Gå direkt till innehåll

Ämnen: Telekom

  • Årets jul firades med många och långa mobilsamtal

    ​Att fira högtider uppkopplade på distans har blivit vardag för många men nu visar Telias egna data att vanliga mobilsamtal haft störst betydelse under årets julvecka. Det pratades både fler tillfällen och längre jämfört med 2019 - där både gotlänningar och seniorer stod för nära en 50 procentig ökning av sin samtalslängd. Mest pratglada var svenska folket dagen före julafton.

  • Telias data avslöjar förändrade tv-vanor bland svenskarna

    Nya tv-vanor och mer underhållning i svenska hem efter ett annorlunda år, det bekräftar Telias egna data. Telias tv-kunder har vänt den nedåtgående trenden för vanlig tv och tittat oftare och längre jämfört med 2019, samtidigt har streaming skjutit i höjden. Södermanlänningar har tittat mest från boxen under året medan invånarna i region Kronoberg stod för mest streaming.

  • Telias mobilnät bäst i Sverige - igen

    ​Efter flera veckors mätning och utvärdering av operatörernas mobilnät på den svenska marknaden slår det världsledande och oberoende mätföretaget Umlaut (tidigare P3) fast att Telias nät rankas som det bästa i Sverige - för fjärde året rad. Med 939 poäng av 1000 möjliga på totalen tar Telia hem förstaplatsen och vinner dessutom samtliga tre mätkategorier – tal, data och crowd.

  • Miljoner svenskar ställer om till en digital jul

    Svenskarna står inför en annorlunda julhelg med hårda restriktioner. Enligt en helt färsk SIFO-undersökning från Telia planerar var tredje svensk, främst de äldre, att fira julen digitalt med familj och vänner. Julbordet och julklappsöppningen är de viktigaste stunderna att dela och helst via videosamtal och mobilen.

  • Gjensidige väljer Telia som leverantör av kontaktcenterlösning

    Gjensidige har valt kontaktcenterlösningen Telia ACE för sin kundtjänst i Sverige, Norge och Danmark. Avtalet omfattar operatörstjänster, telefoniväxel, kontaktcenter och AI-funktioner för kundmötet, och tar kundmötet in i framtiden med banbrytande teknologi.

  • Telia bland de 20 bästa i världen på digital inkludering

    I en helt ny global ranking av World Benchmarking Alliance kvalar Telia in på 19:e plats av 100 teknikföretag för arbetet med att öka den digitala inkluderingen. Telia utmärker sig speciellt inom cybersäkerhet och stöd för barns säkerhet på nätet.

  • Telia utsedd till Sveriges mest hbtqi-vänliga arbetsplats 2020

    Telia tilldelas hbtqi-priset som den mest hbtqi-vänliga arbetsplatsen 2020 av Sveriges största fackförbund Unionen. Telia får priset för sitt sätt att tydligt ta ställning för hbtqi-personer, även i länder där deras rättigheter är ifrågasatta.

  • Skärpta råd får fler att jobba hemma

    ​Andelen hemmajobbare ökar igen och är tillbaka på samma nivåer som i slutet av maj. Störst andel hemmajobbare finns i Stockholm, följt av Uppsala och Skåne. Det visar data från från Telias tjänst Crowd Insights.

  • ​5G-redo mobilnät från Telia till Boliden Aitik

    Telia har fått i uppdrag att bygga och förvalta ett dedikerat lokalt 5G-redo mobilnät åt Boliden i Aitik, Sveriges största koppardagbrott, söder om Gällivare. Med det nya nätet möjliggörs på sikt övervakning och styrning av maskiner i gruvdriften. Målet är förbättra produktiviteten i verksamheten liksom arbetsmiljö och säkerhet.

  • Telia tecknar nytt avtal med Region Stockholm

    Telia får fortsatt förtroende från Region Stockholm efter att ha vunnit regionens upphandling att få leverera telekommunikationstjänster i sex år med möjlighet till förlängning i ytterligare fem år. Avtalet med Telia innebär att Region Stockholm får en övergripande och centraliserad lösning som sträcker sig över hela regionen och innefattar specifika tjänster som fasta och mobila telefonilösningar

  • Telia försvarar topposition – nöjdast företagskunder för bredband enligt SKI

    ​ Kundnöjdheten hos Telia ökar jämfört med förra året - det visar rapporten från Svenskt kvalitetsindex 2020. Servicekvalitet, prisvärdhet och enkelhet för kunden är avgörande faktorer. Även Telias produktkvalitet bibehåller en stark position hos kunderna jämfört med de övriga operatörerna. Sett över de senaste åren är Telia den operatör som toppat när det gäller kundnöjdhet.

  • Tv från Telia en tittarsuccé – vinner SKI för sjätte året i rad

    I tider där underhållning är viktigare än någonsin tar Telias tv-tjänst hem sin sjätte raka vinst i årets SKI, Svenskt kvalitetsindex. Här rankas tv-aktörer utifrån kundnöjdhet och det står klart att innehåll, enkelhet och kvalitet är avgörande för tittarnas upplevelse. Enligt Telias egna data har kunderna också tittat på mer tv i år. Samtidigt har streaming via Telia Play skjutit i höjden.

  • Branscherna som digitaliserats mest under Corona

    Coronapandemin har påskyndat digitaliseringen hos fyra av tio företag. Det bekräftar nu en omfattande undersökning där Telia och Nepa hört beslutsfattare på svenska företag. Transportbranschen och vårdföretagen är de som tvingats till den största omställningen i digitaliseringsvågen som har svept över landet.

  • Telia levererar tv till 23 100 kunder i Örebro

    Idag får alla boende i ÖrebroBostäder möjlighet att välja ett grundpaket av tv-kanaler från Telia. Telia har tecknat avtal med ÖrebroBostäder som leverantör av ett grundpaket av tv-kanaler. ÖrebroBostäder äger och förvaltar 23 100 lägenheter i Örebro kommun.

  • Nytt trendbrott för sommaren 2020 - seniorerna surfar som aldrig förr

    Enligt ny data från Telia har trenden med längre mobilsamtal fortsatt även under sommaren. Nytt trendbrott är dock att surfandet ökat betydligt bland svenskarna jämfört med samma period förra året. De som har både pratat och surfat mest är seniorerna, med 20 procent längre samtal och hela 26 procent mer surf i Telias nät.

  • Effektivare vattenförbrukning i Skåne

    ​VA SYD ska använda tjänsten Telia Crowd Insights för att bättre förstå hur befolkningsrörelser påverkar vatten- och avloppsflöden i fem skånska kommuner. Telia Crowd Insights är anonymiserad och aggregerad data från Telias mobilnätverk som visar aktivitets- och rörelsemönster. För VA SYD kan tjänsten bidra till att t.ex. identifiera dricksvattenläckage och bättre dimensionera avloppssystem.

  • Telia och Google i AI-samarbete för en ännu bättre kundtjänstupplevelse

    Med 150 miljoner samtal och 200 miljoner digitala kontakter varje år är plattformen Telia ACE Nordens ledande kundtjänstlösning. För att vässa kundmötet ytterligare har Telia och Google Cloud inlett ett partnersamarbete för att integrera Googles Cloud artificial intelligence (AI) i Telia ACE.

Visa mer