Pressmeddelande -
Slipade gamingkunskaper hos föräldrar = färre familjekonflikter
Konflikter kring gaming är ständigt närvarande i många familjer. Svenska föräldrar har i en tidigare rapport från Telia och Novus tyckt till i ämnet. Nu ställs de resultaten mot vad barnen själva tycker i en ny rapport från Telia, Friends och Childhood. Det blir tydligt att det kan brista inom familjen när föräldrarna är ointresserade av gaming samtidigt som barnen önskar att de hade mer förståelse och kunskap.
I Telias förra undersökning svarade majoriteten av föräldrarna att de inte är intresserade eller tycker att det är roligt att spela med sina barn. De såg även en risk i att uppmuntra barnen till mer spelande om de själva skulle delta. Samtidigt menar barnen i den senaste undersökningen att konflikterna kan minska om föräldrarna närvarar och får bättre koll på vad spelandet faktiskt innebär.
- Resultatet är jätteintressant då det tydligt visar att barn och unga inte gör skillnad på det digitala och fysiska livet och önskar mer förståelse från sina föräldrar. Med mer kunskap vet man exempelvis att barnet riskerar att svika sitt lag om man ber dem avsluta mitt i en match bara för att maten är klar, säger Anna Augustson, Hållbarhetschef på Telia.
Även om föräldrarna inte är helt insatta i gaming så håller de med barnen i att spel kan bidra till utveckling som samarbete, språkinlärning och kreativitet. För barn och unga är gaming också ett sätt att umgås och få nya vänner. Samtidigt är de medvetna om baksidorna som att spelande kan ta för mycket tid och påverka relationer.
- Vi vet att gaming är ett av barnens största fritidsintressen. Vuxna behöver närvara och guida, exempelvis stötta upp barnen om de råkar ut för ett dåligt nätklimat som hot, hat eller kränkningar. Som bonus får man ju även mer tid tillsammans, säger Anna Augustson.
Om undersökningen:
Vad barnen tycker om gaming har samlats i en ny rapport ”Vad vuxna borde veta om gaming” via Children´s Advisory Panel (CAP). Ett initiativ från Telia i samarbete med barnrättsorganisationer som Friends och World Childhood Foundation. Initiativet sker i sju länder över hela Norden och Baltikum. Projektet skapades för att bättre förstå barns syn på livet online och genomfördes nu för fjärde året i rad med totalt 673 15-åringar.
Telia släpper även ”Responsible gaming principles” och ”Guide to parents” för att underlätta för föräldrar att lära sig mer om barnens liv online.
Ämnen
Kategorier
I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår framtid och vårt samhällsansvar. Med 20 000 medarbetare i nio länder, varav 6400 kollegor iSverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia – välkommen till Folknätet.
Läs mer på www.telia.se