Gå direkt till innehåll

Ämnen: Undersökningar, rapporter

  • Tv från Telia en tittarsuccé – vinner SKI för sjätte året i rad

    I tider där underhållning är viktigare än någonsin tar Telias tv-tjänst hem sin sjätte raka vinst i årets SKI, Svenskt kvalitetsindex. Här rankas tv-aktörer utifrån kundnöjdhet och det står klart att innehåll, enkelhet och kvalitet är avgörande för tittarnas upplevelse. Enligt Telias egna data har kunderna också tittat på mer tv i år. Samtidigt har streaming via Telia Play skjutit i höjden.

  • Branscherna som digitaliserats mest under Corona

    Coronapandemin har påskyndat digitaliseringen hos fyra av tio företag. Det bekräftar nu en omfattande undersökning där Telia och Nepa hört beslutsfattare på svenska företag. Transportbranschen och vårdföretagen är de som tvingats till den största omställningen i digitaliseringsvågen som har svept över landet.

  • Ny rapport: Digitala lösningar i sjukvården har ökat dramatiskt

    Coronapandemin har gjort att digitaliseringen i den svenska sjukvården har tagit rejäl fart. En ny rapport från revisions- och rådgivningsföretaget PwC, i samarbete med bland andra Telia, visar till exempel att digitala videomöten ökat med upp till 720 procent. Rapporten lyfter även fram fem nyckelområden som är avgörande för att den positiva utvecklingen ska få långsiktiga effekter.

  • Nytt trendbrott för sommaren 2020 - seniorerna surfar som aldrig förr

    Enligt ny data från Telia har trenden med längre mobilsamtal fortsatt även under sommaren. Nytt trendbrott är dock att surfandet ökat betydligt bland svenskarna jämfört med samma period förra året. De som har både pratat och surfat mest är seniorerna, med 20 procent längre samtal och hela 26 procent mer surf i Telias nät.

  • Tittarsiffrorna i taket när läktarna ekade tomma

    Fotbollssäsongen har dragit igång inför tomma läktare – och det märks. Enligt Telias data ökade antalet tittare i söndags med hela 348 procent jämfört med avspark förra året.

  • Fler får mer gjort på hemmakontoret - men kollegorna saknas

    Telia har tillsammans med Nepa tagit tempen på hur svenskarna upplever hemmakontoret under pandemin. Majoriteten av distansarbetande svenskar tycker att arbetet fungerar bra och anser att de får lika mycket gjort som vanligt eller mer jämfört med innan. Däremot har arbetsglädjen försämrats avsevärt och så många som fyra av tio anser sig sakna samhörigheten med kollegorna.

  • Svenska gymnasieungdomar ger distansundervisningen tumme upp

    Drygt hälften av svenska gymnasieungdomar är nöjda med vårens distansundervisning. Hälften upplever mer glädje och större lugn under perioden, trots att det fysiska kompishänget sker mer sällan. Det framgår i en undersökning från Telia genom Childrens Advisory Panel (CAP).

  • Svenskarna följde tvåtimmarsrekommendationen under Kristi Himmelfärdshelgen

    Telias analys av rörelsemönster i Sverige under Kristi Himmelfärdshelgen visar att svenskarna fortsätter att hörsamma myndigheternas rekommendationer. Visserligen åkte fler till närområdena, men resor längre än två timmar från hemorten minskade kraftigt på många håll, till exempel var antalet resor från Nynäshamn till Visby 90 procent lägre än motsvarande period 2019.

  • Trendbrott: Svenskarna pratar mer och längre i mobilen

    I tider av social distansering visar data från Telia att traditionella mobilsamtal gjort en stor comeback i svenskarnas liv. Under mars och april i år ökade samtalen i Telias nät med cirka 27 procent jämfört med samma period 2019 och stockholmarna har stått för den största ökningen. Samtalen har även blivit 27 procent längre, något som tyder på att vanliga samtal har fått en ökad betydelse igen.

  • Svenskarnas resande ökar igen

    Telias analys av svenskarnas rörelsemönster från 4 maj till 10 maj visar att resandet ökade över hela landet jämfört med föregående vecka. Stockholmarna och gotlänningarna ökade mest (+10%) medan hallänningarna stod för den minsta ökningen (+2%). I snitt ökade svenskarnas resande med sju procent.

  • Resorna inom Stockholm ökar – och hemmajobbarna minskar

    Telias analys av rörelsemönster i Stockholmsområdet visar att vi reser mer igen. Fredagen den 17 april var resorna 25 procent fler jämfört med fredagen den 3 april. Störst var förändringen mellan Stockholm city och Haninge. Telia uppskattar också att antalet personer som jobbar hemifrån minskar.

  • Svenskarna stannar hemma under påsklovet

    Många svenskar har påsklov den här veckan och de allra flesta verkar ha hörsammat myndigheternas uppmaning om att stanna hemma. Telias analys visar att antalet resor till populära skidorter och lantställen har minskat med mer än 90 procent. Antalet stockholmare som åkte till Gotland och Åre var över 90 procent färre än under påsken 2019.

  • Telia det mest hållbara varumärket i branschen

    Suistainable Brand Index är Europas största studie om hållbarhet och svenska konsumenter har utsett Telia till mest hållbar inom telekom. Studien baserar sig på i vilken utsträckning som konsumenter kopplar samman hållbarhetsarbete med varumärke. Här listas några exempel på hur Telia digitaliserar och ställer om i hela värdekedjan.

  • Låg digitalisering hämmar företagens lönsamhet och tillväxt

    Tillsammans med Nepa fortsätter Telia granska digitaliseringsgraden hos svenska företag. Den digitala klyftan består och undersökningen visar också att företagens digitala satsningar har direkt koppling till resultatet. Lågdigitala företag riskerar att slås ut medan högdigitala företag ser positiva effekter på både lönsamhet, kundnöjdhet, hållbarhet och välmående medarbetare.

  • Telia lanserar ny tjänst för barn med inflammatorisk tarmsjukdom

    Telia HomeCare - IBD Home, som idag används av vuxna inom den svenska sjukvården, görs nu tillgänglig för barn från fyra år och uppåt. Tjänsten ska stödja patienterna att hantera sin egen hälsa under dygnets alla timmar oberoende av var de befinner sig.

  • Slipade gamingkunskaper hos föräldrar = färre familjekonflikter

    Konflikter kring gaming är ständigt närvarande i många familjer. Svenska föräldrar har i en tidigare rapport från Telia och Novus tyckt till i ämnet. Nu tycker barnen till i en ny rapport från Telia, Friends och Childhood. Det blir tydligt att det brister inom familjen när föräldrarna är ointresserade av gaming samtidigt som barnen önskar att de hade mer förståelse och kunskap.

  • Svenska föräldrar ointresserade av barnens största intresse

    Att spela data- och tv-spel är svenska barns absolut vanligaste fritidssysselsättning. Men intresset delas inte av föräldrarna, som lägger tio gånger så mycket tid på barnens fysiska fritidsaktiviteter. Majoriteten av föräldrarna säger att de inte är intresserade och tycker inte att det är roligt att spela tillsammans med barnen, visar en färsk undersökning från Telia.

  • Ny rapport visar på växande digital klyfta mellan små och stora företag

    Digitala lösningar skapar nya möjligheter och underlättar vardagen för företag oavsett storlek. Men stora företag har kommit längre än små, som dessutom riskerar att ytterligare halka efter. Det visar en rapport från Telia och Nepa som granskat hur digitalt redo svenska företag är. Rapporten ligger även till grund för det digitala testet REDO som Telia lanserar idag.

  • Mer Digital i Stockholms Skärgård

    Telias uppskattade satsning på att utbilda Sveriges seniorer i att bli Mer Digitala fortsätter nu i åtta skärgårdskommuner i Stockholm. I samarbete med länsstyrelsen i Stockholm lanseras utbildningen våren 2019 med finansiering av Post och Telestyrelsen.

  • Gör 2019 till året du slipper teknikstrul

    Problem med installation av ny teknik, routerkrångel, och wifi-meck - så ser 2018 års teknikstrulstopplista ut. Det visar en kartläggning av Telia och TechBuddy, som under 2018 tillsammans hjälpt 11 000 svenskar i tekniknöd.

Visa mer