Pressmeddelande -
Bilia växlar upp sin digitaliseringsresa genom ny affär med Telia
Telia får helhetsansvar för flera av Bilias kommunikationslösningar i Sverige och Norge och kommer hjälpa företaget utveckla kundmötet genom digitaliseringen. Avtalet löper över fem år och är ett viktigt steg i samarbetet mellan Telia och Nordens största bilkedja, Bilia.
Avtalet omfattar fast och mobil telefoni, växel, kontaktcenter samt stödsystem till Bilias verksamheter i Sverige och Norge. Växellösningen levereras och förvaltas av Cygate AB. Kontaktcenterplattformen, som kan hantera telefoni och digitala kanaler som sociala medier och chatt i en teknisk lösning, blir en central del för att förbättra och underlätta kontakten mellan Bilia och sina kunder.
- Det här samarbetet är viktigt för att vi ska kunna fortsätta ha de nöjdaste kunderna i branschen, och gör det samtidigt enklare för oss att möta våra kunder på deras villkor, oavsett kanal, säger Magnus Karlsson, CIO för Biliakoncernen.
Telia har länge arbetat med Bilia på ett proaktivt sätt och har en god förståelse för verksamheten. Telia har tillsammans med Bilia identifierat områden där Telia kan hjälpa verksamheten på sin digitaliseringsresa. Ett område som blir viktigt i samarbetet är att utveckla Bilias kundmöte.
- Vi är glada över det förtroende vi fått av Bilia. Detta är inledningen på ett långt samarbete som vi båda ser fram emot. Vi har under en period jobbat nära varandra och har en gemensam plan, för hur vi tillsammans ska växla upp tempot på den pågående digitaliseringsresan. Hur man möter kunder i alltmer digitala kanaler är ett av de områdena där vi har lång erfarenhet och unik kompetens, säger Charlotta Rehman, chef för Telias företagsaffär.
Telias kommunikationslösningar levereras som tjänst till Bilia, vilket innebär att Telia även står för löpande förvaltning. Det bidrar till att Bilia kan effektivisera sin IT- verksamhet och fokusera mer resurser på att stötta verksamheten med nya digitala tjänster.
Bilia ingår även som partner i Telias nya tjänst för uppkopplade bilar, Telia Sense. Läs mer om tjänsten här.
Om framtidens kundmöte
En lyckad omställning till framtidens kundmöte är avgörande för att företag och organisationer ska förbättra kundupplevelsen och samtidigt öka både lönsamhet och intäkter. Lyckas man inte riskerar man att bli omsprungen. Enkelhet för kunden kommer att vara det centrala; en enhetlig upplevelse oavsett plats, kanal eller plattform, helt anpassad för det specifika behovet och levererad i det tillfälle kunden uttrycker det – sömlöst, personligt och i rätt tid*.
* Rapporten Framtidens Kundmöte från Telia och Arthur D. Little (2016).
Ämnen
Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag.
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se