Pressmeddelande -
Svenska gymnasieungdomar ger distansundervisningen tumme upp
Drygt hälften av svenska gymnasieungdomar är nöjda med vårens distansundervisning. Hälften upplever mer glädje och större lugn under perioden, trots att det fysiska kompishänget sker mer sällan. Det framgår i en Ipsos-undersökning från Telia genom Childrens Advisory Panel (CAP).
Barn från Norden och Baltikum har deltagit i den årliga CAP-undersökningen som görs av Ipsos och Telia tillsammans med ett antal barnrättsorganisationer. Den sociala distanseringen och dess följder på måendet under våren var en av kategorierna i undersökningen.
- För oss är det alltid viktigt att förstå hur barn och unga upplever livet online. Just nu är det extra relevant att få barnens perspektiv på en digital skolgång, något som verkar varit positivt för många, säger Anna Augustson, Hållbarhetschef, Telia Sverige.
Undersökningens resultat visar att vårens omställning av gymnasieskolan inte varit en större utmaning för de allra flesta. Hälften av alla svenska gymnasieungdomar mellan 16 och 18 år känner sig nöjda med att gå i skolan på distans. Fyra av tio känner sig mer produktiva och lika många upplever att de blivit mer självständiga. Resultatet visar även att majoriteten av eleverna upplever en större trygghet av att studera på distans under pandemin.
- 48% säger att de är lugna och glada under distansundervisningen.
- 77% säger att deras skärmtid har ökat.
- 86% upplever att det är mer säkert att studera hemifrån än i skolan under pandemin.
- 41% har känt sig mer uttråkade än vanligt.
- 46% träffar sina vänner fysiskt mer sällan.
- Det är glädjande att se att ungdomarna anpassar sig snabbt till nya inlärnings- och kommunikationssätt. Samtidigt kan vi återigen konstatera att digitalisering är en fråga om inkludering. De unga som säger att de saknar förutsättningarna för distansundervisning, i form av tekniska prylar eller uppkoppling, har haft en mycket sämre upplevelse än andra, säger Anna Augustson, Hållbarhetschef på Telia.
Om undersökningen:
CAP-undersökningen genomfördes av Ipsos under maj månad på uppdrag av Telia i samarbete med Childhood, Friends, Generation Pep, Bris och Rädda Barnen. I undersökningen har 1005 ungdomar deltagit.
Ämnen
Om Telia
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med cirka 21000 medarbetare i sju länder, varav 4 700 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.
Läs mer på www.telia.se