Gå direkt till innehåll
Nya beteenden utmanar företagen kring framtidens kundmöte

Pressmeddelande -

Nya beteenden utmanar företagen kring framtidens kundmöte

En lyckad omställning till framtidens kundmöte är avgörande för att företag och organisationer ska förbättra kundupplevelsen och samtidigt öka både lönsamhet och intäkter. Lyckas man inte riskerar man att bli omsprungen, enligt ny rapport från Telia och Arthur D. Little. Enkelhet för kunden kommer att vara det centrala; en enhetlig upplevelse oavsett plats, kanal eller plattform, helt anpassad för det specifika behovet och levererad i det tillfälle kunden uttrycker det – sömlöst, personligt och i rätt tid.

Förändrade beteenden, framförallt bland en ny generations konsumenter - så kallade millenials*, och tillgången till ny teknik är det som driver utvecklingen mot framtidens kundmöte. Företag och organisationer som lyckas i denna omställning kan efter två till tre år öka intäkterna med mellan fem till tio procent. Lönsamheten kan förbättras med mellan tio till femton procentenheter inom samma tidsperiod. Samtidigt visar rapporten att många verksamheter kämpar med denna omställning. Två av tre storföretag i Europa har påbörjat förändringsresan mot framtidens kundmöte, men bara fyra procent kan anses vara i framkant.

- Att kunna möta sina kunder på ett sätt som är sömlöst genom alla kanaler, personligt och i rätt tid är en förutsättning för att svenska verksamheter ska bibehålla sin konkurrenskraft. Framtidens kundmöte är en ledningsfråga, som omfattar hela verksamheten och som kräver ett tvärfunktionellt arbetssätt. Gör man det på rätt sätt så kan man få ett försprång på marknaden, utan att för den delen förändra själva produkten eller tjänsten, säger Tommy Jarnemark, digitalchef på Telia och en av författarna till rapporten.

Rapporten visar att nya generationens kundbeteenden blir allt viktigare för företagen att förstå och anpassa sig till då kunderna ständigt utforska nya möjligheter att interagera och handla. I kombination med nya digitala tjänster uppstår fler kontaktytor där företag och organisationer förväntas möta kunder och medborgare. Därför har bland annat Facebook, Twitter och Snapchat blivit viktiga plattformar för kundservice och marknadsföring. På samma sätt driver dessa nya beteenden kraven på tillgänglighet och enkelhet för myndighetstjänster och det påverkar även kundmötet i företagsvärlden, där beslutsfattare tar med sig sina förväntningar från privatlivet när de agerar som företagskunder.

Bland svenska verksamheter ser man flera heta tekniktrender i de satsningar som görs på att förbättra kundmötet. De två största satsningsområdena är självbetjäning online (29 %) och chatt (27 %). Blickar man framåt skymtar nya tekniker som kommer skapa helt nya förutsättningar för kundmötet, bland annat utvecklingen av Artificiell Intelligens (AI). Redan idag har tekniken bakom Virtual Reality (VR) och Augemented Reality (AR) gjort stora framsteg och allt fler företag inser möjligheterna med att konvergera digitala och fysiska kundmöten till en enhetlig upplevelse.

Läs rapporten i sin helhet om hur ditt företag lyckas bäst i det framtida kundmötet

Telias roll i utvecklingen av framtidens kundmöte
Vår roll är att hjälpa företag och offentliga verksamheter att förstå hur digitaliseringen kan bidra till att utveckla mötet med deras kunder och medborgare. Med våra tjänster skapar vi också de tekniska förutsättningarna för framtidens kundmöte. 

*Gruppen millenials ska inte tolkas som en åldersgrupp, utan en grupp som är allt mer uppkopplade och som styrs av digitaliseringen. 

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

Digitala Arbetsplatsen - en fråga om mobilitet och tillgång till information

Nio av tio medelstora och stora företag i Sverige har redan idag egna initiativ för att skapa en digital arbetsplats. Men i realiteten saknas ofta en tydlig strategi och policy på många företag för att möjliggöra att ICT-tjänster omsätts till förändringar av arbetsplatsen. Endast fem procent av företag i Europa har omsatt ICT-tjänsterna till digitala arbetsplatser. Allt enligt Telia och Arthur D.

Svenska verksamheter vid digitaliseringens vägskäl

Svenska verksamheter vid digitaliseringens vägskäl

Nya kunder, högre intäkter och stärkt konkurrenskraft hägrar när svenska företag står inför digital transformation av hela sina verksamheter. Bara i handeln och industrin väntas digitalisering kunna bidra med upp till 56 miljarder kronor i nya intäkter per år fram till 2020. I den offentliga sektorn lockar effektivare resursanvändning och möjligheten att erbjuda tjänster med bättre kvalitet.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation