Gå direkt till innehåll
Foto: SESF
Foto: SESF

Pressmeddelande -

Telia sponsrar svenska landslaget i e-sport

Telia ökar sitt engagemang i svensk e-sport och går in som officiell partner till det svenska landslaget och SESF's svenska VM-Kval. Partnerskapet sker via e-sportbolaget ESEN eSports och blir en del av Telias satsning för att främja svensk e-sport inför de svenska VM-kvalen i Sverige under augusti och det kommande internationella världsmästerskapet i Kaohsiung, Taiwan i november.

Redan i början av 2000-talet lades den digitala utvecklingen grunden för en snabb etablering av den svenska e-sporten. Telia var tidigt med och kopplade upp både e-sport och spelupplevelser i världsklass. Idag är Sverige sedan länge ledande inom e-sport och Telia väljer nu att som officiell partner stötta den fortsatta svenska framgången inför VM.

– ESEN arbetar målmedvetet för att etablera e-sporten som en erkänd sport och för att bygga upp strukturer så att fler spelare ges möjlighet att tävla i den sport de brinner för. Vi har som vision att få till ett OS, VM, EM och SM för e-sporten - och genom samarbetet med Telia, som lagt grunden för Sveriges digitala infrastruktur, tar vi ett stort steg i rätt riktning, säger Joakim Stenberg VD, ESEN Esports AB.

Det svenska VM-kvalet pågår mellan den 8–28 augusti och avslutas med en final i Stockholm den 1–2 september. Det vinnande laget kommer att representera Sverige i den 10:e upplagan av de internationella världsmästerskapen i Taiwans näst största stad, Kaohsiung. Finalerna arrangeras av det internationella e-sportförbundet, IESF och pågår mellan 9–12 november 2018 i Kaohing Arena - med plats för 15 000 besökare och uppemot 48 deltagande nationer.

– Vi i SESF är väldigt glada och stolta över att få med Telia som officiell partner till vårt VM-kval och vårt landslag. Telia har under många år levererat tjänster och produkter som använts av e-sportare i hela landet. Telia är helt enkelt en av grundstenarna i svensk e-sport. Att de nu stöttar landslaget känns därför helt magiskt, säger Magnus Jonsson, Svenska E-sportföreningen (SESF).

– Det känns naturligt för oss som ledande aktör inom digitaliseringen att vara en del av e-sportens utveckling. Att sponsra det svenska landslaget i e-sport känns också lite extra härligt efter den här sommaren och de svenska VM-framgångarna. Nu fortsätter e-sport att växa och det gör även spelarnas behov, något som är relevant för oss i utvecklingen av nya tjänster och produkter. Att stötta landslaget och VM-kvalen känns därför som ett bra första steg, säger Anders Tillander, chef för Telias konsumentaffär.

Det nya sponsorskapet gäller från och med augusti och hela 2018.


Kontakt

Joakim Stenberg, vd ESEN eSports
+46 70 772 87 72
joakim@esenstudio.com

Magnus Jonsson, ordförande SESF
+46 704 333 120
magnus.jonsson@sesf.se

Simon Wallin, mediekontakt Geelmuyden Kiese
+46 70 314 7371
simon.wallin@gknordic.com

Telias Presstjänst
0771-775830
eller besök vårt nyhetsrum press.telia.se

Om ESEN eSports
ESEN eSports AB är Sveriges första renodlade publika e-sportbolag där alla kan vara delägare. ESEN är ett av Sveriges största sändningsbolag för e-sport och gaming. ESEN producerar stora e-sportturneringar som till exempel King of Nordic samt gör och sänder turneringar på evenemang som Copenhagen Games, datorfestivalen Birdie, Digitaly X och DreamHack.

Om IESF
IESF World Championship arrangeras av det internationella e-sportförbundet IESF. Världsmästerskapet är ett årligt evenemang som tidigare bland annat ägt rum i Rumänien, Azerbadjan, Indonesien och Busan. IESF grundades i Sydkorea och har idag expanderat till 48 medlemsländer. Svenska esportförbundet SESF är sedan 2011 medlem i IESF och har en representant i styrelsen.

Om SESF
Svenska E-sportföreningen (SESF) är ett förbund med syfte att främja e-sport i Sverige. SESF grundades 2008 och blev 2011 medlem i the International Esports Federation (IESF). SESF är därmed Sveriges röst i IESF och arrangerar även varje år kvalet till IeSF:s världsmästerskap. Sedan 2015 finns SESF även representerat i IESF:s styrelse.

Ämnen


Vi är Telia. Den nya generationens telekomföretag. 
Våra 6.700 kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. För att ge människor tillgång till alla nya spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra kunder. Läs mer på www.telia.se

Kontakter

Presskontakt

Presskontakt

Presskontakt 0771-77 58 30
Roija Rafii

Roija Rafii

Presskontakt Presschef Telia Sverige 0771-77 58 30
William Fröding

William Fröding

Presskontakt Pressansvarig Telia Sverige 0771-77 58 30

Relaterat innehåll

​Ännu en seger, ännu ett datarekord

​Ännu en seger, ännu ett datarekord

Blågults segertåg i fotbolls-VM fortsätter och så gör de blågula fansens dataanvändning. När Sverige mötte Schweiz gick tv-trafiken i (nät)taket och ökade med 500%. Hittills de högsta siffrorna för tv-tjänsten under VM.

Mål- och dataexplosion när Sverige krossade Mexiko i fotbolls-VM

Mål- och dataexplosion när Sverige krossade Mexiko i fotbolls-VM

Blågult var målhungriga och de blågula fansen var datahungriga. Under Sveriges match mot Mexiko ökade datatrafiken i Telias mobilnät med 120% och i Telias tv-tjänst med 250% – störst ökning hittills under VM och som visar att vi lever i helt nya uppkopplade tider.

En gig för varje balja: Telia delar ut surf för svenska VM-mål

En gig för varje balja: Telia delar ut surf för svenska VM-mål

1994. Det var sommar, sol och fotbollsfeber. Vi är många som minns bronsbragden i USA då Sverige nätade hela 15 gånger. Telia hoppas nu på en repris i årets Fotbolls-VM. För varje mål som Sverige sätter ger Telia en gigabyte surf till Telias mobilkunder med Telia Play – tv-tjänsten där man kan se alla matcher på SVT och TV4.

Telia och speljätten Riot Games lanserar ny nordisk serie för League of Legends

Telia och speljätten Riot Games lanserar ny nordisk serie för League of Legends

Telia och Riot Games, ett av världens största spelbolag, lanserar tillsammans med Dreamhack – League of Legends Nordics, med nationella serier och internationella möjligheter för spelare i Sverige och Norden. I juni 2020 kan spelare kvalificera sig från Telias lokala serier till de nordiska mästerskapen och slutligen den europeiska ligan.

Slipade gamingkunskaper hos föräldrar = färre familjekonflikter

Slipade gamingkunskaper hos föräldrar = färre familjekonflikter

Konflikter kring gaming är ständigt närvarande i många familjer. Svenska föräldrar har i en tidigare rapport från Telia och Novus tyckt till i ämnet. Nu tycker barnen till i en ny rapport från Telia, Friends och Childhood. Det blir tydligt att det brister inom familjen när föräldrarna är ointresserade av gaming samtidigt som barnen önskar att de hade mer förståelse och kunskap.

Välkommen till Telia

I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation