst som hyr ut parkeringar när de inte används.

Många i Sveriges större städer känner säkert igen sig i frustrationen att köra runt och leta efter en parkeringsplats. Att hitta en parkeringsplats tar i snitt 19 minuter i exempelvis Stockholm och kräver många kilometers körning i onödan. Samtidigt går det fem lediga parkeringsplatser på varje bil.

Det är här ApParkingspot kommer in. Med sin lösning hjälper ApParkingspot förare att hitta, boka och betala en ledig parkering. Dessutom erbjuds de som har en ledig parkeringsplats, både tillfälligt och på längre sikt att hyra ut den i andra hand. Smart, enkelt och miljövänligt.

Nu ska ApParkingspot och Telia tillsammans göra det ännu enklare för fastighetsägare att hyra ut sina parkeringsplatser genom att hyresgästerna erbjuds Telia Sense, Telias lösning för den uppkopplade bilen. När hyresgästen lämnar parkeringsplatsen håller Telia Sense reda på hur länge bilen är borta och ApParkingspot får koll på hur många lediga platser det finns vid olika tidpunkter. Med hjälp av denna informationen kan ApParkingspot automatiskt hyra ut en del av de lediga parkeringsplatser via sin plattform.

-Telia Sense är en perfekt match för oss. Genom att automatisera uthyrningen av parkeringsplatserna får vi ett effektivt resursutnyttjande, samtidigt som vi hjälper förare som letar efter en parkering att hitta enklare, säger Sasa Farkas, VD, ApParkingspot.

- Det ska bli jättekul att samarbeta med ApParkingspot. Jag vet hur frustrerande det kan vara att jaga parkering, och det känns bra om vi kan underlätta svenskarnas parkeringsletande med Telia Sense, säger Marcus Lidbeck, Chef Digitala Affärer inom Division X, Telias enhet för nya affärsmöjligheter.

Om Telia Sense

Genom Telia Sense får användaren automatisk körjournal, 4G-wifi, smarta servicetjänster och full kontroll över sin bil. Allt via en app. Sedan tidigare har Telia Sense partnerskap med Autoexperten, Bilia, Bilprovningen, Ecofleet, Easypark, Findity, Folksam, Motormännen, Paydrive, P:E Accounting Snappcar, Viking och Wayke.

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Irene Krohn

Irene Krohn

Presskontakt Pressansvarig 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation